Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-17, 10:32   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg tror heller ikke det er en automatikk i at SVere bryr seg mer om svakere enn f.eks høyrefolk. Partiprogrammet fokuserer mer på det, ja, fordi man mener man har en modell som virker bedre. Høyre fokuserer mest på andre ting, fordi de mener at det er veien å gå for en velferdsmodell de mener er best.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 10:49   #42
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg tror ingen partier er slemme og hjerteløse - og jeg tror de fleste partier (ikke FrP, selv om de sier det), vil sørge for å ha en noenlunde anstendig velferdsstat. Men jeg tror at Rødt og SV bryr seg om å sørge for mindre barnefattigdom enn Høyre og FrP.

Når vi ser historisk på politiske beslutninger, så har røde partier kjempet mest for lavtlønnede og arbeidsfolks rettigheter og de blå partiene har ikke i like stor grad gjort det.

Alle vil ha et "godt samfunn", men de samfunnene vi ender opp med med ulikt styre, er "best" for ulike grupper av befolkningen. Hvorfor late som noe annet? Vel er det blitt mindre forskjeller mellom AP og Høyre nå, men om vi tar med hele spekteret av partier, er det selvfølgelig store forskjeller i hvor mye den praktiske politikken de ville ha satt i verk hadde brydd seg om ulike grupper i samfunnet.

Jeg tror ikke Tybring Gjedde bryr seg like mye om flyktninger som Moxnes. Er det noen som tror det?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 10:57   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Pebbles, det blir umulig å diskutere når du fremsetter en relativt generell påstand (rødt bryr seg om svakere mer enn andre og nevner H og AP), og deretter spesifiserer FrP. Også tror jeg vi bruker utrykket "bry seg" ulikt. Også syns jeg det er verdt å tenke over velferd i et langt perspektiv, det syns jeg egentlig mange av partiene kunne bli bedre på.

Jeg stemmer for øvrig som regel SV og Rødt selv, men syns argumentasjonen din støtter mer av Rines teite flåseri enn partienes sak.

Når det gjelder Gjedda håper jeg virkelig han mister plassen sin til en venstrevridd, kvinnelig politiker med innvandrerbakgrunn. Det hadde han fortjent.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 11:11   #44
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg er ikke så redd uttrykket "bry seg om", og jeg synes det er helt opplagt at vi alle bryr oss om ulike saker og grupper i ulik grad. Var det ikke sånn, hadde vi ikke hatt ulike politiske partier og interesseorganisasjoner.

Jeg kjenner mange som har brydd seg mer om miljø i ord og handling enn meg de senere årene. Og med det har de brydd seg mer om utsatte folk i andre deler i verden enn jeg har gjort og om fremtidens mennesker enn jeg har gjort. Skulle jeg blitt fornærmet om noen som har stemt på mer miljøvennlige partier og levd mer miljøvennlig enn meg hadde påpekt det? Skulle jeg kalt dem " følemennesker som liksom trodde de var mer opptatt av å bry seg om jorda enn meg"? Vi får ha integritet nok til å stå for egne ord og handlinger uten å beskylde andre for å være selvgode.

Enten må man stå for egne prioriteringer, jobbe for å endre eget partis program eller skifte parti. I år tror jeg at jeg kommer til å skifte parti. Jeg synes ikke AP bryr seg nok om miljø og svake grupper i eget og andre land, så jeg bytter til et parti som gjør det. Om jeg skulle finne på å stemme AP likevel, ville jeg ikke bli det minste fornærmet over om kollegaen min som stemmer Mdg hadde sagt at jeg brydde meg mindre om miljøet enn han. Det ville han jo hatt helt rett i. Det er handling som teller, ikke ord.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 10-09-17 kl 11:40.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 11:19   #45
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Bry seg om kan jo gi seg andre uttrykk enn at man snakker mest om fordelingspolitikk. Det kan like gjerne være å bry seg om at man prioriterer en politikk som man mener vil gi mer verdiskapning å fordele til de svake gruppene.

Jeg stemmer ikke Høyre men jeg forstår tankegangen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 11:22   #46
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Bry seg om kan jo gi seg andre uttrykk enn at man snakker mest om fordelingspolitikk. Det kan like gjerne være å bry seg om at man prioriterer en politikk som man mener vil gi mer verdiskapning å fordele til de svake gruppene.

Jeg stemmer ikke Høyre men jeg forstår tankegangen.

Det gjør jeg også. De røde partiene er ikke best for f. eks gründere, og gründere trenger vi for å sikre vekst og velferd. Jeg er aldri enig med eget parti i alt. Men vi får alle bestemme oss for hva som er aller viktigst, også må vi gjerne svelge noen kameler.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 11:58   #47
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Ved forrige valg vurderte jeg å stemme Høyre, for første gang. Jeg hadde tro på at Erna ville klare å stå imot og sette FrP på plass. Jeg droppet likevel å stemme Høyre, og jeg synes dessverre at Erna ikke har klart å holde FrP i ørene Jeg synes hun har vært spesielt ullen de siste året, og hun har skuffet meg. Jeg trodde hun var mer tydelig som leder, men hun viker unna og kommer med unnskyldninger.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 12:15   #48
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Jeg stemmer for øvrig som regel SV og Rødt selv, men syns argumentasjonen din støtter mer av Rines teite flåseri enn partienes sak.

Når det gjelder Gjedda håper jeg virkelig han mister plassen sin til en venstrevridd, kvinnelig politiker med innvandrerbakgrunn. Det hadde han fortjent.


Det står faktisk mellom TG og en representant fra MDG.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 12:27   #49
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tror ikke på at det er antallet snyltere som kommer til å få velferdsgoder og det offentliges utgifter til å knele. Det er faktisk ikke mange nok av dem alene. Jeg er allikevel helt, helt sikker på, at det ikke kommer til å være bærekraftig å holde på slik vi gjør nå inn i evigheten.

Jeg er sikker på at min offentlige pensjon kommer til å være mye dårligere enn mine foreldres. Jeg er sikker på at sykelønnsordningen vil måtte revideres og nytenkes rundt. Ikke nå, og ikke de nærmeste 4 årene, men ganske snart. Jeg er sikker på, at offentlige ytelse ikke kommer til å være like rause når mine barnebarn får barn, fordi jeg er ganske sikker på at skatteinntektene ikke kommer til å være store nok til å beholde alt vi vil ha og alt vi føler vi har krav på 24/7.

For de som føler at de ikke bidrar nok til fellesskapet as is, så finnes det faktisk en egen offentlig konto dere kan betale inn ekstra skatt på. Når dere føler dere ekstra rause. Tror den ble opprettet etter et initiativ fra venstresiden i politikken, som ganske ofte referer til folks selvsagte ønske om å bidra (betale mer) når man snakker om skatteøkninger.

Jeg er en snill og raus person som gjør gode ting og får folk rundt meg til å føle meg vel. Jeg stemmer blått.


Jeg anser meg også absolutt som en snill og raus person, jeg ønsker bare en annen måte å fordele pengene, hvor mye penger, og hvem som skal få penger på.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 12:42   #50
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg tror vi alle må svelge og forholde oss til den sannheten det er at ethvert parti har en politikk som vil føre til noe negativt for enkelte saker eller grupper mennesker.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 14:44   #51
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg tror vi alle må svelge og forholde oss til den sannheten det er at ethvert parti har en politikk som vil føre til noe negativt for enkelte saker eller grupper mennesker.

Vet du, DET er kanskje noe av det viktigste skrevet. Det å innse at endringer GJØR VONDT, og at fordeler for noen, kan bety ulemper for andre. Jeg ser dette i en bitteliten skala hver dag i min jobb. Både som leder for ansatte, og også fordi jeg har en jobb som handler om å forvalte en del av utgiftene til velferdsNorge.

Som leder med ansvar for personalet mitt, kan det at jeg bruker masse tid og ressurser på _enkelt_ansatte, bety at jeg ikke har tid nok til å støtte, observere og ivareta andre. Dette er selvsagt særlig utfordrende i forhold til IA-arbeid og problemstillinger rundt sykefravær, og jeg kjenner veldig på at jeg skal både tilrettelegge og forebygge. Det er både utfordrende og vanskelig, og siden jeg jo ikke jobber i en boble, så vil det at noen KREVER så mye mer av meg enn andre, kunne føre til at resten irriterer seg. De synes jeg er for snill, fleksibel, setter for lite grenser eller krav... De er lei av å jobbe ekstra, ha uforutsigbare dager, og at fleksibiliteten i deres arbeidshverdag reduseres. Tålmodigheten vår strekker seg faktisk bare SÅ langt når vi opplever at andres behov har innflytelse på egen hverdag.
Jeg tror denne dynamikken er ganske overførbar til et samfunn, hvor vi opplever at stadig flere blir mottakere, uten å også være (eller ha vært) bidragsytere.

Når det gjelder jobben min, så er jo det medisiner, og mye handler om blåreseptordningen. En fantastisk ordning, som innebærer at vi betaler en brøkdel av det medisinene koster, det offentlige betaler resten. Barn under 16 og minstepensjonister betaler ingenting. Kravet er kroniske plager/lidelser som varer over 3 måneder. Til tross for dette, til tross for at folk går ut med bæreposer fylt av legemidler med verdier som matcher en middels bil, kan jeg allikevel oppleve å måtte stå skolerett fordi det er enkelte produkter det offentlige IKKE dekker. Det kan handle om 80 kroner. Det hyles og krangles og menes en hel masse om hva det offentlige bør bidra med, og det synes som om det ikke skal være grenser. EVER. Jeg lurer virkelig på om folk skjønner at å FORDELE betyr at ikke alle kan få alt, og at det å måtte gjøre den vanskelige øvelsen det er å sette en prislapp på liv, faktisk er helt reelt, når det kommer til medisinsk behandling.

Det viktigste for meg er uten tvil at fremtiden er forutsigbar, og at de som skal ta de viktigste avgjørelsene for landet, har baller nok til å ta beslutninger etter hjerne og kunnskap. Et fokus på at også generasjonene etter oss skal ha det bra og at vi skal lage en verden som ikke bare handler om å leve "nå". Jeg blir helt skremt av politikere som snur kappa etter vinden og ikke tør å ta avgjørelser som kan komme til å gjøre noen opprørt. Ingen liker endring, men alternativet er å stå stille.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 10-09-17 kl 14:50.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 15:47   #52
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det viktigste for meg er uten tvil at fremtiden er forutsigbar, og at de som skal ta de viktigste avgjørelsene for landet, har baller nok til å ta beslutninger etter hjerne og kunnskap. Et fokus på at også generasjonene etter oss skal ha det bra og at vi skal lage en verden som ikke bare handler om å leve "nå". Jeg blir helt skremt av politikere som snur kappa etter vinden og ikke tør å ta avgjørelser som kan komme til å gjøre noen opprørt. Ingen liker endring, men alternativet er å stå stille.

Derfor bør man stemme Venstre. De har så absolutt en sterk sosial profil, men har fokus på at godene skal vare lenge også til framtidige generasjoner, ikke bare "alle skal få, og alle skal få mye så lenge det rekker". I tillegg har de en god miljøpolitikk, men også miljtiltak som har virkning koster oss noe i form av at det kan gjøre livet litt mindre bedagelig eller billig. Problemet er at altfor mange stemmer på "her og nå"-politikk, det er nesten så man skulle tro de ikke har barn og barnebarn, eller ser lenger enn Norges grenser.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 16:09   #53
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det står faktisk mellom TG og en representant fra MDG.

Eller TG og en fra Rødt.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 16:29   #54
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg blir helt gal av at jeg ikke klarer å bestemme meg!

Jeg har så utrolig lyst til å stemme Mdg, men jeg vil jo stemme på et sosialdemokratisk parti, men Mdg høres jo sosialdemokratiske ut i programmet ditt, men de utelukker ikke å samarbeide med Høyre etter valget og de er et ungt parti og hvordan vil de egentlig stemme i alle sakene på Stortinget??

SV er miljøvennlige og røde, men jeg er ikke enig i alle sakene deres. Rødt er miljøvennlige men i overkant røde. Jeg vil at AP skal gjøre et brakvalg, men det gjør vondt i flere av fanesakene mine om jeg stemmer på dem.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 16:53   #55
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

SV er miljøvennlige og røde, men jeg er ikke enig i alle sakene deres. [...] Jeg vil at AP skal gjøre et brakvalg, men det gjør vondt i flere av fanesakene mine om jeg stemmer på dem.

Det er akkurat det samme som jeg tenker. Valglokalet åpner om ti minutter, jeg har ikke tid til å stemme i morgen, så jeg får vel lande på noe snart.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 16:53   #56
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg stemmer MDG i år for å markere at jeg synes miljøsakene burde få mye mere fokus hos de større partiene. Har vært veldig i tvil. Stemmer vanligvis Arbeiderpartiet lokalt. Er drittlei valgkampen.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 17:43   #57
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg syns årets valgkamp er vanskelig. Veldig vanskelig. Jeg ønsker ikke FrP i regjering, jeg syns de er skikkelig fæle, og jeg syns det er kjipt at mitt parti støtter dem. Men samtidig ser jeg at alle partier har noe ved dem, som ikke er spiselig for meg. Jeg bryr meg om miljø, men fra et gulrotsperspektiv. Jeg bryr meg om skole, og jeg ser at hvis Norge skal ha noe å leve av i fremtiden så må det faktisk lønne seg å være grunder og bedriftseier. Jeg syns det er viktig med fagforeninger - ALLE fagforeninger, ikke at en fagforening skal kunne rotte seg sammen med et parti og styre sjappa fra bakrommet.

Så da blir det Venstre, i år igjen. Sorry, Mac, men SV i posisjon er en gjeng med sofaraddiser som klør sine egne på ryggen. AP setter Partiet over borgernes ønsker og vilje. Og begge snur kappen etter vinden og herjer på i det skjulte. Jeg misliker FrP sterkt, på alle måter. Men med dem ser man i det minste hvem man har å gjøre med, de karnøfler ikke rundt på bakrommet, og gjør seg lekre for media. Jeg mislike minst like mye partier som er minst like restriktive når det kommer til innvandring, men som later som noe annet utad. Som mekker avtaler på bakrommet, og holder ting skjult og hemmelig. For det er feigt, og uærlig mot velgerne.

Og når alt kommer til alt vil jeg heller ha en mindretallsregjering, som faktisk må stå til ansvar for Stortinget, enn en flertallsregjering, som gjør Stortinget til en ubetydelig del av demokratiet, fordi alle saker er ferdigtygd og fikset på på bakrommet, før Stortinget skal ta stilling til dem.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 18:24   #58
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg blir helt gal av at jeg ikke klarer å bestemme meg!

Jeg har så utrolig lyst til å stemme Mdg, men jeg vil jo stemme på et sosialdemokratisk parti, men Mdg høres jo sosialdemokratiske ut i programmet ditt, men de utelukker ikke å samarbeide med Høyre etter valget og de er et ungt parti og hvordan vil de egentlig stemme i alle sakene på Stortinget??

SV er miljøvennlige og røde, men jeg er ikke enig i alle sakene deres. Rødt er miljøvennlige men i overkant røde. Jeg vil at AP skal gjøre et brakvalg, men det gjør vondt i flere av fanesakene mine om jeg stemmer på dem.


MDG kommer ikke til å samarbeide med høyre, med mindre høyre kvitter seg med FrP. Og det har de vel sakt de ikke gjør. Et MDG over sperregrensa vil gi 8-9 mandater og de vil kunne vippe i grønn retning enten fra sak til sak, eller som del av en sosialistisk regjering. Stem MDG

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 18:29   #59
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Det føles i grunnen helt greit å bli kalt sofaraddis når det innebærer å ikke støtte en regjering med FrP. Jeg tror ikke på at markedsliberalismen trygger velferdsstaten og demokratiet, så det er ikke aktuelt for meg å stemme borgerlig i utgangspunktet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 18:34   #60
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

, men å stemme på et parti som lar Sylvi Listhaug ture på med Breivik-retorikk mens hun sitter i landets regjering er helt bortenfor hva jeg hadde fått meg til å gjøre.

Og jeg synes dette er ganske er helt på viddene. Sammelnigne Sylvi Listhaug med Breivik? Jøss.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no