Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til middag til mange som lager seg selv?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-14, 13:52   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Tips til middag til mange som lager seg selv?

Vi har visst invitert litt for mange mennesker på besøk til helga, og lovet dem både middag og kaker. Det blir en bordsetting med pølser til ungene, men det hadde jo vært hyggelig å servere noe annet enn wienerpølser til de voksne.

Har dere forslag til noe som kan lages klart på formiddagen ,og så stå og kose seg i ovnen (evnt på stekeplate) i mange timer, og så smake fantastisk på ettermiddagen?

En eller annen gryte eller lapskaus eller noe som krever lite oppdekking i tillegg. Og som ikke tar så mye tid å lage i stad?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 13:56   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Vi har servert linsesuppe og tomatsuppe i sånne settinger før, det blir ofte bedre jo lenger det står, og så kan en ha godt brød til. Enkelt og lettvint. Nå sist hadde vi faktisk kyllingsalat, det var veldig populært sånn rett etter jul. Lagde klar skåler med ymse i kjøleskapet på forhånd, stekte kyllingfileter i ovnen og skar opp og varmet mini-hvitløksbaguetter til. Også veldig enkelt og godt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 14:00   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Madam Mims vidundergryte

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 18:28   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Indiskinspirert kyllinggryte med karri, koriander og kokosmelk. Med ris, baguetter og salat til.
Jeg har laget sånn gryte i flere bursdager/anledninger og alle barn har likt det.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 22:25   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Gulasj.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 22:30   #6
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Indiskinspirert kyllinggryte med karri, koriander og kokosmelk. Med ris, baguetter og salat til.
Jeg har laget sånn gryte i flere bursdager/anledninger og alle barn har likt det.

Oppskrift?

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 23:15   #7
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Takk for mange gode forslag!

Hvordan blir kyllingen av å stå lenge i gryteformat, egentlig?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 23:25   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Denne har jeg laget flere ganger når vi får besøk, gjerne dobbel porsjon dersom vi er mange. Jeg pleier å ha nachochips, revet ost, rømme, guacamole, ris og salat stående i skåler ved siden av og så får folk servere seg selv.

Sitat:

Chili con carne

2 løk, finhakket
2-4 hvitløksfedd, finhakket
1 rød chili, fjern frø og finhakk
2 ts chilipulver
1 ts malt eller knust spisskummen
1 ts knuste korianderfrø
1/2 kanelstang
600 g kjøttdeig, karbonadedeig eller grytekjøtt i terninger
2 bokser knuste tomater
2 bokser chilibønner
3 ss rød pesto eller tomatpure
1 glass rødvin
sukker, salt og pepper
olivenolje

Bruk en vid kasserolle med lokk. Fres løk og hvitløk mykt i litt olivenolje. Tilsett chili og de andre krydderne. Ha i kjøttet og fres videre til kjøttet er brunet, krydre med litt salt og pepper.

Rør inn pesto eller tomatpure og tilsett knuste tomater og væske. Kok opp, legg på lokk og la det småkoke i 1 time.

Ta av lokket og kok videre i 15 minutter.

Smak til med sukker, salt og pepper.

Bønnene has i mot slutten av koketiden, ferdig kokt og skal bare varmes.

Dryss over knuste tortilla chips og revet cheddarost før servering, gjerne også hakket frisk koriander.

Serveres med f.eks ris, salat, buritos, rømme eller guacamole.

Denne retten smaker enda bedre dagen etter, da alle smakene har "satt seg".

Denne er også nydelig http://oppskrift.klikk.no/dhal/4104/
Den serverer jeg med nanbrød, matyoghurt eller raita og mango chutney. Noen ganger har jeg kylling i, men den er også veldig god uten.


Sist redigert av zinatara : 24-01-14 kl 12:08.
zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 23:29   #9
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Lasagne er også veldig greit til sånt. Bare å forberede alt på forhånd og så gratinere før servering. Kan fryses også, men da er det best å gjøre det uten ost. Så steker man den i ca. en time, halve tiden uten ost for å tine den og så med ost den siste tiden. Jeg synes det er godt å ha basilikumblad og tomat i skiver under osten.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 01:17   #10
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Sist laget jeg ovnsbakt laks. Serverte med kokte poteter/ris, rømme, agurksalat samt kokt gulrot og brokkoli. Veldig enkelt, og egentlig kjapt gjort.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 05:55   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Madam Mims vidundergryte

Jeg skulle også til å foreslå en gryte med lam, og denne er knallgod, spesielt med potetmos til. Mosen kan du jo også servere til pølsene.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 08:56   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Jeg skal ha altfor stor familiebursdag i morgen, og det skjer etter barnebursdagen (som heldigvis finner sted hos det barnet vi arrangerer sammen med). Å servere pølser til ungene og noe litt mer avansert til de voksne var jo genialt. At jeg ikke har tenkt på det før.

Jeg lurer i så fall på om vi skulle gå for Spinat og kikkert curryen til Skilpadda. Eller kanskje heller lage noe som kan fikses klar på forhånd og så bare varmes opp.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 09:01   #13
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Tv2 Wenches Minestronesuppe er kjempegod: http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskri...pe-750907.html

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 09:57   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Jeg lager lasagne i stor langpannekakeform. Ikke den som hører til ovnen men en litt mindre type med høye kanter og håndtak.
Lager lasagnen kvelden før. Uten osten, den tas på før steking. Settes i kjøleskap og steker den en times tid før gjestene kommer. Da har du tid til å steke baguetter også.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 12:02   #15
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Jeg tror vi (i verste fall ) blir 17 voksne + et par unger som ikke liker pølser, som skal spise. Er det i det hele tatt overkommelig å lage nok middag til så mange?

Den chili con carnen så jo lettvindt ut (og kunne lages dagen før = genialt), men holder det med to store gryter til så mange? Vi har litt begrenset med kjøkkengreier også.

Laks og lasagne tror jeg ikke er gjennomførbart med bare en ovn, men ellers er jo det veldig godt!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 12:07   #16
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Jeg tror vi (i verste fall ) blir 17 voksne + et par unger som ikke liker pølser, som skal spise. Er det i det hele tatt overkommelig å lage nok middag til så mange?

Den chili con carnen så jo lettvindt ut (og kunne lages dagen før = genialt), men holder det med to store gryter til så mange? Vi har litt begrenset med kjøkkengreier også.

Laks og lasagne tror jeg ikke er gjennomførbart med bare en ovn, men ellers er jo det veldig godt!

Hvor store gryter har du da? Jeg laget i en 10 liters gryte sist, kanskje det ble 6-7 liter oppi. Lurer på om jeg lagde 2,5 porsjoner av denne oppskriften. Og da ble det rester når vi var 10 voksne, 2 tenåringer og 7 barn. Hadde litt pølser og sånt også, siden noen av ungene er nokså kresne.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 12:35   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Pinnekjøtt!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 13:55   #18
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg lager lasagne i stor langpannekakeform. Ikke den som hører til ovnen men en litt mindre type med høye kanter og håndtak.
Lager lasagnen kvelden før. Uten osten, den tas på før steking. Settes i kjøleskap og steker den en times tid før gjestene kommer. Da har du tid til å steke baguetter også.

Jeg må jo spørre... lager du den selv eller kjøper ferdigpakke - og hvor mye kjøttedeig og saus beregner du på en slik langpanne?
Tenkte å mekke en slik en til neste bursdag til voksne men er ikke veldig ofte lasagne står på menyen hjemme.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 13:58   #19
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Den gulasjen er himmelsk altså - og veldig lettlagd.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 13:59   #20
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til middag til mange som lager seg selv?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Gulasj.

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Den gulasjen er himmelsk altså - og veldig lettlagd.

Den til toffen altså.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no