Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-09, 11:13   #81
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Det er godt mulig at medlemskapet ikke påvirker rollen som politiker, men det er et problem hvis omverdenen føler det.

Jeg synes det Glitter og Kanina sa tidligere er viktig å ta med, hvis det er denne problematikken som gjør at man er skeptisk. Glitter påpekte at noen kan føle det som et problem dersom f.eks. politibetjenten er kvinne, men at vi jo ikke (nå) vil nekte kvinner å bli politi likevel, og Kanina påpekte at fravær av hijab vil kunne føles like problematisk for noen som hijab vil føles for andre. Jeg synes man skal være veldig forsiktig med å lage regler basert på hva "omverdenen" vil kunne føle er problematisk fordi det er uvant.

Jeg synes også Ulvefar har gode innspill, og skjønner skepsisen. Men jeg tenker også litt at hijab er mer en kulturell enn en religiøs ting for mange, eller kanskje heller at "religiøs" og "kulturell" ikke er så adskilte ting for mange som det "vi" pleier å tenke.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:14   #82
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med Hijab?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Den etniske/politiske/religiøse tilhørigheten man skal flagge når man er politi er politi. Ikke muslimsk politi, ikke kristent politi, ikke borgerlig eller sosialistisk politi, men politi.
Så hvis uniformen som den er oppfattes som en WASP-greie, så for all del endre den. Gjerne inkluder skaut. Men i så fall for alle.

Jo, jo, det er vel kanskje et poeng, men det finnes vel allerede frivillige variasjoner i uniformen, som mulighet for skjørt for kvinner? Eller hvorvidt man vil gå med politilue/hatt?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:16   #83
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes man skal være veldig forsiktig med å lage regler basert på hva "omverdenen" vil kunne føle er problematisk fordi det er uvant.

Spesielt fordi "omverdenen" ikke er en statisk masse. "Omverdenen" består av mange individer, med ulike verdier, kulturer og oppfatninger, og jeg syns det er skummelt hvis noen skal bestemme hva standarden er, basert på egen oppfatning.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:17   #84
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg er veldig todelt her også. På den ene siden så er det veldig viktig å få inn også minoritetsgrupper inn i politiet.

På den andre siden så har jeg selv en jobb hvor man skal være svært varsom med å flagge seg selv som person, altså bære kors, partitilhørighetsmerker og hijab. Jeg tror nok at det i noen tilfeller er bra at man har folk som har tydelige religiøse overbevisninger og viser dem, spesielt når man har med andre av samme overbevisning. Derimot så kan det være en alvorlig hemsko for kommunikasjonen også.

En kvinne i hijab gir andre signaler enn en kvinne uten. Og jeg er usikker på om jeg synes det passer seg i yrker som helsepersonell og politi.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:18   #85
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det Glitter og Kanina sa tidligere er viktig å ta med, hvis det er denne problematikken som gjør at man er skeptisk. Glitter påpekte at noen kan føle det som et problem dersom f.eks. politibetjenten er kvinne, men at vi jo ikke (nå) vil nekte kvinner å bli politi likevel, og Kanina påpekte at fravær av hijab vil kunne føles like problematisk for noen som hijab vil føles for andre. Jeg synes man skal være veldig forsiktig med å lage regler basert på hva "omverdenen" vil kunne føle er problematisk fordi det er uvant.

Ja. Nettopp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:21   #86
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Tja, snu det rundt da. For meg ville det føles veldig feil å bli tvunget til å bruke hijab eller kors ved enkelte jobber. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer andre kulturer, religioner eller ser på dem med annet blikk. Min ateisme gjør ikke at jeg ikke greier å skille roller, hvorfor er det annerledes for religiøse?

Nå er jeg ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener.

Det å bære en uniform er jo en form for politisk symbol i seg selv, ettersom den representerer den utøvende makt for dagens politiske system. Det er din plikt som politiansatt å behandle alle likt for loven, og det å bære symboler som viser at du selv i uniform vil markere tilhørighet med en gruppe fremfor andre er ikke uproblematisk. Samme om gruppen er politisk eller religiøs, eller for den saks skyld etnisk, økonomisk eller geografisk. Det har ingenting å gjøre med hvorvidt jeg tror ateister, religiøse, sosialister eller kapitalister har størst problemer med å leve opp til dette kravet når de er på jobb.

Alle har større eller mindre problemer med å legge egne fordommer og preferanser til side og gjøre den tingen uniformen symboliserer: håndheve en lov som sier den skal være lik for alle. Selvsagt skal man ikke tvinge noen til å bruke symboler de ikke vil stå ved, men vil man ikke stå for det politiuniformen representerer så bør man finne seg en annen jobb enn å være politi.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:22   #87
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det vil alltid være noen som syns det er forferdelig å bli arrestert av en kvinne, en fra bygda/byen eller en mørkhudet, men det betyr ikke at vi bare skal ha hvite menn fra Majorstua i politiet.
Dere som ikke syns det passer, hva mener dere utfordringen er? Er det i såfall bare i politiet det er problematisk, eller i andre yrker også?

Det vil alltid være noen som syns det er forferdelig å bli arrestert. Forstå det den som kan.

Ang andre yrker: Ja, leger, jordmødre og sykepleiere, kanskje.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:22   #88
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

På den andre siden så har jeg selv en jobb hvor man skal være svært varsom med å flagge seg selv som person, altså bære kors, partitilhørighetsmerker og hijab.

Jeg har møtt mange i helsesektoren med hijab, og det eneste jeg har tenkt (hvis jeg har tenkt noe) er at det må være innmari praktisk og "renslig". Jeg liker nemlig ikke å få håret til andre ramlende ned på meg.

Jeg syns forresten partitilhørighet sier mer om en gruppe enn hijab, dvs. ved å flagge partitilhørighet så defineres man innen smalere rammer, enn ved å bruke et religiøst symbol.

De aller færreste av oss reagerer på personer med gullkors rundt halsen, og jeg mener det er fordi det er noe vi er vant til, i likhet med at mange reagerer på hijaben fordi det er nytt og ukjent.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:22   #89
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg synes det er lettere å være skeptisk fordi politiet skal fremstår som enhetlige enn fordi "omverdenen" kan synes det er skummelt eller mistenkelig med politibetjenter eller helsepersonell med hijab (eller turban, som ble nevnt tidligere). Hvis hijaben åpenbart er en del av uniformen - samme snitt og stil, nøytral farge - så synes jeg ikke det er så avvikende at man ikke kan si at alle går i "samme uniform". Jeg synes jo uniformer som har både skjørt- og bukseutgave er greie nok å forholde seg til. (Men det kan jo også ha noe å gjøre med at jeg bor på Tøyen og synes hijab er minst like normal påkledning som skjørt. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:24   #90
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg innser at jeg ikke har et like sakralt forhold til uniformen som jeg kanskje burde.

For meg, og jeg er da også en del av samfunnet, er politiuniformer til for at de skal være lette å kjenne igjen, ha et brukervennlig plagg og whatnot. Å tilrettelegge politiuniformen for å få et større mangfold i politivesenet klarer jeg virkelig ikke å se problemet med.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:24   #91
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er veldig todelt her også. På den ene siden så er det veldig viktig å få inn også minoritetsgrupper inn i politiet.

På den andre siden så har jeg selv en jobb hvor man skal være svært varsom med å flagge seg selv som person, altså bære kors, partitilhørighetsmerker og hijab. Jeg tror nok at det i noen tilfeller er bra at man har folk som har tydelige religiøse overbevisninger og viser dem, spesielt når man har med andre av samme overbevisning. Derimot så kan det være en alvorlig hemsko for kommunikasjonen også.

En kvinne i hijab gir andre signaler enn en kvinne uten. Og jeg er usikker på om jeg synes det passer seg i yrker som helsepersonell og politi.

Interessant at du tar opp dette med helsepersonell. På UUS har de jo vært veldig fornøyde med "uniforms-hijab".

En digresjon, og ikke får å bruke som argument det at det finnes noe verre, men jeg synes faktisk det er mer problematisk med religiøse helseinstitusjoner, særlig når de er så integrert i det offentlige helsetilbudet. Selv sogner jeg til et kristent lokalsykehus, hvor det henger bibelvers på veggene. Det skaper en slags forventning føler jeg, om at sykehuset mener det vil hjelpe å tro på gud, kanskje. Selv om jeg ikke tror at noen ba for tarmtottene mine da jeg var der, men likevel. Derimot føler jeg meg ikke på noen måte "truet" eller krenket av at enkeltpersoner har en annen tro enn meg. Og jeg regner med at de som profesjonelle yrkesutøvere holder sin private tro utenfor. Den grensen kan de krenke både med og uten kors og hijab. Som den jordmoren i media, og den forrige fastlegen som blandet alternativmedisin og legevitenskap uten å si ifra hva som var hva.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:25   #92
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politi med hijab?

Ser som sagt absolutt argumentene for at det bør være så uproblematisk som mulig for underrepresenterte grupper å komme inn i politiet. Så jeg kan ennå overbevises.

Men å avfeie hijab som "kulturell" synes jeg er en litt patroniserende holdning. Den er et like levende symbol for politisk/religiøs tilhørighet som bunad, røde flagg og davidsstjerner. Kulturell betyr ikke pittoresk og harmløs.

Godt argument fra Kanina over. Jeg deler hennes skepsis mot religiøse institusjoner, og ser at det finnes mye større problemer med trosbasert helsetjeneste enn uniformshijaben som har vist seg å funke fint. Men på den annen side har politiet ofte litt mer konfronterende møter med omverdenen enn sykepleiereog leger, så det er om mulig viktigere at det ikke skapes tvil om hva slags holdninger utøveren legger bak sin opptreden i embeds medfør.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:26   #93
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg synes det er dumt å åpne opp for religiøse symboler i tillegg til politi-uniformen. Blir det da også fritt frem for store kors, kalotter, og andre ting?

Og hvorfor stoppe der, hvorfor kan ikke politi som overværer en fotballkamp mellom rosenborg og brann ha på seg brann-effekter?

Nei, politiet skal være nøytralt. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor at det skal være nødvendig å bære religiøse symboler når man er på jobb som politi. (Og synes følgelig at det ikke er diskriminerende at det ikke er lov)


Sist redigert av bønna : 05-02-09 kl 11:34.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:29   #94
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Men å avfeie hijab som "kulturell" synes jeg er en litt patroniserende holdning. Den er et like levende symbol for politisk/religiøs tilhørighet som bunad, røde flagg og davidsstjerner. Kulturell betyr ikke pittoresk og harmløs.

Var den til meg? Jeg mente ikke å avfeie hijabens betydning ved å trekke inn ordet "kultur", jeg tenkte vel heller (uten at det kom særlig godt frem) på at religiøs og kulturell identitet er tettere knyttet sammen for ganske mange enn det som er vanligst i Norge. Jeg mente slett ikke å antyde at det bare er til pynt, men at det blir litt feil å sammenligne det med veldig synlige kristne symboler, fordi det er et "mer ekstremt" statement for en norsk kristen å, tja, gå rundt med et digert kors rundt halsen, enn det er for en muslimsk kvinne å dekke til hodet sitt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:33   #95
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

De aller færreste av oss reagerer på personer med gullkors rundt halsen, og jeg mener det er fordi det er noe vi er vant til, i likhet med at mange reagerer på hijaben fordi det er nytt og ukjent.

Det kommer an på settingen. En gynekolog f.eks med gullkors rundt halsen mener jeg virkelig ikke passer seg altså.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:36   #96
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det kommer an på settingen. En gynekolog f.eks med gullkors rundt halsen mener jeg virkelig ikke passer seg altså.

Syns du? Jeg tror jeg knapt ville lagt merke til det en gang. Det samme med en gynekolog med hijab. Eller turban. Dvs. det ville jeg jo lagt merke til, men ikke reagert på. Jeg ville, i likhet med Kanina, reagert sterkere på å få religiøse vers servert ved behandlingen, det hadde jeg vært ukomfortabel ved.

Så lenge folk utfører jobben sin slik de skal, og er kledd innen et "normalspekter", slik jeg mener en egendesignet politihijab eller et gullkors er, så plager det meg ikke det spøtt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:37   #97
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det kommer an på settingen. En gynekolog f.eks med gullkors rundt halsen mener jeg virkelig ikke passer seg altså.

Hvorfor det? Fordi det kan komme i veien for instrumentene?
Du tenker kanskje på dette med abort. Men en kristen abortmotstander vil jo uansett måtte forholde seg til dette på jobb, enten vedkommende har et synlig kors eller ei.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:44   #98
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Var den til meg? Jeg mente ikke å avfeie hijabens betydning ved å trekke inn ordet "kultur", jeg tenkte vel heller (uten at det kom særlig godt frem) på at religiøs og kulturell identitet er tettere knyttet sammen for ganske mange enn det som er vanligst i Norge. Jeg mente slett ikke å antyde at det bare er til pynt, men at det blir litt feil å sammenligne det med veldig synlige kristne symboler, fordi det er et "mer ekstremt" statement for en norsk kristen å, tja, gå rundt med et digert kors rundt halsen, enn det er for en muslimsk kvinne å dekke til hodet sitt.

Den var litt, men langt fra bare, til deg.* Og jeg ser poenget her. En nøytral hijab i uniformssnitt kan være et såpass svakt symbol at det gjør mer gavn enn skade å innføre det som en lovlig uniformsvariant. Men debatten bør tas sak for sak, for jeg synes absolutt ikke det bør bli presedens for å innføre flere nye uniformsvarianter med stadig flere og sterkere politisk/religiøse undertoner. Og jeg er fortsatt tvilende, av grunnene jeg har nevnt over.


*Men til hva det hørtes ut som du sa, ikke hva jeg trodde at du mente, ettersom det å bygge en argumentasjon på at skilpadda har et ugjennomtenkt forhold til begrepene hun bruker ville vært debattstrategiens svar på charge of the light brigade.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:46   #99
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Du tenker kanskje på dette med abort. Men en kristen abortmotstander vil jo uansett måtte forholde seg til dette på jobb, enten vedkommende har et synlig kors eller ei.

Men hvis vedkommende har kors på seg, vil pasientene også måtte forholde seg til vedkommendes religion. Jeg ser den, og jeg er enig i at det ikke er enkelt. (Og så er det ingen kristne retninger eller tradisjoner jeg vet om som påbyr at man går med et synlig kors rundt halsen, så det blir ikke en helt parallell parallell samme hva man gjør.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:46   #100
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Den var litt, men langt fra bare, til deg.* Og jeg ser poenget her. En nøytral hijab i uniformssnitt kan være et såpass svakt symbol at det gjør mer gavn enn skade å innføre det som en lovlig uniformsvariant. Men debatten bør tas sak for sak, for jeg synes absolutt ikke det bør bli presedens for å innføre flere nye uniformsvarianter med stadig flere og sterkere politisk/religiøse undertoner. Og jeg er fortsatt tvilende, av grunnene jeg har nevnt over.


*Men til hva det hørtes ut som du sa, ikke hva jeg trodde at du mente, ettersom det å bygge en argumentasjon på at skilpadda har et ugjennomtenkt forhold til begrepene hun bruker ville vært debattstrategiens svar på charge of the light brigade.

Det er vel nettopp det jeg synes er fint med dette, å få innført hijab som en del av uniformen i riktige farger og denslags. Det er en LANG vei fra det til å la G-styrkene jogge rundt med Palestinaskjerf, eller å la politi på fotballkamper vise sine fotballsympatier.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no