Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-10, 22:06   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Lyspære

Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Vi har fått oss iskrem-maskin, og den må jo testes. Det følger riktignok med et oppskriftshefte, men jeg vet at det er flere her som har maskin eller lager is på "gamle måten".

Del dine oppskrifter, da vel!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 22:09   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!



Jeg skal legge ut den vi laget til bursdagen min.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 13:27   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Jeg brukte denne grunnoppskriften:

5 dl melk
4 eggeplommer
1 ts maizenamel
100 g sukker

Kok opp melka.
Visp egg, sukker og mel i en bolle til blandingen blir så og si hvit.
Hell den varme melken i eggblandingen mens du rører.
Hell alt tilbake i kasserollen og varm opp til den tykner litt, ikke kok!

Avkjøl.
Sett i kjøleskap i 12 timer.

La den gå i ismaskina i ca 30 min.

Jeg tilsatte så after eight i biter i slutten av "røretiden" i ismaskina.
Men man kan jo tilsette alt mulig, både nøtter, sjokolade, banan etc.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 15:48   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Jeg tenkte å prøve denne en gang:

LAKRIS-IS

5 dl kremfløte
5 eggeplommer
5 ss melis
1 pose lakris-iskremstrø (selges i alle butikker nå, står ved geléen)

Pisk eggeplommer og melis godt, pisk kremfløten stiv. Ha lakrisen i eggedosisen og vend fløten inn i blandingen. Ha i egnet bolle og frys ned, husk å røre ca. hver halvtime til den er helt frossen og la den stå i romtemperatur i 10-15 minutter før den skal spises.

Eller gjør det enkelt og bruk ismaskin.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 15:49   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Jeg lager også ofte denne her:

Lynkjapp bringebær-iskrem

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 16:41   #6
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.097
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Noen som har laget kokosis?

Benzo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 19:53   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Oj det må jeg prøve. :sikle: Blande kokosmelk i eggedosis/fløteblandingen da? Og tilsette litt revet kokos?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 19:56   #8
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.097
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Oj det må jeg prøve. :sikle: Blande kokosmelk i eggedosis/fløteblandingen da? Og tilsette litt revet kokos?

Høres ganske godt ut, ja.

Benzo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 11:25   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Kokos.
Liker det ikke.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 12:58   #10
Gardenia
Aktiv
 
Gardenia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 114
Gardenia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

mmm...mange spennende oppsrkifter her, må prøves !

Kokkos er sommer for meg , så det hadde sikkert vært suxe`å hatt i iskrem !

Gardenia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 13:02   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.184
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Jeg har en italiensk kokebok som Poden og jeg driver og prøver ut is-oppskrifter fra. Begge de vi har laget så langt har vært veldig, veldig gode. Her er den første vi prøvde:

Italiensk sjokoladeis (semifreddo)

5 dl kremfløte
140 g sukker
60 g kakaopulver
4 egg, skilt
3 ss brandy (jeg brukte kaffe, som er noe mer barnevennlig)
3 ss melis
[150 g grovhakkede hasselnøtter droppet jeg]

Kok opp knapt 2 dl av fløten. Bland eggeplommer, sukker og kakao i en bolle og hell den varme fløten over. Bland godt, hell tilbake i kasserollen, og varm opp til nesten kokepunktet under omrøring. Avkjøl i 30 min.

Pisk resten av fløten til krem med melisen. Bland kremen og sjokoladesausen. Stivpisk eggehvitene og vend dem i. [Ha i hasselnøttene.] Ha i ismaskinen (eller hell i form og frys i minst ett døgn). I vår maskin blir den bare sånn halvfrossen, så den må helles/skrapes over i form og fryses ordentlig etterpå.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 21-06-10 kl 13:21.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 13:06   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.184
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Og her er den andre, som var nesten enda bedre:

Italiensk sitronis (gelato)

5 eggeplommer
110 g sukker
5 dl melk
2 ss revet sitronskall (av bortimot 3 sitroner)
1,8 dl sitronsaft (igjen, av bortimot 3 sitroner)
3 ss kremfløte

Pisk eggeplommene og halvparten av sukkeret til tykk, lys eggedosis. Kok opp melken med sitronskallet og resten av sukkeret, hell dette over eggedosisen og rør sammen. Hell eggeblandingen tilbake i kasserollen og kok opp under stadig omrøring til den tykner - ikke la den koke på ordentlig.

Sil eggeblandingen over i en bolle, ha i sitronsaft og fløte og avkjøl over is. Kjør i ismaskin eller frys i fryseboks (rør i så fall i isen hver halvtime under innfrysingen for å bryte opp iskrystallene).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 15:37   #13
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 11:43   #14
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har en italiensk kokebok som Poden og jeg driver og prøver ut is-oppskrifter fra. Begge de vi har laget så langt har vært veldig, veldig gode. Her er den første vi prøvde:

Italiensk sjokoladeis (semifreddo)

5 dl kremfløte
140 g sukker
60 g kakaopulver
4 egg, skilt
3 ss brandy (jeg brukte kaffe, som er noe mer barnevennlig)
3 ss melis
[150 g grovhakkede hasselnøtter droppet jeg]

Kok opp knapt 2 dl av fløten. Bland eggeplommer, sukker og kakao i en bolle og hell den varme fløten over. Bland godt, hell tilbake i kasserollen, og varm opp til nesten kokepunktet under omrøring. Avkjøl i 30 min.

Pisk resten av fløten til krem med melisen. Bland kremen og sjokoladesausen. Stivpisk eggehvitene og vend dem i. [Ha i hasselnøttene.] Ha i ismaskinen (eller hell i form og frys i minst ett døgn). I vår maskin blir den bare sånn halvfrossen, så den må helles/skrapes over i form og fryses ordentlig etterpå.


Jeg testet denne i går.
For meg ble den for "tung" på en måte. Litt for mye sjokolade/kakaosmak, og litt for mektig.
Da tror jeg at den basisoppskrifta jeg hadde over her passer meg litt bedre.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 11:53   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.184
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Den er mektig, ja. Vi er veldig glade i veldig mørk sjokolade, både Poden og jeg. Men den er kanskje best sammen med noe friskere - jordbær og krem, for eksempel. Eller sitronis.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 11:58   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldreportalens beste iskremoppskrifter!

Finnes det noe som heter grunnoppskrift på italiens is, mon tro? *madly in love*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no