Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Overvåkning"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-09, 10:03   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.443
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Overvåkning"

Så dere blir utsatt for hacking av telefon, pc og epostkontoer på jevnlig basis?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:17   #22
IdaM
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 137
IdaM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så dere blir utsatt for hacking av telefon, pc og epostkontoer på jevnlig basis?

Når du sier det slik, høres det helt fryktelig ut. Nei, vi blir ikke det. Så vidt jeg vet har jeg aldri blitt utsatt for hacking av noe som helst. Spm var om det går ann å hacke seg inn på en tlf på samme måte som på en pc. Da evt for å finne ut om det er et tvillingsimkort som er i bruk på mannens tlf.
Hva angår epostkontoene, var dette noe vi tok initiativ til selv for å finne ut hvem denne idioten som plaget oss var. Nå ble det jo en diskusjon om hvorvidt det er mulig å se hva andre foretar seg på nettet, og jeg ville bare understreke at det ikke er veldig vanskelig for de som kan det om de bare har feks en epostadresse. Igrunn ganske skremmende...

__________________
Storesøster 02
Lillesøster og Lillebror 07
IdaM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:18   #23
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Overvåkning"

Det går an å overvåke en telefon uten å bruke tvillingSIM.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:22   #24
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er en forskjell på å gå inn på pc-en ved hjelp av usikret nett, og å komme seg gjennom ørten passordbeskyttede nivåer.

Enkelt for en med litt mer enn gjennomsnittlig kunnskap. De fleste av oss ahr alt for enkle passord.

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Denne ble litt spennende! Jeg snakket med en politimann om dette, og han mener at en ikke kan hacke seg inn på andres data om en ikke sitter i en liten omkrets fra huset som hacke-data`n er i. Vet du noe om dette?

Igjen, det er enkelt å komme seg inn i andres pc eller andres nettverk for den saks skyld om man har litt kunnskap og glødende interesse.

  Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:23   #25
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Overvåkning"

Noen av oss skifter passord på jevnlig basis og benytter svært lite logiske sådan. Forresten sa jeg også bare at det var en forskjell. Jeg er smertelig klar over at det er fullt mulig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:24   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.443
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av IdaM, her.

Igrunn ganske skremmende...

Jeg er ikke enig i at det er veldig skremmende. Det er ikke spesielt mange som kan gjøre dette, og det er heller ikke spesielt mange som blir utsatt for dette. Så rent statistisk er det ikke noe å gå rundt å være redd for. Det er selvfølgelig fryktelig ubehagelig når det skjer.
De aller fleste hackerangrep er automatiske, hvor hackere har satt opp maskiner til å lete etter huller automatisk. De er som regel ikke ute etter å trakkassere noen, eller ute etter pivat informasjon.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:31   #27
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av IdaM, her.

Jeg har virkelig ikke greie på dette, men jeg vet at det lar seg gjøre å sjekke mail. For en tid tilbake mottok jeg og mannen trakasserende mail fra en vi ikke visste hvem var. Mannen har en kontakt via jobb som fikk denne mailadressen og ut i fra dette kunne han finne ut hvem vedkommende var, hvor h*n hadde vært når h*n skrev mail og hva som sto i mailen. Alt ut i fra kun en gmail adr. Det skal sies at denne kontakten har jobbet med etterretning på høyt plan innen ettellerannet, men at de kan se alt du gjør om de vil... Jo det kan de!

Nja... nå skal vi nå ikke bli helt paranoide heller. Det er FULLT MULIG å opprette mail-adresse som ikke lar seg spore. Det er også fullt mulig å gå inn via andres nettverk, bytte IP, bruke internett-kafeer, osv, og dermed kan ingen finne ut hvem som har mail-kontoen. Samtidig må man huske på at man legger igjen spor på nettet, og bruker man sin egen PC og sitt eget nettverk og kobler e-post-adressen til sitt virkelige navn, da er det en enkel sak for andre å finne ut hvem du er. Selv små spor kan gjøre at noen med de rette kontaktene, de rette kunnskapene og tilgangene kan finne deg.

Men det er fortsatt fullt mulig å være anonym også, for de som går inn for det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:37   #28
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Enkelt for en med litt mer enn gjennomsnittlig kunnskap. De fleste av oss ahr alt for enkle passord.

Igjen, det er enkelt å komme seg inn i andres pc eller andres nettverk for den saks skyld om man har litt kunnskap og glødende interesse.

For å presisere: Det er enkelt å komme seg inn i en eller annens pc eller nettverk. Som du sier, er det (veldig) mange med dårlige eller ikke-eksisterende passord og ikke-oppdaterte og feilkonfigurerte maskiner og rutere.

Hvis du bare er /litt/ bedre enn den store gemene hop, er du i praksis ganske så trygg. Skurkene (og ja, dette er ekte skurker, glem for all del bildet av kvisete og mistilpassede 14-åringer) går etter lavthengende frukt, og dem er det mange av. Disse folkene er ute etter å ta flest mulig maskiner, de gir blaffen i hvem som eier dem.

Etterretningstjenester og denslags (fill in your favorite three-letter agency) har selvsagt helt andre ressurser og muligheter til å overvåke akkurat deg, men de har annet å gjøre, tro meg.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:41   #29
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Etterretningstjenester og denslags (fill in your favorite three-letter agency) har selvsagt helt andre ressurser og muligheter til å overvåke akkurat deg, men de har annet å gjøre, tro meg.



Jeg velger å tro at jeg ikke har noen trebokstavs byråer etter meg. Til det er jeg nok litt for gjennomsnittlig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:43   #30
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Overvåkning"

Ah. NRK.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:45   #31
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Etterretningstjenester og denslags (fill in your favorite three-letter agency) har selvsagt helt andre ressurser og muligheter til å overvåke akkurat deg, men de har annet å gjøre, tro meg.

Ikke minst, det skal mye til men det sitter en gruppe mennesker og overvåker internettrafikken as we speak. De følger med nedlastning, overvåker enkelte ip-adresser og ikke minst gir informasjonen videre til de som kan agere på den.

  Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:45   #32
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av IdaM, her.

Når du sier det slik, høres det helt fryktelig ut. Nei, vi blir ikke det. Så vidt jeg vet har jeg aldri blitt utsatt for hacking av noe som helst. Spm var om det går ann å hacke seg inn på en tlf på samme måte som på en pc. Da evt for å finne ut om det er et tvillingsimkort som er i bruk på mannens tlf.
Hva angår epostkontoene, var dette noe vi tok initiativ til selv for å finne ut hvem denne idioten som plaget oss var. Nå ble det jo en diskusjon om hvorvidt det er mulig å se hva andre foretar seg på nettet, og jeg ville bare understreke at det ikke er veldig vanskelig for de som kan det om de bare har feks en epostadresse. Igrunn ganske skremmende...

Jeg stusset også litt over at det hørtes ut som om dere var utsatt for konstant hacking.

De MEST SANNSYNLIGE forklaringer på høye telefonregninger er ikke at noen har hacket telefonen. Det er derimot ENTEN at det er en feil hos telefonselskapet, ELLER (vanligst) at eieren av telefonen har brukt den mer enn han eller hun tenker over / vil innrømme. Herunder selvsagt varianter av at man har lånt bort telefonen til noen.

Så hva som ledet tankene til tvilling-sim skjønner jeg ikke helt. Enten har teleselskapet gjort feil, eller så har mannen din logget seg på nettet og glemt å logge av, eller brukt telefonen til ting han ikke vil at du skal vite noe om.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 11:11   #33
IdaM
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 137
IdaM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Så hva som ledet tankene til tvilling-sim skjønner jeg ikke helt. Enten har teleselskapet gjort feil, eller så har mannen din logget seg på nettet og glemt å logge av, eller brukt telefonen til ting han ikke vil at du skal vite noe om.

Tankene om tvillingsim kom vel fra telenor, slik jeg har forstått det. jeg har ikke engang sett regninga da den kommer rett til bedriften han jobber for, som er langt herfra. At han kan ha glemt å logge av; tja han kan nok være surrete nok til det. At han har brukt tlf til ting han ikke vil at jeg skal vite noe om, stiller jeg meg mer tvilende til. Da hadde han vel aldri nevnt noen skyhøy regning for meg her hjemme.

__________________
Storesøster 02
Lillesøster og Lillebror 07
IdaM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 11:12   #34
IdaM
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 137
IdaM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Overvåkning"

Egentlig lukter det vel en feil fra telenor, ettersom de var så enkle å ha med å gjøre i denne saken.

__________________
Storesøster 02
Lillesøster og Lillebror 07
IdaM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 11:48   #35
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Ikke minst, det skal mye til men det sitter en gruppe mennesker og overvåker internettrafikken as we speak.

Nja. De alle fleste internettforbindelser blir overvåket, ja, men på et svært overordnet nivå, og for å oppdage større endringer i trafikken. Innholdet i trafikken er ikke interessant i denne sammenhengen. Og det er ikke "en gruppe mennesker", men driftspersonell hos ISP-er o.l.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

De følger med nedlastning

Jeg kan ikke tenke meg at "Nedlasting" blir behandlet annerledes enn annen trafikk.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

overvåker enkelte ip-adresser og ikke minst gir informasjonen videre til de som kan agere på den.

"Enkelte IP-adresser" er nok kjernen her, ja.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 11:49   #36
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av IdaM, her.

Tankene om tvillingsim kom vel fra telenor, slik jeg har forstått det.

Operatøren vet jo nøyaktig hvilke aktive SIM-kort som er tilknyttet et abonnement, så jeg skjønner ikke helt det der. Sier de at det er et aktivt tvillingkort tilknyttet mannen din sitt abonnement, eller sier de det ikke?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 11:52   #37
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av IdaM, her.

Jeg har virkelig ikke greie på dette, men jeg vet at det lar seg gjøre å sjekke mail. For en tid tilbake mottok jeg og mannen trakasserende mail fra en vi ikke visste hvem var. Mannen har en kontakt via jobb som fikk denne mailadressen og ut i fra dette kunne han finne ut hvem vedkommende var, hvor h*n hadde vært når h*n skrev mail og hva som sto i mailen. Alt ut i fra kun en gmail adr. Det skal sies at denne kontakten har jobbet med etterretning på høyt plan innen ettellerannet, men at de kan se alt du gjør om de vil... Jo det kan de!

Jeg kan ikke annet enn å si at du høres en smule paranoid ut, men det er mulig du har dine grunner altså.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ah. NRK.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 11:52   #38
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Nja. De alle fleste internettforbindelser blir overvåket, ja, men på et svært overordnet nivå, og for å oppdage større endringer i trafikken. Innholdet i trafikken er ikke interessant i denne sammenhengen. Og det er ikke "en gruppe mennesker", men driftspersonell hos ISP-er o.l.
Jeg kan ikke tenke meg at "Nedlasting" blir behandlet annerledes enn annen trafikk.

Det blir plukket opp dersom en person laster ned ulovlig materiale og gjerne over tid. Sånt blir plukket opp og det blir meldt videre. Det er også slik at operatørene holder en viss oversikt over trafikken på de ulike ip-adressene, sånt plukker opp om en kunde med privat abb. egenlig har firmaet på det abb.

  Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 12:02   #39
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det blir plukket opp dersom en person laster ned ulovlig materiale og gjerne over tid. Sånt blir plukket opp og det blir meldt videre.

Hvem er det som plukker opp, og hvor, og hvem er det som melder videre til hvem? Det er interessant (for meg, i hvert fall :-) hvis du kan dokumentere dette.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er også slik at operatørene holder en viss oversikt over trafikken på de ulike ip-adressene, sånt plukker opp om en kunde med privat abb. egenlig har firmaet på det abb.

Som sagt blir trafikken overvåket på et overordnet plan, slik at man kan se endringer i trafikkmønster. Jeg er ikke så veldig inne i forskjellige Internettabonnementer, men er det sånn at dersom du har et "privat" abonnement, så har du ikke anledning til å bruke det til firmatilknytning?

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 12:09   #40
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Overvåkning"

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Hvem er det som plukker opp, og hvor, og hvem er det som melder videre til hvem? Det er interessant (for meg, i hvert fall :-) hvis du kan dokumentere dette.

Som sagt blir trafikken overvåket på et overordnet plan, slik at man kan se endringer i trafikkmønster. Jeg er ikke så veldig inne i forskjellige Internettabonnementer, men er det sånn at dersom du har et "privat" abonnement, så har du ikke anledning til å bruke det til firmatilknytning?

Det jeg kan fortelle er at jeg kjenner til flere tilfeller der nedlastning av ulovlig materiale har foregått hvor dette har blitt oppdaget, rapportert og politiet har stått på døren for å hente utstyr.

Dersom man har privat abonnement kan dette ikke nyttes til næring. Ikke spør meg hvorfor, det handler sikkert om noe økonomiske greier vil jeg tippe.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no