Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-24, 15:44   #1
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Skal lage en indisk dessert som bl.a. smaksettes med rosevann (rose water). Jeg hadde en gammel flaske i en skuff, men innholdet var fordunstet så jeg trenger en ny. Hvilke butikker har sånt? Har prøvd vanlige supermarkeder, grønnsakssjappen i nabolaget og to asiatiske butikker på Majorstuen uten hell. Noen som vet?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 15:48   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Sist jeg kjøpte det var på Nordbygata mat på Grønland. Den store grønnsaksbutikken på Grønland har også hatt det tidligere.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 15:48   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Jeg tror (med vekt på tror) at jeg har sett det på Sagene torg. Den drives så vidt jeg vet av en tyrkisk familie (de har iallfall mye tyrkisk), og har mye tyrkiske varer. De bruker rosevann en del der også. Ellers kan kanskje helsekostbutikker ha?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 16:22   #4
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Kanskje på Asia marked i Osterhauggaten?

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 16:31   #5
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

A food i Lakkegata?

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 16:46   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror (med vekt på tror) at jeg har sett det på Sagene torg. Den drives så vidt jeg vet av en tyrkisk familie (de har iallfall mye tyrkisk), og har mye tyrkiske varer. De bruker rosevann en del der også. Ellers kan kanskje helsekostbutikker ha?

"Tyrkeren min" hadde ikke og pleide ikke å ha, så jeg tror ikke jeg satser på Sagene. Prøver nok Grønland, tenker jeg. Og helsekost først for det finnes jo på Majorstuen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 16:47   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Sist jeg kjøpte det var på Nordbygata mat på Grønland. Den store grønnsaksbutikken på Grønland har også hatt det tidligere.

Takk. Det var eneste svaret uten spørsmålstegn, så jeg tar meg en tur til Grønland. Er jo mange steder å spørre der.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 16:48   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

På Økern ligger det forresten en indisk sjappe som er eksklusivt indisk. De har sikkert. Uansett et sted verdt et besøk! https://shop.devagruppen.no/

Edit, de har: https://shop.devagruppen.no/?s=Rose+...ct&dgwt_wcas=1

Uansett er begge merker de har flere steder på Grønland også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 16:58   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På Økern ligger det forresten en indisk sjappe som er eksklusivt indisk. De har sikkert. Uansett et sted verdt et besøk! https://shop.devagruppen.no/

Edit, de har: https://shop.devagruppen.no/?s=Rose+...ct&dgwt_wcas=1

Uansett er begge merker de har flere steder på Grønland også.

Oj. Kult med indisk sjappe. Dit må jeg definitivt ta turen! Får se på Grønland først tenker jeg siden det er litt nærmere og jeg faktisk hadde alt annet i huset allerede utenom det rosevannet. Men må absolutt dra dit også.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 20:46   #10
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.561
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Fortell om desserten, da. Er det som en slags pudding? Jeg smakte én i Tyrkia i sommer, men tåler ikke laktose, så smakte bare bittelitt.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 20:54   #11
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Jeg har kjøpt i den grønnsaksbutikken som ligger rett ved Gunerius.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 22:40   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Fortell om desserten, da. Er det som en slags pudding? Jeg smakte én i Tyrkia i sommer, men tåler ikke laktose, så smakte bare bittelitt.

Her er oppskriften (kopiert fra bilde så beklager evt skrivefeil) Aldri laget før men det hørtes spennende ut. Dropper bladsølvet.

GAJAR KÃ HAL WA
Sot gulrotdessert
Dette er en sot rett som kan serveres til dessert eller sammen med kveldskaffe eller -te. Det lovtynne blad-solvet (varaq) er spiselig. Denne deilige, safran-parfymerte sotretten serveres ogs ved hoytider og fes-tivaler.
Ingredienser
¼ ts safranträder
2 ss melk
300 g gulrotter
1 1 melk
15 gronne kardemommefrukter
6 ts vegetabilsk olje
1 ½ ss pistasjenottkjerner, skaldet og finhakket
1 ss mandler, skäldet og finhakket
2 ss sultanarosiner
1 ss rosenvann
1 ark bladsolv
1. Legg safranträdene i en liten skäl sammen med 2 ss varm melk. Ror godt og la det sta og trekke i to timer.
2. Vask, skrell og finriv gulrottene.
3. Skrell kardemommefruktene og knus froene. Ha dem i melken i en stor tykkbunnet gryte. Gi melken et oppkok. Skru ned varmen og la kryddermelken koke inn til halv mengde. Rer om av og til.
4. Tilsett de finrevne gulrettene. Bland det hele godt og la det koke videre over middels varme under om-roring til det er nesten tort.
5. Skald og finhakk pistasiemandler og mandler.
6. Varm oljen i en stor stekepanne over middels varme. Ha i gulrotblandingen og stek den til den er nesten torr. Tilsett safranmelken, bland godt og stek det videre. Fortsett rere til blandingen far sin spesielle rodfarge.
7. Tilsett sukker, pistasiemandler, mandler og ros-iner og stek videre under orering i fire minuter. Hell blandingen over pa et flatt fat og la den avkjoles.
8. Dynk den kalde blandingen med rosenvann of bland det jevnt utover. Pynt forsiktig med bladsolv pa midten og server desserten romtemperert.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 22:47   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg har kjøpt i den grønnsaksbutikken som ligger rett ved Gunerius.

Takk.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 22:53   #14
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Her er oppskriften (kopiert fra bilde så beklager evt skrivefeil) Aldri laget før men det hørtes spennende ut. Dropper bladsølvet.

GAJAR KÃ HAL WA
Sot gulrotdessert
Dette er en sot rett som kan serveres til dessert eller sammen med kveldskaffe eller -te. Det lovtynne blad-solvet (varaq) er spiselig. Denne deilige, safran-parfymerte sotretten serveres ogs ved hoytider og fes-tivaler.
Ingredienser
¼ ts safranträder
2 ss melk
300 g gulrotter
1 1 melk
15 gronne kardemommefrukter
6 ts vegetabilsk olje
1 ½ ss pistasjenottkjerner, skaldet og finhakket
1 ss mandler, skäldet og finhakket
2 ss sultanarosiner
1 ss rosenvann
1 ark bladsolv
1. Legg safranträdene i en liten skäl sammen med 2 ss varm melk. Ror godt og la det sta og trekke i to timer.
2. Vask, skrell og finriv gulrottene.
3. Skrell kardemommefruktene og knus froene. Ha dem i melken i en stor tykkbunnet gryte. Gi melken et oppkok. Skru ned varmen og la kryddermelken koke inn til halv mengde. Rer om av og til.
4. Tilsett de finrevne gulrettene. Bland det hele godt og la det koke videre over middels varme under om-roring til det er nesten tort.
5. Skald og finhakk pistasiemandler og mandler.
6. Varm oljen i en stor stekepanne over middels varme. Ha i gulrotblandingen og stek den til den er nesten torr. Tilsett safranmelken, bland godt og stek det videre. Fortsett rere til blandingen far sin spesielle rodfarge.
7. Tilsett sukker, pistasiemandler, mandler og ros-iner og stek videre under orering i fire minuter. Hell blandingen over pa et flatt fat og la den avkjoles.
8. Dynk den kalde blandingen med rosenvann of bland det jevnt utover. Pynt forsiktig med bladsolv pa midten og server desserten romtemperert.

Ser at sukkermengden mangler i oppskriften. Da smaker jeg meg frem eller ser på en annen oppskrift. F. eks. denne som jeg fant et annet sted. Tenker å lage den kvelden før. https://www.vegrecipesofindia.com/ga...ajar-ka-halwa/

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 23:15   #15
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Ah, gajar halwa! :hjerteoyne: Halwa er de søte grøtpuddibg-lignende desserten, ofte lagd på helmelk eller søtet kondensert melk, gajar er gulrot. Nøttene gir crunch og tekstur. Nam! Bra oppskrift altså? Kanskje jeg skal lage det en dag.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 23:20   #16
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Ah, gajar halwa! :hjerteoyne: Halwa er de søte grøtpuddibg-lignende desserten, ofte lagd på helmelk eller søtet kondensert melk, gajar er gulrot. Nøttene gir crunch og tekstur. Nam! Bra oppskrift altså? Kanskje jeg skal lage det en dag.

Jeg har ikke prøvd oppskriften før, men kan rapportere over helgen

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 09:09   #17
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.561
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Takk!
Jeg mente denne her; https://sweetandspicykitchn.com/rose...-milk-pudding/

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 09:38   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Åh, denne tråden fikk meg til å tenke på kakene på Hare Krishna-restauranten med bladgull på seg. Måtte sjekke, de har den fortsatt! Tydeligvis en slags nøttekake.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 12:47   #19
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor (fysisk butikk Oslo) får jeg tak i rosevann

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg har kjøpt i den grønnsaksbutikken som ligger rett ved Gunerius.

Det ble der vi fant det. Sendte ut mannen (som jobber i sentrum) og fikk akkurat melding om at alt nå er i boks. Takk for tips.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no