Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-09, 10:48   #41
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Spis stælken, spis!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 11:14   #42
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Takk for svar! Godt å se at det er noen som kjenner seg igjen. En god morgen-yoghurt er for øvrig et helt måltid for meg. (Og vi snakker ikke om 2-3 bamsemums heller. )

Tror det i en god morgen yoghurt er ca 10-11 sukkerbiter. Ikke så sunt det heller sånn egentlig...

Ellers så kjenner jeg meg igjen i beskrivelsen din. Jeg bare MÅ ha noe søtt (sjokolade, kjeks e.l.) for å være fornøyd Etter middagen tar jeg meg gjerne 2-3 maryland cookies, eller noen biter sjokolade.
Andre dager kan jeg også spise en hel sjokolade mens jeg er ute og triller, tilfører kroppen energi

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 11:21   #43
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Tror det i en god morgen yoghurt er ca 10-11 sukkerbiter. Ikke så sunt det heller sånn egentlig...

Ellers så kjenner jeg meg igjen i beskrivelsen din. Jeg bare MÅ ha noe søtt (sjokolade, kjeks e.l.) for å være fornøyd Etter middagen tar jeg meg gjerne 2-3 maryland cookies, eller noen biter sjokolade.
Andre dager kan jeg også spise en hel sjokolade mens jeg er ute og triller, tilfører kroppen energi

Et par sjokoladebiter er nok ikke så farlig så det gjør noe.

Det er når det blir et par liter sjokoladeis om dagen det er farlig.

Jeg synes ikke man skal ha dårlig samvittighet for å spise et par bamsemums eller to-tre kjeks når man ikke har noe sukker- eller vektproblem jeg.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 12:15   #44
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg støtter teorien fullt ut. Litt mer eller mindre jevnt inntak av søtsaker forhinder at jeg "må ha" en 150-grams Stratos. Jeg tror også at desserter som mine besteforeldre alltid hadde, har samme effekt, og motvirker søthunger utover dagen.

Jeg tror at for de fleste blir et helt sunt og tilnærmet sukkerfritt kosthold en prøvelse. De fleste som lever sånn må virkelig anstrenge seg, og det ER en forsakelse i hverdagen. Etter hvert blir de vant til forsakelsen, men det er fortsatt en forsakelse.

Jeg tror dessuten at dette både er fysisk og psykisk betinget. Fysisk fordi jeg tror kroppen trenger litt "tomme kalorier" også - hjernen fungerer godt med litt sukker - og psykisk fordi det er noe med det man skal forsake, det forbudte. Se på barn, de som er vant med å få litt saft, brus, sjokopålegg, godteri eller hva det nå er sånn nå og da har oftere et mer avslappet forhold til slike ting, enn de barna som kommer fra hjem hvor slikt er forbeholdt de helt spesielle anledningene, og noe man virkelig går og venter på. Da blir det mentale fokuset stort, og når anledningen byr seg blir mange helt opphengt i det som skal spises eller drikkes, mens de som er vant med jevn tilgang ikke er så opptatt av å få i seg mest mulig, for det er ikke et begrenset gode.

Og jeg tror dette henger i oss voksne også, altså både fysisk og psykisk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 12:24   #45
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

bina - jeg er enig med deg - med ett forbehold. For noen få - som meg - så går det ikke å ha et moderat inntak av sukker. Jeg er med sukker som en alkoholiker er med alkohol. Det går ikke å bruke det med måte. Men med helt sukkerfritt kosthold får jeg fred i sinnet som jeg ellers kort og godt ikke får.

Heldigvis er det ikke så mange som har det sånn. Og det jeg synes er synd er at de som faktisk ikke har noe livsstilsproblem skal gå rundt med dårlig samvittighet fordi de unner seg litt - som jo ikke er skadelig for dem.

Jeg har jo ikke dårlig samvittighet om jeg drikker ett glass vin en kveld - bare fordi det finnes noen som ikke tåler det. Jeg mener at de som ikke har noe problem med helsa ikke skal ha dårlig samvittighet om de spiser litt sjokolade og sånt - selvom jeg ikke tåler det. Det er dere meget vel unt.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 12:28   #46
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Smilefjes:

Jeg tenker at du har helt rett i det, og at det nok er noen som er arvelig disponert eller noe sånt. Det blir vel omtrent som at noen er allergiske mot forskjellige matvarer. Samtidig kan det jo hende at ditt forhold til sukker er utløst av noe, enten for mye eller for lite. Det er jo ikke godt å vite. Men det er nok en del som har sånne problemer som du har.

Det jeg mener er at ingen er jo født "alkoholiker", man er på en måte disponert for det, men det må jo noe til for å utløse det. Og jeg tipper at for sukker som for alkohol så er det perioder med alt for mye som trigger avhengigheten. Men når man først har fått det må man jo ta hensyn til det, selvsagt.

For min del er det helt åpenbart sånn at jeg kan ikke leve helt sukkerfritt. Jeg merker at jeg blir sulten, matlei, irritabel, trøtt.... men jeg må ikke ha for mye heller. Men litt, jevnt og trutt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 12:34   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Selvsagt er det en kombinasjon av gener og å utløse bomben som ligger i dem.

For min del var jeg disponert for matmisbruk og feiret det med å spise noen mengder sukker egnet til å skremme store, sterke menn med. Jeg spiste ikke mat - kun sjokolade omtrent i årevis. Og endte da opp med det forholdet jeg har til sukker i dag. Jeg pleier å si at jeg har spist min livsmengde sukker og vel så det forlengst.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 13:40   #48
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Slutt med yppingen. :slenger over en melkerull:

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 14:35   #49
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Slutt med yppingen. :slenger over en melkerull:

*slafser i seg*

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 14:43   #50
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

*slafser i seg*

Flinke Stælken. :slenger over end en:

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 14:44   #51
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg får et vanvittig søtsug om jeg spiser søtt flere dager på rad.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:24   #52
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg får et vanvittig søtsug om jeg spiser søtt flere dager på rad.

Jeg også. :12 410 days and still counting:

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:26   #53
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?



Denne "skeie ut på fredag og lørdag"-greia fungerer dårlig her. Det er ikke få søndagskvelder jeg verker etter å tusle ned på Statoil etter påfyll.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:53   #54
Mille82
Nybegynner
 
Mille82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 15
Mille82 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Hei
Jeg er helt enig med deg - jeg har alltid spist hva jeg vil når jeg vil og hvor mye jeg vil, og har aldri gått opp masse eller er fet...
men de gangene hvor jeg har prøvd å holde meg unna det jeg vil ha så er jeg sulten konstant og legger på meg .. merkelig...
jeg regner meg selv som en livsnyter og lærer min sønn at alt er sunt og bra så lenge det er variasjon i kostholdet og man ikke spiser for mye av en sort mat..

__________________
Mille
"Old enough to know better,
Young enough to do it anyway"
Mille82 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 16:10   #55
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Flinke Stælken. :slenger over end en:

Stælk du liksom.
Hvorfor i alle dager er det liksom greit å kalle meg stælk? Hæ? HÆ? :skingrestemme:

Domme domme Skvett.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 16:17   #56
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Ang HI: Noen er nok mer sensitive for matsammensetning enn andre; spesielt etter et salt måltid vil man føle behov for noe søtt som "punktum", og ikke være fornøyd før dette søte er på plass. (Det kan igjen lede til en ren uvane - at man blir vant til å avslutte med søtsaker hele tiden.) Søtsuget kan avhjelpes med å være nøye på måtidets sammensetning, ved feks å ha noe søtt pålegg på siste brødskiven (syltetøy er feks et godt tips). Eller å rett å slett spise müsli med frukt og syltetøy som måltid. Da vil man sjeldnere ha søtsug umiddelbart etter måltidet.

Etter sushi MÅ jeg ha noe søtt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 07:58   #57
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ang HI: Noen er nok mer sensitive for matsammensetning enn andre; spesielt etter et salt måltid vil man føle behov for noe søtt som "punktum", og ikke være fornøyd før dette søte er på plass. (Det kan igjen lede til en ren uvane - at man blir vant til å avslutte med søtsaker hele tiden.)

Dette høres ut som meg! Jeg må ha noe søtt etter måltid. Og etter frokosten idag spiste jeg noen biter med Smash... og det er veldig veldig vanskelig å bare spise én smash... Men følte meg bra dum da jeg snek meg på boden for å spise noen smash mens jenta satt og så på barnetv Spiser søtt hver dag og suget blir verre. Dersom jeg fokuserer på at jeg ikke skal spise det, så blir suget verre. Rart med det... frukt er jeg ikke glad i. Syns all frukten rundt omkring er dårlig i kvalitet. Eplene er halvråtne under skallet og bananene brune under skallet. . . Appelsinene smaker bare rart og av og til på kanten til råttent...og ikke minst, druene er jo sure...(finner mange unnskyldninger for å spise søte ting)

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 12:47   #58
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg drar fram igjen denne, jeg. Har tenkt litt på det i det siste, og noe av kjerneproblemet er nok at jeg ikke greier å få i meg nok ordentlig mat i løpet av en dag. Det er jo så vanskelig å finne på noe spise! Ikke minst er det tungt og kjedelig å drasse all denne maten hjem fra butikken. Nå når jeg går hjemme og suller i permisjon, bruker jeg store deler av dagen på å stappe inn mat. Likevel er det neppe nok. Nå tror jeg ikke egentlig jeg tar skade av litt søtt ved siden av alt det sunne, men jeg strever litt mentalt med å finne balansen.

Forslag til mat som demper søtsuget?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 12:58   #59
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

For meg er frukt og lettyoghurt nok for å dempe søtsuget.

Muligens er ikke søtsuget mitt så stort, siden jeg sluttet med sjokolade og søtsaker for lenge siden.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 13:00   #60
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

For meg så er det bare aktivitet som demper sug. Frem med symaskinen, Elinblu.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no