Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Meningsløst å lese romaner?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-08, 16:05   #81
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Ingen ting ødelegger mer en god bok en å analysere den mens man leser, jeg vil heller sitte igjen med en god histore, bli underholdt, og heller tenke på situasjoner, hendelser og skrivemåte etter at jeg er ferdig med å lese.

Leselysten min ble nesten ødelagt på skolen da en måtte sitte og analysere bøker, skrivestil og hva forfatteren egentlig vil skrive om. Jeg driter langt i det, jeg vil bare lese en godt skrevet bok! :sær:

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 16:10   #82
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mening kan jo være så mangt. Mening behøver ikke være noe konkret og målbart. Jeg synes det virker rart å velge bevisst å gjøre noe som for en selv virker totalt meningsløst. Gjør noen det da? En ting er at man kan havne i situasjoner som virker meningsløse, men velge det?

Nei, det tror jeg virkelig ikke noen gjør. Men jeg tror det er veldig individuelt hva folk oppfatter som meningsfylt/meningsløst. Noen synes sikkert det er meningsløst å hygge seg med en romantisk komedie, mens andre får noe ut av det. Det må absolutt ikke være målbart, noen ganger er jo den gode følelsen man kan få i visse sammenhenger god nok grunn til å foreta seg noe.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 16:14   #83
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.155
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Nei, det tror jeg virkelig ikke noen gjør. Men jeg tror det er veldig individuelt hva folk oppfatter som meningsfylt/meningsløst. Noen synes sikkert det er meningsløst å hygge seg med en romantisk komedie, mens andre får noe ut av det. Det må absolutt ikke være målbart, noen ganger er jo den gode følelsen man kan få i visse sammenhenger god nok grunn til å foreta seg noe.

Men det betyr jo at du antagelig også ønsker å bruke tiden på ting som gir mening for deg?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 16:16   #84
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men det betyr jo at du antagelig også ønsker å bruke tiden på ting som gir mening for deg?

Nettopp! Det tror jeg gjelder de aller fleste.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 17:13   #85
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Har lest en del Sigud Hoel en gang i tiden. Det var mest fordi jeg ble litt opptatt av litteraturhistorie egentlig, ikke det at det var fantastisk lesestoff. Har lest en hel del bøker med intensjoner av å bli god i litteratur historie. Husker ikke så mange tittler her i farta, men de var ikke på topp ti på bestselgerlista det året for å si det sånn. Hehe. Ellers så har det vel gått unna noen bøker av den veldig lettleste typen som Erlend Loe "Naiv super", "Doppler" osv. Men da egentlig i desperat mangel på noe bedre å gjøre.

Klart folk skal lese det de vil. Jeg har vel egentlig lyst til å lese mer, men syntes det er veldig vanskelig å motivere meg, enn hvor rart det kan virke. Derfor spør jeg.

Nå ble jeg litt letta! Du er jo egentlig ikke så sær som jeg trodde jo. Håper du finner noen bøker som kan fenge deg, slik at du får leselysten tilbake. Hva med noe som griper tak i deg fra første side (Jeg blir) og som gjør det nesten umulig å legge fra seg boka? Henning Mankells bøker om Vallander anbefales, men de er ment som underholdning. Hva med Idas dans av Corwell (tror forfatteren het det). Moren har skrevet boka etter at datteren Ida døde av kreft. Ei gripende bok.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 19:39   #86
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Det tror jeg sannelig er et av de rareste spørsmålene jeg har sett.

Hva jeg får ut av å lese romaner?
Det er det helt skrekkelig vanskelig å svare ordentlig på. Selvfølgelig avhenger det veldig av hvor god romanen er,
men om jeg leser en virkelig god en, så blir jeg lykkelig, forelsket nesten, jeg gleder meg som en unge til jeg kan sette meg ned med den, og jeg går nesten i sorg når jeg har lest den ferdig.

Hva er vitsen med musikk?
Hvorfor får man barn?
Hva er poenget med å leve igrunn?

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 08:05   #87
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Jeg føler egentlig for å bruke store og pompøse ord for å forklare hvorfor jeg syns det gir mening å lese romaner. Livet mitt ville vært så veldig annerledes om jeg ikke var glad i å lese.

Jeg bruker kultur som underholdning, men primært som noe jeg vil kalle intellektuell stimuli. Musikk, litteratur, kunst og andre former for kultur er viktig for min selvutvikling og evne til å forstå samfunnet nå og tidligere. For meg er det en selvfølge å ha et visst overblikk over hvordan verden har utviklet seg og en følelse av hvordan den utvikler seg nettopp nå. Kulturformidling er for meg formidling av samfunnsutvikling. Generelt vil jeg si at litteratur og andre former for kultur tar til alle tider pulsen på samfunnet, tvinger gjennom nye tenkemåter og er styrende for neste generasjons opinion.

Hvis et så viktig element for menneskeheten som litteraturen skulle oppleves som meningsløs, så ville jeg ikke sett noen mening med noe annet enn å sove, spise og gå på do. Og da har jeg ikke tatt høyde for underholdningsverdien som altså består i gleden ved å lese en riktig god historie, følelsen av å være dypt rørt og rystet i sjelen, følelsen av at man har blitt merket av en bok og evnen til å mane fram stemninger bra boken i årevis etter man har lest den. I tillegg er det altså svært mye kunnskap å hente om andre livsformer, andre samfunnsformer, fremmede kulturer, historiske begivenheter, andre tankesett osv. Det er så enormt mye å hente i skjønnlitteratur at ord - uansett hvor hardt man prøver - blir små og fattige.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:49   #88
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Jeg synes det er nydelig å drømme meg vekk med en bok, samme hva slags egentlig. Leser alt fra chick-lit til krim til biografier. Og MÅ ha en bok å lese noen sider på sengekanten hver kveld...

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:12   #89
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.789
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Her var det mange kloke svar etter å ha skummet gjennom tråden.

Å lese romaner gir meg mer leseglede, jeg kan leve meg inn i bøkene og det gir meg mange opplevelser. Enkelte bøker kan jeg jo huske i årevis fordi de har gjort et meget sterkt inntrykk, andre bøker blir glemt med en gang.

Nå leste jeg mye mer før jeg fikk barn, og jeg savner generelt å få lest så mye som jeg ønsker.

Egentlig burde jeg vært med i lesesirkel for å komme ordentlig i gang med lesingen min.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:29   #90
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Jeg datt helt av da him sa at det er bedre kvalitet på Arve Tellefsens musikk enn Metallicas.

Sånn for å hente meg inn igjen, jeg leser for å lære, få nye innspill, nye inntrykk, for å kunne drømme meg bort, for å bli bedre i engelsk, for å lære nye ord, for å le, for å gråte, for å glemme virkeligheten.

"Silmarillion" ble brukt som smertestillende da lillebror skulle bli født. Det er veldig typisk meg. Har jeg vondt et sted og må ligge/holde meg i ro, da leser jeg for å glemme smerten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:05   #91
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.


"Silmarillion" ble brukt som smertestillende da lillebror skulle bli født. Det er veldig typisk meg. Har jeg vondt et sted og må ligge/holde meg i ro, da leser jeg for å glemme smerten.

Eller man leser for å få tiden til å gå, helt utavdetblå, f.eks når en sitter og gleder seg til"tre nøtter for Askepott" på juleaften. :erjobare37år:

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:07   #92
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Jeg syns det er fullstendig stuereint å gjøre noe kun for underholdningens skyld, så jeg leser romaner med god samvittighet - kun for å hygge meg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 22:16   #93
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

"Snømannen" av Jo Nesbø ramla ned i postkassa mi i dag.
Gleder meg til å lese den!

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no