Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-14, 18:17   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 22:09   #22
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Her er den mye omtalte "Gaiasuppen" (håper det er OK Gaia, lettere å finne den her i en suppetråd enn i fastetråden, det er jo en god suppe for alle)

Helt greit! Jeg var faktisk i ferd med å legge den inn selv. Den startet jo ikke som en 5:2-suppe, men som et mer fyldig alternativ til tomatsuppe. Uten buljongen (eller, rettere sagt, med ca. 2 dl buljong) er den dessuten en supper saus til både pizza og pasta.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 22:15   #23
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Jeg er også veldig glad i gulrot- og ingefærsuppe, som jeg lager på følgende måte (kilden var vel i sin tid Schnuppa):

1,5 dl buljong, kylling eller grønnsak
1-2 rødløk
2-3 fedd hvitløk
1 kg gulrøtter
1 "tommel" ingefær
Olje til steking
Salt og pepper
Bacon
Creme fraiche eller rømme
Godt brød

Hakk løk, hvitløk og ingefær og brun dette raskt i olje. Hell over kyllingbuljong og ha i gulrøtter i biter. Kok gulrøtter myke, mens du sprøsteker bacon. Kjør jevn med stavmikser eller i blender og server med godt brød, en klart rømme eller creme fraiche, toppet med litt bacon (eller spis uten creme fraiche/bacon).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 22:33   #24
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Grønn ertesuppe.
Frosne erter, vann så det dekker ertene i kjelen. I med en buljongterning og kok i 5-10 minutter. Kjør med stavmikser, rund av med en skvett fløte spe evt med mer vann og smak til med salt og pepper.

Server med sprøstekt bacon og revet parmesan, sånn hvis man se bort fra det med kaloriene da.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 07:08   #25
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Jeg lager mest tomatsuppe, brokkolisuppe med kokosmelk, blomkålsuppe eller grønnsaks/kjøttsupper

Brokkolisuppe
olje til steking
2 sjalottløk
3 fedd hvitløk
1 liten potet
450 gram brokkoli ca
4-5 dl buljong (pass på å få tak i uten ymse allergener)
1-2 dl lett kokosmelk
chili (krydder)
pepper
en klype malt muskat

Kokt egg

Stek finhakket løk og hvitløk, tilsett potet i biter før du har i buljongvann, chili og brokkoli skjært i biter.

La det hele koke seg mørt før du kjører det med stavmikser. Om du ønsker biter kan du ta ut noen på forhånd.

Ha i kokosmelk, pepper og muskat og server med kokt egg

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 09:59   #26
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

*abonnerer*

Jeg kan bidra med en av mine absolutte favorittsupper, som jeg den siste tiden har laget flere ganger i uka fordi jeg har sinnsykt craving på den, HELE tiden.

http://www.veganeren.com/2013/01/hot...gefrsuppe.html

Jeg har lyst å prøve meg på denne en dag, men et par ting. Er det særlig holdbarhet på slik currypaste? Hva med ingefær? Har aldri brukt de ingrediensene og tenker det blir dumt å kaste det jeg ikke bruker.


Sist redigert av Luvi : 22-01-14 kl 12:21.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 11:04   #27
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

*abonnerer*

Jeg kan bidra med en av mine absolutte favorittsupper, som jeg den siste tiden har laget flere ganger i uka fordi jeg har sinnsykt craving på den, HELE tiden.

http://www.veganeren.com/2013/01/hot...gefrsuppe.html


Å herregud, den høres helt fantastisk ut!!! Litt stor porsjon, hvordan holder den seg i kjøleskap? Kan den evt fryses?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 16:42   #28
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg har lyst å prøve meg på denne en dag, men et par ting. Er det særlig holdbarhet på slik currypaste? Hva med ingefær? Har aldri brukt de ingrediensene og tenker det blir dumt å kaste det jeg ikke bruker.

Ingefær tar du skallet av med en skje, deler i passe store biter og hiver i fryseren. Mye enklere å raspe frossen ingefær.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 17:44   #29
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Gulrot- og ingefærsuppe serveres straks her. Spent. Men ehh det var først da jeg begynte å lage den jeg rgistrerte at det står HOT. Vesla skal jo ha hun også...

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 13:28   #30
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

*abonnerer*

Jeg kan bidra med en av mine absolutte favorittsupper, som jeg den siste tiden har laget flere ganger i uka fordi jeg har sinnsykt craving på den, HELE tiden.

http://www.veganeren.com/2013/01/hot...gefrsuppe.html

Hvis man ikke er glad i kikerter, og heller ikke er veganer, tror du det kan passe med kyllingbiter i denne?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 13:36   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Jeg er veldig glad i Tom kha gai, som vel ikke er helt lavkalori med kokosmelken. Men man kan jo evt. bruke lightvarianten, kanskje?

Jeg fant ikke den oppskriften jeg bruker i farten, men det er jo bare å google til man finner en man liker. Det viktige er ingefær, koriander, lemongrass, kylling og kokosmelk.

Her er en: http://kjoekkentjeneste.blogspot.fr/...lingsuppe.html

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 14:26   #32
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hvis man ikke er glad i kikerter, og heller ikke er veganer, tror du det kan passe med kyllingbiter i denne?

Vi hadde den suppen i går, kylling ville vært perfekt i. (Kuttet forøvrig litt i currypasten og krydra litt ekstra med spisskummin, koriander og garam masala for å unngå for sterk suppe til ungene.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 14:28   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Så mange gode tips!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 15:03   #34
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Denne suppa fra Trines matblogg er veldig god. Den inneholder noe matfløte (2 dl), men det blir vel ikke så ille om man deler det på 3-4 porsjoner, samt ikke spiser brød til?
Jeg hadde også litt korianderkrydder i sammen med karri.
Kyllingsuppe med blomkål og koriander:
http://trinesmatblogg.no/2012/02/06/...-og-koriander/

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 15:07   #35
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Jeg er ikke SÅ redd kalorier, altså. Kokosmelk går helt fint, men jeg tar gjerne den lette varianten. Litt matfløte også. Jeg teller ikke kalorier. Men creme fraiche i litervis trenger det jo ikke være. Særlig siden jeg spiser MYE når det gjelder suppe. Jeg føler det er noe sunt og "vannete" over det, så jeg bøtter ned...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 21:03   #36
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Her er den mye omtalte "Gaiasuppen" (håper det er OK Gaia, lettere å finne den her i en suppetråd enn i fastetråden, det er jo en god suppe for alle)

Tomat- og paprikabasert grønnsakssuppe)
Til fire personer:

1,5 l kyllingbuljong
2 kartonger hakkede tomater
1 aubergine i terninger
3-4 gulrøtter (300 gram)
1 rødløk på ca 150 gram
2 søte, røde paprika
2 fedd hvitløk
2 ss honning
1 ss balsamico eddik
1 stor ts olivenolje til steking
Fersk timian, rosmarin og basilikum evt 2 ss provencekrydder
Salt
Pepper

Bak paprikaen i ovnen i 15 min på 250 grader og fjern skallet
Kok opp kyllingbuljong med honning, balsamico og krydder.
Hakk grønnsaker i terninger og stek til løken er gyllen, ha tomater, stekte grønnsaker og paprika i buljongen og kok i min 10 minutter. Kjør til puré med stavmikser. (Aller best blir suppen hvis den får stå og putte en time eller to, da kan man bruke 1 ss honning i steden for 2.)

Er det ikke like greit å steke grønnsaker først, og så heller over væsken etterpå? Mindre oppvask da. :lat:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 21:27   #37
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Jeg lagde hjemmelaget ertesuppe i helgen. det tar tid, men det er verdt det!

- Bløtlegg 300-500 g gule erter over natta
- Kok en stor, røkt svineknoke i ca 2,5 liter vann. Ta ut knoken av krafta, og rens kjøttet av. (Vil du ha den fettfri, så lar du krafta stå kaldt over natta, så er det bare å fjerne fettlokket enkelt.)
- Sil vannet av ertene, og kok til de er møre i krafta sammen med 1-2 gule løk. Biter, skiver, ringer er uvesentlig, løken kokes til mos uansett.
- Skjær 4 store gulrøtter i biter, og ca 500 g sellerirot og en stor purre. Kokes til det er mørt, og da has kjøttet fra svineknoken oppi også. Smak til med salt og pepper, men svineknoken er ganske salt i utgangspunktet. Kan gjerne langtidskokes i stekovn, 4 timer på ca 150 grader. Da renses kjøttet av knoken rett før servering. Kan selvsagt varieres med kålrot, poteter, pølser osv.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 07:54   #38
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det ikke like greit å steke grønnsaker først, og så heller over væsken etterpå? Mindre oppvask da. :lat:

Joda, det kan du godt gjøre.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 19:43   #39
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Enda en suppe, denne gangen fra Godt Levert, som hele familien likte Kjapp og enkel å lage var den også, Kan sikkert med hell serveres med naan brød.

Karri-kokos-kyllingsuppe
2 ss solsikkeolje
650 g kyllingfilet - i biter
1 rød chili (finhakket)
1 løk - i terninger
2-3 fedd hvitløk (finhakket)
2-3 ss karripulver (Bruk et karripulver av god kvalitet)
1 ts koriander malt
2 dl vann/kyllingfond
2 bokser kokosmelk
1 rød paprika - i biter
150 g sukkererter - i biter
2 ss soyasaus
Saft fra ½ lime
Salt
Evt. litt hakket koriander



Fremgangsmåte:
Kutt grønnsakene og del kyllingen i gaffelstore biter. Varm opp en kjele
med olje. Fres kyllingen på middels varme uten at den får farge. Tilsett
chili, løk og hvitløk, og la frese blank før du tilsetter karri og malt korianderfrø. Hell over
vann/fond og kokosmelk, kok opp og la trekke i 3-4 minutter.

Tilsett øvrige grønnsaker og soyasaus, og la trekke et par minutter.
Smak til med lime, salt og eventuelt pepper og litt hakket koriander.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 10:59   #40
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)
 
TripptrappTREsko sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 71
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gode suppeoppskrifter med lite kalorier

Jeg kan godt legge ut denne, selvom den kanskje virker både smakløs og kjedelig:

Til en familie på fem

1 kålrabi
5-6 store gulerøtter
8-10 poteter

Alt skrelles og kuttes i store terninger. Kokes ca en halv time i vann som står ca 2-3 cm over grønnsakene.
Når det er ferdigkokt, helles litt av vannet av i en stor kopp, sånn at det an brukes hvis suppa blir for tykk.
Grønnsakene blendes, salt og pepper haes i. Evt noe av kokevannet.
Kan eventuelt forbedre suppa ved å ha i litt krydderost, rømme eller fløte etter den er blendet. Jeg serverer den oftes "bar", og så kan de som vil, ha rømme i.
Barna våre spiser denne suppa som bare det. Vi serverer den ofte med rundstykker.

Og endelig - varier mengdeforholdene av grønnsakene som du tror du vil like den best.

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no