Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste vaffeloppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-14, 11:55   #1
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Din beste vaffeloppskrift?

Vil du dele?

Det florerer jo av oppskrifter, og mamma er ikke tilgjengelig slik at jeg kan spørre henne om hennes, så jeg vet sannelig ikke hva jeg skal velge ...

Har lovet poden vafler i dag, men det er gud hjelpe meg så mange år siden jeg har laget, så da må oppskrift til - ikke noe slump her nei.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 11:59   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Skal også lage vafler men jeg slumper... Men tre egg og 0,5 - 1 liter melk er ok. Pluss mel, sukker, vaniljesukker, smør og kardemomme. Pluss evt rester av fløte, rømme, vaniljesaus etc.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 12:01   #3
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Jeg er ingen matlager, eller kakebaker, men vafler er jo slump jo. Jeg pleier også å ha litt juice i røra.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 12:02   #4
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Vi bruker den oppskriften som står i boka foreldrehjelpen:

1 1/2 dl hvetemel
1 1/2 dl sammalt hvete
1 dl havregryn
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver
4 dl lettmelk
2 egg
2 ss smeltet smør

Jeg har brukt annet grovt mel enn sammalt hvetemel. Feks fibra eller rug, det går for det samme så lenge den er finmalt.

Jeg liker å ha litt kanel eller kardemomme i vaflene, men det er en smakssak også har jeg litt mer smør i, enn det som står i oppskriften og skipper heller smør til steking.

Gode og luftige vafler!

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 13:28   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Har laget en del vafler med havremel/gryn og gulrot i det siste. 3-4egg, 1l melk. 1ts bakepulver og vaniljesukker, og 2-3dl av både havremel og hvetemel. Stumper så vanskelig å si men røren skal være litt tykkere enn pannekaker og det går stort sett bra uansett.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 14:08   #6
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Jeg lager ikke vafler så ofte, men helst hvis jeg har en fløteskvett, rømme, vaniljesaus eller smelta vaniljeis å bruke opp. Gjerne flere av de nevnte samtidig.
Slumper alltid, men synes de blir best når jeg har litt ekstra å ha i røra, Går fint det når det blir så sjelden.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 15:08   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Å nå gikk jeg lyst på vafler.
Har ikke oppskrift, jeg slumser og bruker ikke grovt mel, det er jo dessert!
Blir best om jeg har i litt rømme eller fløte ig bruker alltid kardemomme i!

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 15:18   #8
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Her likte ungene veldig godt den Moods of Norway-oppskriften da jeg prøvde den for en evighet siden. Litt anderledes, men det er jo også godt.
http://trinesmatblogg.no/2012/03/15/...norway-vafler/

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 15:19   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Kanel i røra er godt.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 16:08   #10
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Jeg slumper, bruker det jeg har og lager like gjerne grove eller halvgrove som fine. Det skal vel litt til å bomme på vafler? Tror du klarer det fint på slump!

Jeg tar gjerne utgangspunkt i 3-4 egg, en god klatt smør(og gjerne litt rapsolje), en skvett kultur/surmelk om jeg har(har isåfall natron i), havregryn, grovbakstmel og hvetemel i passe blanding. Ca 1-2ss sukker(mindre sukker i røra og heller syltetøy eller brunost på) og så væske til passe røre; en fløteskvett kan godt brukes, melk osv. Kanskje litt bakepulver i om det er en grov røre. Og ikke noe tull med sånn kardemomme i, det kan jeg ikke fordra i vafler!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 16:19   #11
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Jeg lager nesten uten unntak skikkelig grove vafler. Alltid på slump men med næringsinnholdet høyt i mente.
Jeg bruker mange egg, gjerne en kartong på 12 eller mer. Kun grovt mel og havregryn, gjerne rester av rømme eller fløte. Alltid meierismør, kardemomme og vaniljesukker i. Av og til kanel og raspet eple.
Hvis du lager grove vafler er stavmixeren et bra hjelpemiddel. Eggene er med på å øke næringsinnholdet, få den grove røren til å henge sammen og lage god smak.

Slump i vei men ikke vær kjip på egg og smør, er mitt beste råd.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 16:20   #12
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Ja, litt vaniljesukker er godt i!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 16:45   #13
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Jeg slumper godt, men bruker 1 beger med rømme, 3 dl smeltet smør, ca 5 egg, ca 10 ss sukker, mel og ca 2-3 dl melk. Evt vaniljesukker i.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 17:53   #14
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Jeg bytter ut bakepulver med natron. Da blir vaflene luftige

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 17:56   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Jeg slumper, bruker det jeg har og lager like gjerne grove eller halvgrove som fine. Det skal vel litt til å bomme på vafler? Tror du klarer det fint på slump!

Jeg tar gjerne utgangspunkt i 3-4 egg, en god klatt smør(og gjerne litt rapsolje), en skvett kultur/surmelk om jeg har(har isåfall natron i), havregryn, grovbakstmel og hvetemel i passe blanding. Ca 1-2ss sukker(mindre sukker i røra og heller syltetøy eller brunost på) og så væske til passe røre; en fløteskvett kan godt brukes, melk osv. Kanskje litt bakepulver i om det er en grov røre. Og ikke noe tull med sånn kardemomme i, det kan jeg ikke fordra i vafler!

Dere har jo verdens beste vafler!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 21:42   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Vafler slumpes, og det brukes gjerne grovmel og havregryn og sånn mår mannen lager "fallellunsj" en dag i helga. Det skjer ikke ofte, men innimellom. Oftere enn vi har fine vafler, egentlig.

Men egg, litt sukker, en slump av melk og hva man måtte ham det mel man ønsker, mer melk og smør eller olje eller hva nå enn... slumpe er vel eneste måten jeg kan lage vafler.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 22:12   #17
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste vaffeloppskrift?

Når jeg lager vafler lager jeg feite, søte vafler. Ingenting grovt eller sunt md dem.
Jeg lagde i dag, og det er så mye kalorier i en vaffel at man dekker dagsrasjonen for ei uke!
Jeg brukte ca 6 egg, sukker (en dæsj pr egg), ca 5 dl kulturmelk, litt søtmelk, en dæsj rømme og en slump smør og tilsetter mel til passe røre.
Er himmelsk gode og veldig forbudt!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no