Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-10, 08:43   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Eg funderer litt på begrepet "comfort food". Dette er, i følge, Wikipedia, mat som "refers to foods consumed to achieve some level of improved emotional status, whether to relieve negative psychological affect or to increase positive". Det blir trøstemat da, alternativt kosemat?

For meg er comfort food putrande gryter med kjøtt. Da vil eg det skal piske på rutene, ungane skal ha epleraude kinn og det er sjølvsagt full harmoni i heimen For meg er comfort food noko heimelaga, noko litt volumiøst, gjerne litt flytande (som supper, fiskegrateng, lammefrikasé), og rustikk. Min mann har forøvrig ei greie for is som eg ikkje kan forstå (han et gjerne ein liter rett ut av boksen). Ein stor bolle god kaffe latte er også noko comfort ved.

Kva er "comfort food" for deg? (eller trøstemat-kosemat). Kva forbind du med begrepet? Eg føler egentlig ikkje at eg finn eit godt norsk ord for comfort food.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 08:48   #2
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

For meg er ikke comfort food og trøstemat det samme. Trøstemat kan være en hel pakke kjeks rett fra boksen, en halvliter god is kjøpt på vei hjem en kveld fra et sucky kranglemøte eller pizza foran tv. Comfort food er pust-dypt-med-magen og lag noe kraftig men ikke altfor fancy mat som metter godt, som f.eks en langkokt lammegryte, hjemmelaget hønsesuppe osv.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 08:50   #3
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Er kosemat eit bedre ord da? Eg syns ikkje det stemmer heilt heller.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 08:53   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Jeg assosierer automatisk comfort food med noe negativt, på den måten at man spiser bort følelser.

Benzo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 08:54   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Ånei, for meg er det utelukkande positivt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 08:55   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Comfort food er for meg spiseforstyrrelse. Det Acsa sa bare at i mye større doser. Det spiser jeg aldri.

Men mat jeg spiser for å nyte et godt måltid er gjerne typisk en god biff og rødvin. :retro:

  Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:02   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg assosierer automatisk comfort food med noe negativt, på den måten at man spiser bort følelser.

Jeg også.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:02   #8
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat


Korleis kan ei god lammegryte vere ein spiseforstyrrelse?

Forstår at vi definerer dette veldig ulikt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:02   #9
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Enig, dette er to helt forskjellige ting. Enten å trøstespise, eller å spise og kose seg med ekstra god mat som gir ekstra god stemning rundt måltidet.

Når det gjelder kosemat, eller stemningsmat, så tenker jeg i dag på risengrynsgrøt. Det er perfekt for lørdagsmiddag på en hustrig dag. Kosemat for voksne kan være en god biff med rødvin til, en sterk og god curry eller litt forseggjort risotto med sopp. Og mange andre retter. Ost og kjeks med ekstra godt syltetøy og akasiehonning.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:03   #10
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Stemningsmat ja! Det var ikkje eit dumt ord!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:03   #11
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Syrin, du er bare ikke en trøstespiser tenker jeg? Det er ikke jeg heller i noen særlig grad, men det hender jeg spiser for mye av god mat når jeg sitter alene og ikke har noe særlig annet hyggelig å drive med.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:05   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Eg trur ikkje eg brukar mat som trøst, i så fall er det veldig ubevisst (og eg er i grunn eit lykkelig menneske som ikkje treng mykje trøst). Men når hausten kjem får eg sånn veldig ønske om å lage alsken gryter og heimelaga rettar. Det er ikkje fordi eg eller familien treng trøst, men fordi det er så veldig hyggelig.

Eg et nesten aldri aleine heller - når det skjer blir det gjerne veldig lite og veldig kjedelig mat.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:07   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.


Korleis kan ei god lammegryte vere ein spiseforstyrrelse?

Forstår at vi definerer dette veldig ulikt.

Hvor har noen sagt dette?

Dette er det du ba om svar på:
refers to foods consumed to achieve some level of improved emotional status, whether to relieve negative psychological affect or to increase positive

For mange av oss er dette en temmelig nøyaktig beskrivelse av motoren i en spiseforstyrrelse. Som du ser er det ingen som har kommentert ditt eksempel - det er poengtert at det da spises noe annet som regel.

  Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:07   #14
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Det tror jeg er en helt vanlig høstfølelse som gir seg utslag i sunn og deilig mat, Syrin. Inspirer oss i mattråden! Jeg liker også å lage langkokt mat, prøver å huske på det når jeg kan ha hjemmekontor eller har en hel søndag til formålet.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:11   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.


Korleis kan ei god lammegryte vere ein spiseforstyrrelse?

Forstår at vi definerer dette veldig ulikt.

Det har vel ingen sagt at det er? Jeg ville aldri kalt sånn type mat comfort food på generelt grunnlag (selv om det kan være det for enkeltpersoner hvis man overspiser).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:13   #16
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Jeg oppfatter «comfort food» som noe varmt og hjemmelagd og trivelig, og det har slett ikke noe med spiseforstyrrelser å gjøre. Det er mer sånn «Jeg er litt lei meg/sur/kald og vil ha mammas kjøttkaker til middag!» Det er altså assosiasjonene til maten som er trøsten, ikke selve maten.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 25-09-10 kl 09:55.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:17   #17
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Nei, slapp av da Det er EG som trekker slutninga: de assosierer comfort food med ein spiseforstyrrelse / noko negativt. EG reknar ei lammegryte som comfort food, og har problem med å nødvendigvis linke dette til ein spiseforstyrrelse, med mindre ein et heile gryta da. Det var heller ikkje spesielt alvorlig meint -derav smily'en.

Men slik eg forstår det engelske begrepet er det absolutt ikkje meint negativt. Det er assosiert med rustikk mat, heimelaga mat, mat for familien, tradisjonsmat (ut frå Wikipedia). Eg har sett det brukt i alskens kokebøker, utan at det er meint at folk skal få negative tankar om retten (f.eks J. Olivier).

Det forundrar meg berre. Eg trur vi definerer det ulikt. Eg aksepterer at enkelte forbind det med overspising og trøstemat.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:31   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Jeg forbinder comfort food med Nigella Lawson, og i hennes bøker og programmer brukes det om mat for de dagene man trenger å ta litt ekstra vare på seg selv (hun bruker det ofte om dagen derpå)...
Det er gjerne noe som er enkelt å lage, godt og samtidig litt sunt og "oppbyggelig". Altså noe helt annet enn trøstespising og is rett fra boksen (som jeg forøvrig aldri har skjønt greia med).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:33   #19
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

På BBC Lifestyle har de en hel serie som går på comfort food, og der fokuseres det på deilige gryter som nytes i vintermørket og saftige kaker som nytes sammen med familie og venner. Altså ingenting som minner om spiseforstyrrelse. Det er noe HELT annet og skal ikke blandes inn i det engelske uttrykket.

  Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:35   #20
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Comfort food", eller kosemat/trøstemat

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg assosierer automatisk comfort food med noe negativt, på den måten at man spiser bort følelser.

comfort=trøste, jeg også forbinder det med noe man trøster seg med og føler seg litt bedre der og da av å spise. F.eks. sjokolade

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no