Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-10, 18:44   #581
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Digresjonerer videre... En bekjent overhørte følgende uttalelse bak seg i en kø: "Neeiii, jeg har jo en igjen en 3-dagers, men den hadde jeg tenkt å ta i forbindelse med en langhelg i Madrid"

Det er en helt hårreisende holdning som provoserer meg noe så enormt!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 19:42   #582
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg er bare innom får å si at jeg er redd. Jeg skjelver og blir kvalm av tanken på å kutte i sykelønnen. Og jeg kan ikke huske å ha vært sykemeldt en eneste dag.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:11   #583
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Digresjonerer videre... En bekjent overhørte følgende uttalelse bak seg i en kø: "Neeiii, jeg har jo en igjen en 3-dagers, men den hadde jeg tenkt å ta i forbindelse med en langhelg i Madrid"

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:14   #584
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Digresjonerer videre... En bekjent overhørte følgende uttalelse bak seg i en kø: "Neeiii, jeg har jo en igjen en 3-dagers, men den hadde jeg tenkt å ta i forbindelse med en langhelg i Madrid"

Jeg har heldigvis aldri hørt noen uttale seg på den måten.
Jeg opplever heller at folk kommer litt for raskt tilbake på jobb når de er syke og bruker egenmeldinger. Før de er i form, og kanskje mens de enda kan smitte andre.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:20   #585
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er bare innom får å si at jeg er redd. Jeg skjelver og blir kvalm av tanken på å kutte i sykelønnen.

Redd, skjelven og kvalm? Du kvalifiserer helt klart til en tredagers.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:41   #586
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding



Nei, helt seriøst. Temaet ble debattert på radioen mens jeg dusjet min nakne kropp, og jeg fatter bare ikke tankegangen. Trodde kollektiv straff var noe bare forsvaret dreiv med.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 22:11   #587
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Redd, skjelven og kvalm? Du kvalifiserer helt klart til en tredagers.

Jeg har mange til gode , la oss dra til Roma

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 22:15   #588
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.



Nei, helt seriøst. Temaet ble debattert på radioen mens jeg dusjet min nakne kropp, og jeg fatter bare ikke tankegangen. Trodde kollektiv straff var noe bare forsvaret dreiv med.

Det er viktig å få med de relevante tingene i enhver diskusjon.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 23:02   #589
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Når vi snakker om svenske og danske modeller for sykefravær:

Sitat:

Men har vi egentlig noen norsk trygdekrise? Omtrent én av fem nordmenn i yrkesaktiv alder er utenfor arbeidslivet med en eller annen offentlig stønad, og her er vi på linje med våre naboland i Norden. Sosiale utgifter til sykdom, uførhet og arbeidsløshet utgjør 5 til 6 prosent av bruttonasjonalproduktet i Danmark, Finland, Sverige og Norge.
Forskjellene mellom landene går på fordelingen mellom de ulike stønadene, ikke summen av dem. I Norge mottar forholdsvis mange sykepenger, rehabiliteringsytelser og uførestønad, mens få står på arbeidsløysestønad. I Finland og Danmark får mange førtidspensjon som ikke krever at sykdom er hovedforklaringen til at man faller ut av arbeidslivet, ordninger vi ikke har i Norge.

Sitat:

Å angripe problemet med å mistenkeliggjøre de sykmeldte og uføre, er et uttrykk for det som ofte beskrives som moralsk panikk, og kan lede til en overreaksjon som rammer de svakeste.Å være i arbeid og leve av egen inntekt er for de aller fleste et langt bedre alternativ enn å motta trygd. Ingen blir rik av å være sykmeldt eller uføretrygdet, og knapt noen blir lykkelige av det heller. For enkelte er likevel trygdestønad det minst dårlige alternativet blant flere. At det finnes slik trygghet når skjebnen vender seg mot oss i form av sykdom eller skade, tap av forsørger eller arbeid, eller når omsorgshensyn krever det, er et kjennemerke på et solidarisk samfunn.
Vi bør derfor hegne om våre velferdsordninger.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3382176.ece

Fastlege og kommunelege Ottar Grimstad kommer også med noen synspunkt på de foreslåtte endringene i bloggen sin.
http://ottarg.blogspot.com/2009/11/m...gdepanikk.html

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 07:57   #590
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg har flere ganger hørt uttalelser som går på å bruke egenmeldings- eller sykt barn-dager som et tilskudd til ferie, hviledag eller andre ting som faller langt utenfor det det var ment som. Det samme gjelder simulering for å få sykemelding, men den siste her har jeg bare hørt én gang. Og disse folka skammer seg ikke en gang, selv ikke når det blir påpekt for dem at dette er riv ruskende galt. Da tenker jeg at det sikkert er enda flere som gjør dette, men som holder det for seg selv. Reine skulkere med andre ord.

Likevel vil jeg beholde sykelønna som den er. Vi har et system som åpner for misbruk og da vil det alltid være noen som misbruker. Og greit nok, jeg vil heller sponse en del skulkere (og sutrere) enn å se velferdsgodene våre bli redusert. Jeg hadde ikke blitt fattig av et par karensdager i året, men en liten gruppe hadde nok slitt betydelig mer. Og foreløpig velger jeg å være solidarisk. Så får jeg heller revurdere hvis fraværet øker.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 08:48   #591
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Ja, man blir jo kvitt misbruk i enhver velferdsordning dersom man fjerner den mer eller mindre. Det er en veldig enkel, men ganske kynisk løsning. Jeg mener at et samfunn som ønsker å ta vare på hverandre og være solidariske, samt har så mange kloke hoder, bør klare bedre. Og vi bør forvente bedre av oss selv enn lettvinte og hjerterå løsninger. Det minner meg om et visst politisk parti sine løsninger i andre saker. Eller tidligere hets mot aleneforsørgere fordi man linet opp en rekke anekdotiske "bevis" for at alenemødre var latere og mer snyltende enn andre. Det samme synes jeg jeg ser tendenser til her. (Altså i debatten som foregår i media og andre steder.) Og det skremmer meg at så mange synes at det er greit.

"Løsningen" som foreslås er altfor lettvint og altfor umenneskelig/usolidarisk der man liksom skal tåle så inderlig vel det meste som ikke rammer en selv. Og for å pleie den dårlige samvittigheten skal man i massiv selvsuggesjon innbille seg at de man rammer bare er noen fæle snyltere som fortjener det.

Æsj.

Æsj, Æsj, Æsj!

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 28-01-10 kl 12:41. Årsak: La til en presisering.
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 08:53   #592
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Forøvrig: Jeg har også et og annet anekdotisk bevis, også i snylteretningen. Men da snakker vi jo om svindel. Misbruk. Og det må deales med for seg. Ikke ved å mistenkeliggjøre hele gruppen som bruker ordningen.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 14:56   #593
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Forøvrig kan jeg ikke si at jeg er overimponert over oppfølginga fra NAV.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 19:44   #594
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En ting jeg har tenkt på: Som arbeidsgiver så tjener vi på langtidsfravær. Det verste for oss er faktisk at folk kommer tilbake og prøver seg og så kanskje blir delvis sykemeldt en periode igjen. Altså har vi ikke noe insentiv for å la folk prøve seg litt, og ha i hvert fall litt kontakt med arbeidslivet. Siden hver ny "selvstendig" sykemeldingsperiode utløser en ny toukersperiode der vi betaler lønn men får null inntjening.

Skulle insentivmodellen oppmuntret litt mer til at arbeidstaker prøver seg tilbake?

Og mens jeg er inne på arbeidsgivers andel: Det er tre ansvarlige for arbeidstakers sykdom: Ren uflaks, arbeidstaker selv og arbeidsgiver. Er det ikke egentlig rimelig at også arbeidstaker skal ta delansvar for egen helse - også økonomisk?

Som arbeidsgivar tape en masse pengar på at folk er sjukmeldt utover arbeidsgivarperioda. En betaler arbeidsgiveravgift okke som. I privat næringsliv er dette omtrent 250 000 på ei lønn på rundt 600 000. I det offentlige enda dyrare. I tillegg har en alle tapskostnadane i forhold til produksjonstap. Sintef har tall på dette:
Erstatta av vikar: 900 kr i tap.
Overtidsbetaling av andre ansatte: 2000 i tap.
Opprettholdelse av drift uten erstatning: 3000 i tap.

Tap for bedrifta pr. dag i indirekte kostandar! Vi har rekna ut at hos oss koster sjukefråvær i samla direkte og indirekte kostnadar 4800 pr. dag. Det er mykje pengar.



Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Fritak for arbeidsgiveransvar kan søkes av enten arbeidsgiver eller arbeidstaker selv. Det er definerte antall dager og lengde på perioder som inngår i vurderingen fra NAV :gjort dette mange ganger:.

Behandlingstiden for disse søknadene er imidlertid ikke prioritert, da det _kun_ er arbeidsgiver som venter på evt refusjonspengene. Det er uheldig, mener jeg, da jeg som arbeidsgiver må vente i månedsvis (ja faktisk inntil ett år) på et svar om jeg har råd til å ta inn vikar eller ikke for hver gang den det gjelder er borte.

Heldigvis er det tilbakevirkande kraft, men det er SVÆRT lang saksbehandlingstid på desse søknadane.

Ein anna ting i forhold til IA-avtalen og egenmeldingar. Egenmeldingsbruken er ikkje auka i Norge totalt etter innføring av IA-avtalen. Eg skreiv lengre oppe at en hadde en boom i 4.kvartal, men den er forbigående. Egenmeldingar ligg på rundt 1-1,5% og har lagt stabilt der sidan før innføring av IA-avtalen.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 19:48   #595
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Eg har vore på kurs i dag. Og der var fokuset retta litt meir over mot dei andre delmåla i IA-avtalen utover sjukefråvær, nemlig det å auke pensjonsalderen og hindre tidlig uførheit. En har klart nå målet om gjennomsnittlig 6 måneders auke i pensjonsalder og det en har tjent inn i det er visst fleire gongar auken i sjukefråværsutgiftene til staten.

Sjukefråværet i Norge har forøvrig ikkje auka, men utgiftene har. Dette med bakgrunn i at fleire er i jobb enn for ti år sidan. I tillegg blir det berre fleire og fleire kvinner i deltidsstillingar, som har det høgste sjukefråværet.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 19:59   #596
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er ikke riktig. Arbeidsgiver får refundert arbeidsgiveravgiften.

Eg lærte jo det på kurs i dag! Med 300 deltakarar i salen og NAV som kursholdar. Nesten frista til å sende dei lovteksta. Takk for informasjonen

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 20:43   #597
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hæ? Det med feber pluss en dag gjelder vel ikke voksne?? Og tror du virkelig hun ville holdt seg hjemme tre dager uansett fordi hun ville mistet dem ellers? Virkelig? (Altså, jeg vet at det skjedde før, men jeg håper inderlig ikke at noen av MINE kolleger er noen sånne snyltende, unnaslutrende, begrageriske slabbedasker).


Digresjon.

Uansett så viste visstnok erfaringene fra den broen at det var de med karensdager som hadde færrest hendelser og trøbbel med sikkerheten, stikk motsatt av det du sier, Perhonen.

Feberfri skal de være som skal jobbe på min småbarnsavdeling med barn mellom 1 og 2 år. Jeg ønsker minst av alt at voksne skal spre sykdom blant småbarna, vi har et stort ansvar i forhold til smitte blant barna. Tross alt betror foreldrene oss det mest dyrebare de har, og det gir et stort ansvar. Ergo, syke holder seg hjemme. Blir det innført karensdager vet jeg omtrent hva det vil bety i forhold til smittebegrensning i en barnehage. Voksne som hoster og nyser og har feber og fandens oldemor med seg.

Det er mulig svenskene lykkes med å ha innført karensdager, men allikevel tror jeg at det vil være uheldig om syke og halvsyke mennesker går på jobb der sikkerhet bør være i høysetet. Jeg ønsker feks ikke å sitte på en buss hvor sjåføren er halvsvimete på grunn av feber og forkjølelse. Jeg tror forøvrig at terskelen for å holde seg hjemme i flere dager var lavere den gangen man kunne/skulle være hjemme i tre dager. Men mulig det gjorde at smitten i bedriftene ble mindre, og at man kanskje har et høyere sykefravær i dag pga at flere blir syke når man kommer for tidlig tilbake til jobb.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 11:42   #598
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Som arbeidsgivar tape en masse pengar på at folk er sjukmeldt utover arbeidsgivarperioda. En betaler arbeidsgiveravgift okke som

Nå ser jeg at du har fått svar på dette da. Men vi får refundert iallefall. Det er mer lønnsomt for oss at en person er sykmeldt i 4-5 uker, enn akkurat de dagene arbeidsgiver betaler for (16 dager).

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 01:01   #599
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Nå ser jeg at du har fått svar på dette da. Men vi får refundert iallefall. Det er mer lønnsomt for oss at en person er sykmeldt i 4-5 uker, enn akkurat de dagene arbeidsgiver betaler for (16 dager).


sånn rent teoretisk så stemmer det sikkert godt, utover 16 dager er det jo 'gratis' - men jeg håper da inderlig jeg er såpass 'needed' og dyktig i min jobb at de tjener mer på å ha meg der enn at jeg er sykemeldt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 13:52   #600
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Har ikke lest gjennom hele tråden, men blir oppgitt over all negativ fokusering rundt dette. Min indiske bror bruker et genialt ordtak: "Har du en arm så kan du servere te." Har i landet dreier all fokus seg på hva du IKKE kan gjøre når du er syk, istedet for å tilrettelegge det du faktisk kan mestre.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no