Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Oppdrag: å snike inn jern i kostholdet

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-06, 14:13   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppdrag: å snike inn jern i kostholdet

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Grøt med hendene? Jeg trodde jeg tålte søl og gris, men jeg tror jeg må jobbe litt mere med meg selv.

Kanskje det. Men altså: den havregrøten vi lager er stort sett så tykk at det ikke blir gris av det. Den kan omtrent spises med kniv og gaffel. (Vi lager den litt tynnere nå enn da Lillegutt spiste med hendene, men fremdeles slik at vi snakker om en "grøtbit" og ikke en "grøtflekk" hvis litt av den skulle falle ned.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 15:29   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppdrag: å snike inn jern i kostholdet

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Men ett spørsmål i forhold til jernopptak: hvor mye hemmer kalsium/melk jernopptaket? Det er jo fks både kalsium og jern i prim? Og er det ikke sånn at jernet taes dårligere opp fra korn (fks hirse?).

Jern tas greit opp fra korn som havre og hirse dersom du gir noe med c-vitamin samtidig. Jge synes også du skal ta det helt med ro og er enig med acsa. Alt kan spises med hendene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 15:50   #23
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppdrag: å snike inn jern i kostholdet

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg kom forresten på nå at egg inneholder noe jern - 1,9 mg/100 g. (Eggeplomme inneholder 5,5 mg/100 g.)

Vi bruker eggeplomme i havregrøten, har den i og rører godt rett før den er ferdig. I tillegg til at det er næringsrikt så setter veldig god smak på grøten.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no