Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-10, 16:49   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Vis meg ditt staudebed! (Bildetråd)

JA, en bildetråd! Vis meg ditt staudebed eller bilder av staudene dine!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 16:53   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Æææ, hva er stauder? Jeg har masse fine blomster i bedene rundt omkring her, så jeg kan gjerne ta bilder, men jeg vet ikke om det er stauder eller ikke. Jeg iler ut med kameraet, så får dere se.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 16:54   #3
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 17:10   #4
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Her er vårt. Vi bygde det med skifer/stein som ble sprengt ut i forbindelse med bygging i området. Ser svært så hjemmelaget ut.
I fjor vår tok vi å spadde hele bedet opp for å få rensket ut ugress og hadde på ny jord. Dekte deretter med duk og bark.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg steinbed.JPG (32,7 KB, 96 visninger)
Filtype: jpg pioner.JPG (33,8 KB, 54 visninger)
Filtype: jpg IMG_0593.jpg (181,8 KB, 40 visninger)
Filtype: jpg IMG_0718.jpg (218,3 KB, 37 visninger)
Filtype: jpg IMG_0614.jpg (207,5 KB, 53 visninger)
__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 17:11   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Fine blomster, og stilig bed Hillary! Forhindrer du ikke blomstene i å bli større om du legger på duk?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 17:16   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Hosta, elsker skygge;


Akeleie;


Myske;


Det som nok blir keiserkroner;



Strengt tatt ikke en staude; men epleblomster er også fint!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 17:18   #7
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Jeg lager åpningen rundt staudene nokså stort slik at de kan utvide seg. Det medfører at litt ugress slipper igjennom men det går greit.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_0727.jpg (205,3 KB, 18 visninger)
Filtype: jpg IMG_0724.jpg (207,2 KB, 39 visninger)
Filtype: jpg IMG_0728.jpg (204,7 KB, 12 visninger)
Filtype: jpg IMG_0719.jpg (215,1 KB, 14 visninger)
__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 17:41   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Har knipsa. Noen av de er på hell dessverre, så fikk ikke de beste bildene. Dessuten regner det i dag.

Disse blomstene har vi rundt forbi i hagen, jeg har dessverre ikke fletta peiling på hva de heter.











__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012

Sist redigert av kokosbolle : 09-06-10 kl 19:00.
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 18:17   #9
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Lupinene som er så hærlig voksevillige og skjuler søppelbøttene.


Ja, til et fargerikt felleskap
gleder meg til neste år når de har fått vokst seg mer til og blir mer frodig. Stemorsblomstene er fyll mens jeg venter på at de andre skal gro seg til.


Denne er dekorativ som grønnplante, men blir fantastisk når den blomstrer. tror det er en Aster variant. Den får blå blomstrer og blomstrer sent i august.


Dette er virkelig min favoritt. Peon Den er utrolig dekorativ. Nå har den ikke begynt å blomstre ennå, men den får mange, store knallrosa blomster.


Ellers så er løytnatshjertene veldig koselig og dekorativ.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 18:20   #10
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Disse står i krukker på terrassen.
Fuchsia, tror jeg.




Georginene er et fargerikt innslag, som henger i selvvanningskrukker. Klippes ned om høsten settes i boden og tas ut om våren.


Også må jeg vise denne vakre saken som henger på veggen. Ikke en staude, men utrolig vakker.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 18:24   #11
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Har knipsa. Noen av de er på hell dessverre, så fikk ikke de beste bildene. Dessuten regner det i dag.

Disse blomstene har vi rundt forbi i hagen, jeg har dessverre ikke fletta peiling på hva de heter.


Dette er iris.


Rhododendron



Enda en rhododendron






Denne heter allium.

Jeg kunne dessverre ikke navnene på alle, men noen i alle fall.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 18:31   #12
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Så fine planter og blomster! Jeg tar med kamera ut en tur jeg.

Kom gjerne med forslag til skyggetålende stauder for jeg har en side av huset som aldri får sol.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 18:35   #13
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Så fine planter og blomster! Jeg tar med kamera ut en tur jeg.

Kom gjerne med forslag til skyggetålende stauder for jeg har en side av huset som aldri får sol.

Det holder jeg på å eksperimentere med, så jeg kan gi beskjed til høsten, i alle fall, om hva som har klart seg bra!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 18:56   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Jeg har selvsagt denne:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg allium12.JPG (100,4 KB, 285 visninger)
__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 19:04   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Ja, også enda en Rhododendron har vi.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 19:16   #16
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Vi har bl.a Rohdodendron, Iris, Peoner, Hortensia, Astiber, Sedum osv. Jeg skal løpe ut og ta bilder når poden er i seng.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 19:28   #17
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Her er noen bilder fra mitt tre år gamle staudebed. I år har plantene virkelig etablert seg og blitt store. Det er også et bilde fra vår gamle rhododendron som er kjempestor, men dessverre ikke så vakker som den pleier siden den ble litt ødelagt av snøfallet i vinter.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Image1.jpg (227,9 KB, 40 visninger)
Filtype: jpg Image2.jpg (217,5 KB, 40 visninger)
Filtype: jpg IMG_4936mindre.jpg (177,8 KB, 12 visninger)
Filtype: jpg IMG_4929mindre.jpg (208,5 KB, 45 visninger)
__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 20:09   #18
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Her er et lite utvalg av det som blomstrer per i dag, alt er muligens ikke stauder, men ... i allefall flerårige planter. Den ene Rhododendronen har virkelig slått til i år og spirer med én eneste blomst!!

Kaprifolen har tydelig takket for seg, så den står over, men her er en liten lavendel som såvidt klarte seg gjennom årets vinter:


En eller annen spirea eller astibe, hvis jeg ikke tar helt feil:



Liljer (løk, i know):


Skyggeplante, men aner ikke hva den heter:

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 20:10   #19
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Skyggeplanten er en hosta (bladlilje). Så fine planter!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 20:11   #20
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vis meg ditt staudebed! (bildetråd)

Sedum (?)


Iris - plantet på den mest skyggefulle siden av huset, så jeg antar den ikke er helt solslukende. Hagen var slik da vi flyttet inn.


Kornblomst


Rhododendron med én blomst i år

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no