Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-09, 10:34   #61
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg tenker at for en del år siden hadde denne diskusjonen vært om kvinner i politiet generelt, eller homofile. (Selv om de ikke er like lette å kjenne igjen.)

Samfunnet forandrer seg, og jeg synes det er flott om politiet ikke er en uniform (haha) masse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:35   #62
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg tenker at for en del år siden hadde denne diskusjonen vært om kvinner i politiet generelt, eller homofile. (Selv om de ikke er like lette å kjenne igjen.)

Ja!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:36   #63
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Synes dere det er greit at politiet f.eks tilrettelegger et bønnerom også? For strengt talt skal vel muslimene be 5 ganger om dagen. Jeg bare lurer på hvor man skal sette grensene...

Ja, hvorfor i all verden er ikke det ok?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:39   #64
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, men hvem satte standarden for uniformen i utgangspunktet? Uniformsreglene er jo laget med utgangspunkt i noe. Som regel menn, ofte. Jeg kan ikke se at man ikke skal kunne endre en uniform. Skulle alle damer gått i bumsete herre-uniformer bare for at uniformene var sånn i utgangspunktet? Og uten f.eks. hijab fordi de fleste i Norge tilfeldigvis ikke bruker det?

Slik jeg ser det, dreier ikke dette seg om på hvilket grunnlag en uniform opprinnelig baserer seg på, eller om det skal være rom for å endre en uniform. Det dreier seg om hvordan politiet skal fremstå. Hvilket oppgave politiet har.
Jeg synes Ulvefar sa det godt; En politibetjent har lovverket som sin øverste autoritet på jobb, ikke religiøs eller politisk overbevisning.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:42   #65
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Politiet har også som oppgave å forholde seg til alle deler av samfunnet, og å gjøre det lettere ser jeg ikke problemet med.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:42   #66
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Ja, og jeg kan ikke se noen motsetning der i det hele tatt. (Det var svar til Jentemamma.)

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:44   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Det dreier seg om hvordan politiet skal fremstå. Hvilket oppgave politiet har.
Jeg synes Ulvefar sa det godt; En politibetjent har lovverket som sin øverste autoritet på jobb, ikke religiøs eller politisk overbevisning.

Så du mener at hvis en kristen tar av seg korset sitt så er lovverket deres høyeste autoritet, men hvis de ønsker å ha det på så er det ikke det? Eller gjelder det bare muslimer?

Hva er motsetningen i å ha på seg hijab og å følge lovverket?

Og jeg spør igjen, hvordan de skal fremstå for hvem? Hvem er det som setter standarden for hva som er nøytralt? Et helhvitt, monokulturelt Norge fra haugevis av år siden, eller dagens multikulturelle samfunn?

Jeg lurer fremdeles på hva som kan skje som er så skummelt hvis politidamer får lov til å ha på seg hijab.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:46   #68
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, hvorfor i all verden er ikke det ok?

Jeg synes ikke det er arbeidsgivers oppgave å tilrettelegge for bønn, det være seg hvilken trosretning man har. Når man er på jobben skal man utføre den jobben man har, ikke bruke tiden til å be. Er det ikke det røykerne til stadighet får høre, at de er ueffektive og sløser bort tiden? Hos oss er det regler for hvor ofte man kan ta seg røykepause, og man skal i alle fall vise forsiktighet med å være på internett for mye. Da hadde jeg reagert hvis kollegaen min kunne ta seg tid til å be 5 ganger om dagen, mens røykerne på avdelingen min blir uglesett dersom de går ut et par ganger om dagen. Så ja, jeg synes det er rart hvis arbeidsgiver skal ha eget bønnerom. Mulig sporet jeg av nå, men jeg kunne ikke la det være usagt.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:46   #69
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jeg synes Ulvefar sa det godt; En politibetjent har lovverket som sin øverste autoritet på jobb, ikke religiøs eller politisk overbevisning.

En som er kristen kan jo ha med seg Gud som øverste sjef på jobb like mye som en som er muslim og bruker hijab? En jordmor også åpenbart. (Men det er en annen historie.)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:51   #70
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Politiet har også som oppgave å forholde seg til alle deler av samfunnet, og å gjøre det lettere ser jeg ikke problemet med.

Det er jeg enig i. men å flagge en religiøs og politisk overbevisning gjør det ikke nødvendigvis lettere å forholde seg til alle deler. Det overbeviser i alle fall ikke om at man forholder seg til alle deler på en likeverdig måte. Det er ikke greit om en katolsk politibetjent insisterer på å bære krusifiks utenpå uniformen, og sier man at det samme ikke gjelder for hijab tar man hverken overbevisningene som ligger bak eller kvinnenes evne til å holde plikt og privatliv adskilt alvorlig.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:52   #71
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg skjønner at du og jeg ser veldig forskjellig på ting, Jentemamma.

Du spurte for øvrig ikke om det var arbeidsgivers oppgave å legge rette for bønnerom, men om det var greit at de gjorde det, det syns jeg er to forskjellige ting.

Og nei, jeg syns ikke alltid det er arbeidsgivers oppgave å legge til rette for religiøs aktivitet, men har ikke noe i mot at de gjør det hvis de ønsker det selv. Jeg kan godt forestille meg at i noen yrker så har man større behov for rom til ettertanke, som f.eks. politiet.

De aller fleste muslimer greier fint å be uten bønnerom, og jeg tror de fleste av oss tar en liten pause i hverdagen - om man ber, surfer på nettet, skravler ved kaffeautomaten eller gjør bøy og strekk-øvelser er egentlig ikke så viktig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:53   #72
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det er jeg enig i. men å flagge en religiøs og politisk overbevisning gjør det ikke nødvendigvis lettere å forholde seg til alle deler. Det overbeviser i alle fall ikke om at man forholder seg til alle deler på en likeverdig måte. Det er ikke greit om en katolsk politibetjent insisterer på å bære krusifiks utenpå uniformen, og sier man at det samme ikke gjelder for hijab tar man hverken overbevisningene som ligger bak eller kvinnenes evne til å holde plikt og privatliv adskilt alvorlig.


Hvorfor skal man gå ut i fra at kvinnelige politibetjenter i hijab forskjellsbehandler?

Et krusifiks er jo et drapsvåpen. Dårlig eksempel. :tsktsktsk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:55   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg syns virkelig det er fordomsfullt å tro at en muslim forskjellsbehandler mer enn en annen religiøs person uten synlige religionssymboler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:57   #74
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med Hijab?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg vet egentlig ikke om jeg synes at Politiet skal bruke noen som helst religiøse symboler jeg.
Hva de gjør privat er en ting, men som politi skal man jo håndheve loven og da bør man, i mine øyne, være mest mulig nøytral.
Religiøse symboler kan for enkelte være en kraftig provokasjon og alt annet en nøytralt.

Hva er egentlig nøytralt? Vil ikke fravær av hijab oppfattes som et kulturelt/religiøst uttrykk for de som vanligvis bruker hijab?
Så lenge hijaben tilpasses politiuniformen, så er det uniform så godt som noe.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:00   #75
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så du mener at hvis en kristen tar av seg korset sitt så er lovverket deres høyeste autoritet, men hvis de ønsker å ha det på så er det ikke det? Eller gjelder det bare muslimer?
Hva er motsetningen i å ha på seg hijab og å følge lovverket?
(...)
Jeg lurer fremdeles på hva som kan skje som er så skummelt hvis politidamer får lov til å ha på seg hijab.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

En som er kristen kan jo ha med seg Gud som øverste sjef på jobb like mye som en som er muslim og bruker hijab? En jordmor også åpenbart. (Men det er en annen historie.)

Ja, jeg ser også at det er såpass viktig å få flere kvinner, og spesielt innvandrerkvinner inn i politiet at det kan være verd å fire på kravene på dette: Det å få flere grupper representert nettopp for at politiet ikke skal være en hvit, mannlig greie er åpenbart veldig viktig. Jeg sa ikke jeg var bastant i mot, men at jeg er skeptisk.

Og skeptisk er jeg ennå. For selvsagt er personen inni den samme selv om de tar av seg kors og hijab, og en kristen betjent kan ha guden sin som høyeste sjef på jobb like mye som den muslimske har sin. Det er noe alle vet. Så nettopp ved å insistere på å flagge religiøs og politisk tilhørighet også når man er i uniform undergraver man tilliten til at betjenten faktisk klarer å skille rollen som politi og som privatperson. Hvis man ikke engang klarer å ta av seg symbolet utenpå, hvilken tillit kan de man møter da ha til at man kan gjøre det innvendig?

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:05   #76
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politi med Hijab?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hva er egentlig nøytralt? Vil ikke fravær av hijab oppfattes som et kulturelt/religiøst uttrykk for de som vanligvis bruker hijab?
Så lenge hijaben tilpasses politiuniformen, så er det uniform så godt som noe.

Den etniske/politiske/religiøse tilhørigheten man skal flagge når man er politi er politi. Ikke muslimsk politi, ikke kristent politi, ikke borgerlig eller sosialistisk politi, men politi.
Så hvis uniformen som den er oppfattes som en WASP-greie, så for all del endre den. Gjerne inkluder skaut. Men i så fall for alle.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:05   #77
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hvis man ikke engang klarer å ta av seg symbolet utenpå, hvilken tillit kan de man møter da ha til at man kan gjøre det innvendig?

Tja, snu det rundt da. For meg ville det føles veldig feil å bli tvunget til å bruke hijab eller kors ved enkelte jobber. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer andre kulturer, religioner eller ser på dem med annet blikk. Min ateisme gjør ikke at jeg ikke greier å skille roller, hvorfor er det annerledes for religiøse?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:06   #78
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Synes dere det er greit at politiet f.eks tilrettelegger et bønnerom også? For strengt talt skal vel muslimene be 5 ganger om dagen. Jeg bare lurer på hvor man skal sette grensene...

Selvsagt er det greit. Jeg fatter ikke denne fremmedfrykten enkelte utviser, altså.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:07   #79
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Ulvefar uttrykte nok det jeg ikke klarte å få frem, nemlig at jeg er redd at hijaben kan undergrave tilliten til at politibetjenten klarer å skille rollene som politi og privatperson. Jeg vet at mange muslimer har en sterk religiøs overbevisning, og jeg ønsker ikke at det skal bidra til at man setter spørsmålstegn ved betjentens opptreden. Jeg er også klar over at en politibetjent i hijab sikkert vil gjøre en kjempejobb, men det vil altså få meg til å ha dette med religiøs og politisk overbevisning i bakhodet. Jeg ønsker at politiet skal fremstå helt nøytralt. Jeg tenker at det blir litt av samme greia med politikere som er medlem i losjen. Det er godt mulig at medlemskapet ikke påvirker rollen som politiker, men det er et problem hvis omverdenen føler det.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:11   #80
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Hijab er jo et religiøst symbol, men det er også en kulturell standard for påkledning/tildekning. Jeg ville følt meg fryktelig ukomfortabel dersom jobben min krevde at jeg gikk i korte miniskjørt eller saggebukse/bar mage. Nå er jo volleyball i den andre enden av offentlighet, men jeg hadde ikke kunnet drive som profesjonell sandvolleyballspiller hvis jeg hadde måttet gå i slike bikinier "på jobb". Og tilsvarende vil det vel føles for kvinner som bruker hijab og som ønsker å jobbe i politiet eller andre steder, dersom det er en uniform som krever at man "kler av seg". Sandvolleyball er jo ikke en veldig samfunnsviktig oppgave, og det er slik det er pga seertall og reklamefinansiering, så selv om jeg synes det er forkastelig og kvinnediskriminerende, så er det ikke så farlig, og det er jo frivillig. Men jeg ser ingen sterk nok grunn til at politiet skal stille krav til avkledning. Burka, ja det blir en annen sak all den tid den er i veien for yrkesutøvelsen.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no