Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-10, 21:13   #41
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.


Dette er en daglilje, eller hemerocallis. En av mine absolutte favorittstauder.

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Ser flere av dere har iris. Vi hadde masse iris der vi bodde før, men ingen her. De er så fantastisk nydelige, men jeg finner de ikke i butikkene hvor jeg handler blomster. Har noen sett iris til salgs i Oslo?

Iris finner du på de aller fleste hagesenter.
Om du liker iriser, så er denne siden virkelig en side å sikle over. Synd det er så søkkandes dyrt å bestille planter fra utlandet, ettersom de må ha sunnhetssertifikat og slikt.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 22:14   #42
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Definitivt en skogskjegg! Den sprer seg voldsomt og er på en eller annen svarteliste (sammen med lupiner?) over vekster som kan ta helt over.

Sikker på det? Disse vokser veldig avgrenset de stedene vi har = tre klaser som ikke later til å spre seg, da det vokser mye rundt dem som blomstrer tidligere, før disse vokser seg høye.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 22:16   #43
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Etter hva jeg husker kommer det litt an på om det er hann- eller hunblomster du har. Jeg har en skogskjegg selv, kjøpt før jeg hadde lest noe som helst om den. Den er plassert i en potte inntil videre, til jeg finner ut hvor fort den vokser, hvor jeg vil ha den og hvilket kjønn den er.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 22:18   #44
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Aha. Jeg har jo ikke peil, men disse virker ikke som de er av spredende sort i allefall, så da er det kanskje hannblomster (som er de som ikke sprer seg eller?). Hvordan finner man forresten ut av noe sånt? *visste ikke at blomster hadde kjønn *

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 22:26   #45
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Vi har noen skogskjegg og de har ikke spredd seg. Og ettersom forrige eier ikke har rørt hagen på en 10-11 år, så kommer de nok ikke til å spre seg så veldig heller.

Jeg har så sykt mye ugress at jeg ikke orker å gå ut og ta bilder.

Iris har jeg masse av. På kjøkkenet ... Knotten plukket blomsterkarse til meg, og fikk øye på noen vakre blå blomster som han også plukket. (Vi har mengder med bed og blomster, og grensen mellom plen og bed er ikke like tydelig overalt.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 23:42   #46
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Iris finner du på de aller fleste hagesenter.

Ikke på de jeg besøkte i fjor på disse tider. Men kanskje jeg vil ha større hell i år.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 19:53   #47
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Det er så utrolig vakkert ute nå, her er et lite utvalg fra oss:
Forglemmegei og et eller annet som jeg ikke vet hva heter.



Rhododendron +



Peon som snart er i full blomst:



Spirea:



Fuglebadet vårt, her er det Hosta, en spirea av et slag og markjordbær:

__________________


Sist redigert av Nina : 06-09-10 kl 17:35.
Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 21:41   #48
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Både de tre peonene og minst tre av bladliljene jeg satt ned i fjor har overlevd vinteren!
Bilder kommer om en måned eller så, når de er mer enn centimeterstore tuster.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 15:58   #49
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Drar opp igjen denne, jeg. Noen flere som vil vise bilder av staudebedene sine? Og har tips til nybegynnere? Jeg har brukt de to foregående somrene til å rive opp gamle & stygge planter og lufte jorda (ispedd en god dose latskap i mellom) og har nå begynt å kjøpe stauder som jeg skal plante i løpet av den kommende uken.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 16:23   #50
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Denne var det veldig moro at du dro opp igjen, for stort sett alle blomstene jeg viste bilde av er jo borte nå, men nå fikk jeg mange gode tips til blomster jeg kan ha i solrik skråning, for flere de jeg tok bilde av stod ganske solrikt til.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no