Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-13, 20:53   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Flott at en av billigkjedene går foran og tar noen grep!

http://minmote.no/2013/11/gina-trico...jaer-og-skinn/

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:00   #2
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Personlig ville jeg ha foretrukket bedre, internasjonale kontrollorganer. Det går ikke an å slutte totalt med klær og både bomull, bambus, silke, hamp, dun, skinn, angora, pels etc kan produsers på en slik måte at det er problemer med tanke på både dyrevelferd og miljø. Jeg vet ikke om jeg det er så mye bedre at naturen med ville dyr ødelegges av utslipp fra fabrikker, enn at dyr i fangenskap pines. For ikke å snakke om barnearbeiderene ... Jeg har enda den tekstilfabrikken som brant i ... eh, har glemt stedet. Thailand? ... friskt i minnet. Masse folk ble brent levende.

Jeg ønsker meg en ordning som gjør klær mer sporbare, og et enkelt system som gjør at man som forbruker enkelt kan vurdere hva disse klærne koster, både med tanke på miljø, dyrevelferd etc.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:05   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Him, det vil jeg og, men i mellomtiden syns jeg dette er gode skritt på veien. Jeg skulle dog ønske at man tenkte minst like mye på arbeidernes velferd som på dyras.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:20   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Him, det vil jeg og, men i mellomtiden syns jeg dette er gode skritt på veien. Jeg skulle dog ønske at man tenkte minst like mye på arbeidernes velferd som på dyras.

Dette varer jo akkurat så lenge media setter søkelyset på problemet. Og problemet er jo konstant. Produseres det varer i Asia, er det problemer, helt fra fisk til folk.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:30   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Jeg vil tro at for en ekstrembilligkjede som Gina Tricot er det lettere (billigere) å kutte disse kategoriene av produkter enn å få kontroll bakover hele verdikjeden sin. Det er ekstremt krevende, både på kostnader og kompetanse.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:48   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Gina er en av verstingene på menneskevern og selger fra før svært få plagg med skinn, dun, pels og angora så jeg tror fortsatt jeg holder meg unna. Bittelitt kred for at de offentlig tar avstand og dropper det lille de har av produksjon med nevnte materialer selv om jeg ikke kan tro det koster dem stort.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 22:28   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Gina er en av verstingene på menneskevern

Å? Hvordan? :uvitende:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 07:47   #8
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Å? Hvordan? :uvitende:

De stiller ingen klare krav om feks. minstelønn til produsentene og bidrar til at arbeiderne som produserer klærne jobber under tidvis elendige forhold og noen steder er det rent slavearbeid. De har blant annet stort press om å hele tiden presentere nyheter i butikkene, noe som legger ytterligere press på produksjonen og til slutt rammer arbeiderne. Når da konsernet ikke setter krav til minstelønn eller andre minimumskrav til arbeidsforholdene så er det fritt frem for å utnytte billig arbeidskraft i Bangladesh og Kina (der jeg tror Gina har de fleste fabrikkene sine).

Nå har jeg googlet litt og ser at Gina er i nederste sjiktet når det gjelder etikk og miljø på alle nyere undersøkelser. Tipper at utspillet om å droppe pels, angora, skinn og dun er et forsøk på å rette opp et dårlig rykte.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 28-11-13 kl 09:16.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 08:38   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Flott! Jeg har fremdeles mareritt om den angoravideoen jeg så i forrige uke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 09:02   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vil tro at for en ekstrembilligkjede som Gina Tricot er det lettere (billigere) å kutte disse kategoriene av produkter enn å få kontroll bakover hele verdikjeden sin. Det er ekstremt krevende, både på kostnader og kompetanse.

Jeg sier ikke at det er lett. Jeg sier at det ville ha hjulpet. Det Gina Tricot gjør nå er faktisk umulig å vite hvor reellt det er - for ikke å snakke om hvor reellt det er til neste år.

Fakta, fakta, fakta, fakta, fakta, fakta. Det er det eneste som vil hjelpe i lengden.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 09:06   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Dere har rett. Jeg har tenkt litt, og dette er greenwashing.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 10:04   #12
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vil tro at for en ekstrembilligkjede som Gina Tricot er det lettere (billigere) å kutte disse kategoriene av produkter enn å få kontroll bakover hele verdikjeden sin. Det er ekstremt krevende, både på kostnader og kompetanse.

Og det er enklere for forbruker. Det er grenser for hvor opplyst den enkelte kan, og ønsker å være på verdikjeden til billigbutikkene. Egentlig alle butikker. Jeg vil gjerne tro at en genser fra Bruuns Bazaar med made in Portugal er etisk, men den kan allikevel være delvis produsert i Asia.

Jeg fikk avsmak for Zara i 2003 da en dansk foreleser fortalte at kjeden hadde produksjonsskip i Middelhavet. Det kan umulig være etisk.

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 10:56   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gina Tricot slutter med angora, fjær, skinn og dun

Henter opp igjen denne, med denne strålende kritikken:

Meningsløs nakenprotest

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no