Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-11, 16:55   #621
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Men Zulu: hva er det med lovverket du ikke syns er presist nok? For akkurat det argumentet skjønner jeg ikke.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:06   #622
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men Zulu: hva er det med lovverket du ikke syns er presist nok? For akkurat det argumentet skjønner jeg ikke.

Jeg tenker på lovverket omkring surrogati. Altså gjøre det lettere å få barn ved hjelp av surrogati. Slik det er i dag, kan surrogati gjøres lovlig eller ulovlig sett fra norsk perspektiv, avhengig av regelverk i landet surrogatien utføres. Det blir jo problematisk og uoversiktlig.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:37   #623
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg tenker på lovverket omkring surrogati. Altså gjøre det lettere å få barn ved hjelp av surrogati. Slik det er i dag, kan surrogati gjøres lovlig eller ulovlig sett fra norsk perspektiv, avhengig av regelverk i landet surrogatien utføres. Det blir jo problematisk og uoversiktlig.

Nei, dette stemmer ikke. Surrogati har samme lovgivning inn til Norge uansett hvor den er utført. De som får godkjennelse er de som er biologiske fedre til surrogatbarna. Det er ingen steder i verden man kan reise og få produsert et barn med donorsæd og donoregg ved hjelp av surrogatmor - og få dette akseptert i Norge.

Jeg vil gjerne gjenta: Regelverket har ikke mangler. Det er ikke upresist. Såvidt jeg har skjønt - vel og merke. Saken er at KAV kaldt regnet med at når ungene først var der så var det enklere å få tilgivelse enn tillatelse fordi folk sikkert ikke ville la unger som allerede var der i stikken.

Og KAV fikk rett. Og det setter presedens, så da bør dette heretter være en akseptert metode for å skaffe seg barn.

  Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:50   #624
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.805
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og KAV fikk rett. Og det setter presedens, så da bør dette heretter være en akseptert metode for å skaffe seg barn.

I hvertfall om det er slik at hun får beholde barna etter at de kommer til Norge.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:47   #625
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg tenker på lovverket omkring surrogati. Altså gjøre det lettere å få barn ved hjelp av surrogati. Slik det er i dag, kan surrogati gjøres lovlig eller ulovlig sett fra norsk perspektiv, avhengig av regelverk i landet surrogatien utføres. Det blir jo problematisk og uoversiktlig.

At du er uenig i lovverket er en ting - det er opp til hver enkelt. Men jeg er enig med Smilefjes; jeg har overhodet ikke oppfattet at lovverket er uoversiktlig eller vakler mellom hvilke land ting er ulovlige i. Hvis ungene skal inn i Norge, må du ha tilknytning til dem etter norsk lov. Og den er lik uansett hvor ungene er laget.

Forskjellen er helt essensiell: Hvis lovverket har hull, så må damen tilgis og hullene tettes. Hvis man er uenig i lovverket, så må det endres. Men et av de viktigste prinsippene i norsk lov er at ingen endringer har tilbakevirkende kraft. Man kan ikke gjøre noe ulovlig og så endre loven for at det skal bli lov. Man må først endre loven, og så gjøre handlingen.

De eneste argumentene jeg hørte fra damen da jeg så dokumentaren var av typen "ja men alle andre". Og det er overhodet ikke godt nok.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:03   #626
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Lovverket er ikke utydelig. Det eneste utydelige i denne saken har vært da de begynte å fjase om at det hadde betydning hvorvidt eggene var hennes egne, siden norsk lov også er tydelig på at det ikke har noen betydning.

...så joa, presedens, men så lenge man begrunner vedtaket med noe a la barnas tilknytning til hun som ønsker å være mor, så vil også nestemann som forsøker seg på lignende stunt måtte campe i India rimelig lenge. Det spørs om det blir noen trend.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:06   #627
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Sånn sett har jo folk fått adoptere barn de har fått et spesielt forhold til etter å ha bodd i utlandet. Jeg vet ikke hvor vanlig det er. Men hvis det er med en sånn begrunnelse dette nå skjer, er det ikke sikkert det kan gå fortere neste gang.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:15   #628
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Så vidt jeg har skjønt er vedtaket begrunnet med utenrikspolitiske hensyn fordi saken har hatt mye å si for forholdet mellom Norge og India. Og det vil jo ikke nødvendigvis neste sak få. Liekvel er jeg virkelig usikker på hvordan neste tilfelle vil bli praktisert. For som noen andre skrev over her: 9 mnd + 14 mnd er veldig kort tid, sammenliknet med å feks stå 6 år i kø for å adoptere i Kina.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:22   #629
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei, dette stemmer ikke. Surrogati har samme lovgivning inn til Norge uansett hvor den er utført. De som får godkjennelse er de som er biologiske fedre til surrogatbarna. Det er ingen steder i verden man kan reise og få produsert et barn med donorsæd og donoregg ved hjelp av surrogatmor - og få dette akseptert i Norge.

Men hva med alle disse som reiser til USA og får produsert surrogatbarn der? Jeg trodde det var slik i enkelte stater i USA at man som "oppdragsgiver" ble registrert som "birth mom", og dermed ble barnets juridiske mor og at dette var anerkjent av Norge. Eller noe. Nei, jeg har ikke helt oversikten altså, men jeg kjenner da vitterlig til norske barn med norske foreldre født av surrogatmødre i USA.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:25   #630
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men hva med alle disse som reiser til USA og får produsert surrogatbarn der? Jeg trodde det var slik i enkelte stater i USA at man som "oppdragsgiver" ble registrert som "birth mom", og dermed ble barnets juridiske mor og at dette var anerkjent av Norge. Eller noe. Nei, jeg har ikke helt oversikten altså, men jeg kjenner da vitterlig til norske barn med norske foreldre født av surrogatmødre i USA.

Såvidt jeg har skjønt, utgjør forskjellen ikke mor eller stat, men far. En biologisk far vil kunne ta med seg sitt avkom til Norge. Mor er den som føder barnet. Far er den som er gift med mor eller som har erklært farskap ved fødsel eller etter dna-test/dom. Man kan med andre ord ikke bli mor til et barn man ikke har født med mindre man adopterer det, uansett hvor biologisk i slekt man måtte være.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:26   #631
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men hva med alle disse som reiser til USA og får produsert surrogatbarn der? Jeg trodde det var slik i enkelte stater i USA at man som "oppdragsgiver" ble registrert som "birth mom", og dermed ble barnets juridiske mor og at dette var anerkjent av Norge. Eller noe. Nei, jeg har ikke helt oversikten altså, men jeg kjenner da vitterlig til norske barn med norske foreldre født av surrogatmødre i USA.

Da er mannen barnets far. Kona hans er ikke barnets mor. Hun må søke stebarnsadopsjon etterpå.

  Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:31   #632
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da er mannen barnets far. Kona hans er ikke barnets mor. Hun må søke stebarnsadopsjon etterpå.

Nja. Jeg mener bestemt å ha hørt at det har vært policy at Norge ikke har gjort noe med det når heteropar kommer hjem fra USA med surrogatbaby, at sosial mor da har blitt ført som mor. Det var i hvert fall det som stod i et oppslag for et år eller to siden om et homsepar som hadde vært i USA og ikke fikk godkjent at begge stod som foreldre, selv om de gjorde det på fødselsattesten.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:36   #633
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg har samme oppfatning som Shute - dette har gått ganske så knirkefritt for surrogatbabyforeldre som har vært i USA. Jeg har selv tidligere vurdert surrogacy, og har fått ganske grei beskjed om at det er fritt frem så lenge du gjør det et lovlig sted. Men det kan tenkes at det går smoothere om man er et par, og om man har biologisk forhold til barnet. Og at det er her det har krøllet seg for KAV, at hun har gått over grensen ved å kjøpe alle leddene i prosessen, og også vært alene om det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:37   #634
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

At du er uenig i lovverket er en ting - det er opp til hver enkelt. Men jeg er enig med Smilefjes; jeg har overhodet ikke oppfattet at lovverket er uoversiktlig eller vakler mellom hvilke land ting er ulovlige i. Hvis ungene skal inn i Norge, må du ha tilknytning til dem etter norsk lov. Og den er lik uansett hvor ungene er laget.

Forskjellen er helt essensiell: Hvis lovverket har hull, så må damen tilgis og hullene tettes. Hvis man er uenig i lovverket, så må det endres. Men et av de viktigste prinsippene i norsk lov er at ingen endringer har tilbakevirkende kraft. Man kan ikke gjøre noe ulovlig og så endre loven for at det skal bli lov. Man må først endre loven, og så gjøre handlingen.

Nei, jeg er usikker på om jeg har forstått dette med de ulike lands regler riktig, jeg. Men det er ingen tvil om at det denne damen har gjort er ulovlig, og det er ingen hull å tette, sånn sett. Utgangspunktet mitt var egentlig at dersom surrogatireglene ble myknet opp her til lands, så ville ikke behovet for å reise til India og dra en KAV bli nødvendig i like stor grad. Dermed ville vi kanskje spart oss for slike vonde situasjoner i fremtiden, selv om disse barna nå får bli hos KAV. Jeg kjenner bare at det er så ugreit å ta disse barna fra henne, dersom hun er skikket til å være mor for dem.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:45   #635
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Men disse parene har da hatt biologisk og juridisk far til barnet? Det er jo det KAV mangler.

  Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:48   #636
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men disse parene har da hatt biologisk og juridisk far til barnet? Det er jo det KAV mangler.

Det har de. Men man har altså da sett gjennom fingrene med at mor ikke er mor selv om det står så på den amerikanske fødselsattesten, og ført mor som mor i norsk folkeregister uten stebarnsadopsjon.

Hadde Volden reist til USA og hatt en ektemann, ville det med stor sannsynlighet gått fint å ta med seg barn hjem som juridisk sine selv om ingen av dem var i biologisk slekt med barnet og hun ikke hadde født det.

Det er jo sånn sett en del snodigheter rundt surrogati (men det jeg beskriver har jo ikke med loven å gjøre, men hvordan den har vært praktisert - eller ignorert).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:53   #637
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Hva om hun så hadde reist til USA uten ektemann?

Jeg synes jo dette lovverket er dustete. Som mye annet lovverk som omhandler medisinsk inngripen i forplantningsprosessen. Man har et lovverk som ikke er laget for å ta seg av de utfordringer som finnes. Fordi man ikke ønsker at verden skal være slik den er.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:56   #638
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva om hun så hadde reist til USA uten ektemann?

Jeg synes jo dette lovverket er dustete. Som mye annet lovverk som omhandler medisinsk inngripen i forplantningsprosessen. Man har et lovverk som ikke er laget for å ta seg av de utfordringer som finnes. Fordi man ikke ønsker at verden skal være slik den er.

Tja. Om hun dro til en av statene som fører henne som mor på fødselsattesten, kan det jo hende norske myndigheter ville akseptert melding om at hun hadde fått barn i USA uten noe mer fuzz. Det var vel det hun gamblet på i India også (forøvrig godt gjort å befinne seg i et så korrupt land og så ikke finne seg en doktor som kunne bekrefte at hun hadde født ungene).

USA hadde uansett vært et bedre alternativ, siden barn som fødes der automatisk blir amerikanske statsborgere. Dermed ville de ikke vært statsløse, og hun kunne adoptert dem etter amerikansk lov og norske myndigheter hadde hatt mulighet til å godkjenne denne adopsjonen uten å finne opp et nytt smutthull.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 20:04   #639
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Man har et lovverk som ikke er laget for å ta seg av de utfordringer som finnes. Fordi man ikke ønsker at verden skal være slik den er.

Exactly! Og det gjelder jo så mangt, alt fra tidlig ultralyd som folk nå tar privat under dekke av "mor er urolig" fordi vi vil gjerne sjekke at alt er ok, vi drar til London for fosterdiagnostikk, vi drar til Finland for eggdonasjon og vi drar til USA for surrogacy. Jeg klandrer fortsatt KrF for å ha fiklet det til.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 20:23   #640
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

You can't stop progress ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no