Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oppbevaring for dummies...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-06, 18:59   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppbevaring for dummies...

Kan jeg få en sånn?

Hva MÅ jeg ha i kjøleskapet, hva KAN jeg ha i kjøleskapet og hva skal jeg IKKE ha i kjøleskapet osv.

Jeg er ikke blond, men jeg er ikke noe særlig brukandes på kjøkkenet.
(Det står sikkert i kokeboken min, men jeg gidder ikke slå opp i den.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 01:51   #2
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tomat skal ikke oppbevares i kjøleskapet. Agurk skal ikke oppbevares med tomat, og kan oppbevares i kjøleskapet. Frukt pleier jeg ¨å ha på kjøkkenbenken. Ellers har jeg det meste i kjøleskapet, men grønnsakene blir fort dvaske og dårlige, så noe galt gjør jeg...

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 03:25   #3
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Har lurt på det noen ganer jeg også. Bananer f.eks., hva er ideell oppbevaringstemperatur for dem? Er fortsatt veldig varmt her, og selv om vi har air condition blir de fort varme når de ligger på benken eller i en skål. Burde de heller ligget i kjøleskapet? Synes de blir fort stygge da også.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 14:38   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frukt oppbevarer vi stort sett framme i bolle på benken. Vi spiser så mye av den at den ikke rekker å bli ødelagt. Når det gjelder grønnsaker, så er det verre. Tomater oppbevarer vi framme. har også begynt å ha gulrøttene framme (men jeg er gulrotoman, så de rekker heller ikke å bli ødelagte hos oss). Det som imidlertid ofte blir ødelagt her er salat og slikt. Hvordan oppbevarer man denne best?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 14:45   #5
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Salat deler jeg opp, hiver i salatslyngen med litt vann og isbiter. Deretter siles den og oppbevares i tett boks.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 14:48   #6
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Salat deler jeg opp, hiver i salatslyngen med litt vann og isbiter. Deretter siles den og oppbevares i tett boks.

Salatslynge har jeg ikke, men det er altså et "must"?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 15:03   #7
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

Salatslynge har jeg ikke, men det er altså et "must"?

Øøøm.. Ett must er det nok ikke. Du kan nok bruke ett dørslag og riste godt også.

Poenget er at det skal ned i iskaldt vann, og deretter skal mest mulig av vannet bort.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 15:13   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Øøøm.. Ett must er det nok ikke. Du kan nok bruke ett dørslag og riste godt også.

Poenget er at det skal ned i iskaldt vann, og deretter skal mest mulig av vannet bort.

ok. Takk!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 21:36   #9
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Siden jeg er Tupperdame, oppbevarer jeg grønnsaker i bokser med riller nederst, slik at kondensen renner unna grønnsakene. Salaten oppbevarer jeg i en boks med rist, etter å ha brukt salatslynge. Frukt ligger i et fat på kjøkkenbenken. Agurken ligger i en boks for seg. Tomater ligger på benken. Tomater skal ha en temperatur på rundt 12-14 grader. Bananer skal oppbevares i omtrent samme temperatur, men helst ikke sammen med epler og appelsiner, for de avgir en gass som fremskynder modningsprosessen. Løk skal oppbevares i rundt 8-12 grader, dvs ikke i kjøleskap, for den får lett frostskader, blir myk og vassen. Poteter skal oppbevares mørkt og rundt samme temperatur som løken.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 21:52   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva du vet, amilyn!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 22:15   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemmer det - hva jeg innbiller meg -
at epler og bananer ikke er kompiser?

At om man legger epler og bananer i samme fat,
blir bananene ødelagt pga gassen eplene skiller ut?

Eller driver jeg apartheid i fruktfatet for ingenting?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 23:28   #12
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvor pokker har man 8-12 grader til løk og pottiser?

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 00:05   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Amylin bruker jeg Tupper med riller og rist til grønnsakene og frukten, men stort sett har jeg alt i kjøleskapet.
Poteter i en boks, gulrøtter i en, løk i en boks i en skuff for seg. Epler i en boks osv.... Tom tomatene har jeg i kjøleskapet, da modner de ikke så fort.
Bananer ligger i kjøkkenskapet.
Kaster lite.....

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 00:10   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Og hvor pokker har man 8-12 grader til løk og pottiser?

Den tanken slo meg også..

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 00:13   #15
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Signerer de over som sverger til Tupperware. Tupper har noen firkantede bokser i forskjellige størrelser, som er beregnet på oppbevaring av frukt og grønt. De er geniale. Ellers synes jeg salatslynge er et must (vi spiser mye salat).

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 12:12   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger en mer inngående forklaring på hvilken frukt som kan ligge med hvilken. Jeg har også apartheid i fruktfatet, fordi jeg ikke husker hvilke som ikke kan være sammen. Men det er jo så pent med blandede fruktfat...


Sist redigert av Polyanna : 18-09-06 kl 12:20.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 12:13   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For de av oss som ikke har matbod, ei heller kjeller etc.
Jeg bor i en pappeske av en leilighet og har ikke all verdens med muligheter

Jeg tror jeg må ha dette inn med te-skje, så nå ramser jeg opp det vi vanligvis har; så får noen fortelle meg hvor det skal være;

Epler
Pærer
Bananer
Tomater
Salat
Agurk
Poteter
Blomkål
Brokkoli
Gulrøtter
Squash
Løk
Hvitløk


*dum som et brød*

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 18-09-06 kl 12:30.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 12:20   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Og hvor pokker har man 8-12 grader til løk og pottiser?

I matboden, selvsagt.

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 12:25   #19
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Tomat skal ikke oppbevares i kjøleskapet. Agurk skal ikke oppbevares med tomat, og kan oppbevares i kjøleskapet. Frukt pleier jeg ¨å ha på kjøkkenbenken. Ellers har jeg det meste i kjøleskapet, men grønnsakene blir fort dvaske og dårlige, så noe galt gjør jeg...

Banan skal IKKE på en kaldere plass en +12 grader

Epler bør ikke oppbevarer ilag med annet frukt i skål da de lager stygge merker på annen frukt...

Grønnsaker bør oppbevares kaldt men ikke kjøleskap kaldt, som oftest er det litt varmer nederst i kjøleskapet i de skuffene en øverst!!
Har man en kjeller som er litt kjølig så er det fin plass for potet og grønnsaker.
De liker mørkeplasser.

Det jeg hukser i farta. Lært av min pappa som jobbet 14 år på "frukt avd" på kjeldsberg

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 13:55   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sitrus, kan de ligge sammen med hva som helst?

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no