Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Betaling for parkering på automat

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-23, 20:58   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Betaling for parkering på automat

Når man har betalt for parkering på automat, finnes det noen regler om hvor mange minutter man har på seg før man skal være ute av parkeringsplassen?

Jeg har kvittering på at jeg har betalt fra klokken 09.16-10.13 en dag, og fikk i dag regning fra klokken 10.13-10.18 samme dag. Altså har jeg vel brukt 5 minutter på tiden fra å gå fra betalingsautomat til bilen min er ute av parkeringsplassen..

Frukt, du bruker å være så god på å Google.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 21:09   #2
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Jeg har sett at det står på oppslag ved automater hvor lang tid man har. Har feks sett at på et stort senter her har man 15 minutter på seg. Det høres rart ut å bli belastet slik de har gjort her. Litt tid tar det alltid.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 21:18   #3
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg har sett at det står på oppslag ved automater hvor lang tid man har. Har feks sett at på et stort senter her har man 15 minutter på seg. Det høres rart ut å bli belastet slik de har gjort her. Litt tid tar det alltid.


Ja, skal ringe dem mandag og spørre hva max antall minutter man har på seg er.

Det er parkly, forresten.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 21:24   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Jeg fant dette.
https://www.forbrukerradet.no/forsid...parkeringsbot/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 21:45   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

I fjellanlegget her har man 10 minutter på seg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 23:51   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg fant dette.
https://www.forbrukerradet.no/forsid...parkeringsbot/

5 min. i forskriften, altså. Interessant.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 09:57   #7
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

5 min. i forskriften, altså. Interessant.

Så hvis jeg er på parkeringsplassen 5 min etter jeg har betalt, da kan de fakturere meg?

Er det det det står i linken?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 10:23   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Hvordan har de registrert at du ikke forlot p-plassen før fem minutter etter? Leser de av skilt, er det bom, eller har de bare sett deg? Skjønte ikke helt den.

Parkeringsanlegget jeg nevnte, der er det bommer i utkjøringene så man må stikke inn lappen som man får på betalingsautomaten der man går inn. Har det gått lengre enn ti minutter så åpnes ikke bommen, regner jeg med.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 10:32   #9
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Ea; det er kamera ved inn og utkjøring, bilnummeret blir registrert. Ingen bom.

Det med 5-min i linken, gjør det at de har lov å sende regning hvis man står 5 min og mer etter betaling på automat?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 10:34   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Kameraparkering, men betaler på automat? Går det an?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 10:44   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Så hvis jeg er på parkeringsplassen 5 min etter jeg har betalt, da kan de fakturere meg?

Er det det det står i linken?

De kan ikke gi bot før man har overskredet tiden man har betalt for med 5 min. Men fristen for å komme seg til bilen etter at man har betalt avhenger av avstanden.

Rimelig frist
En misforståelse som har vært vanlig, er at alle har tre minutter på seg før kontrollsanksjon kan ilegges. Dette er ikke korrekt. Du skal betale med en gang, men du får likevel en rimelig frist til å betale og sette deg inn i parkeringsvilkårene. Denne fristen kan således variere fra noen sekunder til noen minutter, avhengig av avstanden til automat, førers førlighet og liknende.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 10:51   #12
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kameraparkering, men betaler på automat? Går det an?

Ja, kjører inn, blir registrert, gjør det du skal gjøre, betaler på automat, kjører ut. Så gikk det altså 5 minutter fra jeg betalte til de registrerte bilen min ble registrert kjørt ut.

Så fikk jeg regning for de 5 minuttene. 30 kr ca, pluss betaling for faktura.

Spørsmålet er om de har rett til å sende regning når det går 5 minutter eller mer fra jeg betaler til de registrerer meg ut fra parkeringsplassen?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 10:54   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Er du sikker på st det har blitt registrert at du har betalt? Jeg ville kontaktet Parkly.

Får jeg bot hvis jeg ikke betaler for parkeringen?
Nei – vi gir aldri bøter på våre parkeringsplasser – men du vil motta faktura inkludert fakturagebyr (49,-) dersom parkering ikke er betalt innen 48 timer etter utkjøring.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 11:14   #14
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Er du sikker på st det har blitt registrert at du har betalt? Jeg ville kontaktet Parkly.

Får jeg bot hvis jeg ikke betaler for parkeringen?
Nei – vi gir aldri bøter på våre parkeringsplasser – men du vil motta faktura inkludert fakturagebyr (49,-) dersom parkering ikke er betalt innen 48 timer etter utkjøring.

Har kvittering for 09.16-10.13. Det er fra 10.13-10.18, altså 5 minutter pluss faktura jeg har fått regning for.

Spørsmålet mitt er; det som det står om 5 minutter i linken; rettgjør det at de kan sende regning når det har gått 5 minutter eller mer fra betaling på automat fra man er ute fra parkeringsplassen? Skal ringe de mandag. Jeg får ikke automatisk til å koble det som står om 5 minutter overskridelse i linken til min situasjon, men det kan godt hende det som står i linken rettgjør at de sender regning på mine 5 minutter.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 11:33   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Jeg tror den femminuttersgreia handler om når de kan gi bot for manglende betaling.
Men du har vel bare fått faktura for den resterende tiden fra du betalte til du kjørte ut? Ikke bot?

Jeg antar de er i sin fulle rett til å be om betaling for hele parkeringstiden.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 11:41   #16
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg tror den femminuttersgreia handler om når de kan gi bot for manglende betaling.
Men du har vel bare fått faktura for den resterende tiden fra du betalte til du kjørte ut? Ikke bot?

Jeg antar de er i sin fulle rett til å be om betaling for hele parkeringstiden.

Ikke bot nei, bare betaling for de 5 minuttene pluss betaling for fakturaen.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 12:59   #17
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kameraparkering, men betaler på automat? Går det an?

Det er jo det overalt med kameraparkering? Så kan man velge å registere seg med automatisk betaling, betale på automaten før man går eller få regning i posten med fakturagebyr.

Jeg syns fem min var lite, det kan jo være et stykke mellom bil og automat, og kanskje noen kløner med å parkere så man må stå i kø før man kan kjøre ut. Ville klaget!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 14:21   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kameraparkering, men betaler på automat? Går det an?

Er det ikke sånn det er på parkeringa ved Langnes flyplass?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 14:29   #19
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det er jo det overalt med kameraparkering? Så kan man velge å registere seg med automatisk betaling, betale på automaten før man går eller få regning i posten med fakturagebyr.

Jeg syns fem min var lite, det kan jo være et stykke mellom bil og automat, og kanskje noen kløner med å parkere så man må stå i kø før man kan kjøre ut. Ville klaget!

Skal ihvertfall ringe de og høre hvor mange minutter man har på seg fra betaling til man får regning. Har brukt denne parkeringen mange ganger tidligere uten å få regning.

En annen ting er at jeg sikkert kan få dekket betalingen fra nav, til vanlig, ikke de ekstra 5 minuttene, jeg bruker bare denne parkeringen når jeg er til psykiater. Kanskje dette skal være det som gjør at jeg skal orke å søke.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 17:55   #20
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaling for parkering på automat

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kameraparkering, men betaler på automat? Går det an?

Det går an ja. Sånn er det på flere parkeringsautomater i nærmeste "by".

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no