Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brød og brød, Madam Mim

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-10, 12:44   #141
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Jeg skal faktisk bake i dag, så jeg skal ta bilde.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 15:32   #142
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Må bare takke for denne oppskriften jeg altså, nå har jeg bakt de to ganger denne uken, og endelig har jeg funnet et brød som eldstejenta faktisk spiser opp på skolen. Nydelig smak, og sendte ei venninne hjem med oppskriften etter lunsjbesøk i dag også. Jeg doblet oppskriften sist og fordelte på 3 former, det ble litt bedre med mine forme i alle fall, selv om de plutselig hevet over kanten før jeg ante ordet av det her.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 11:35   #143
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Her står brødene i ovnen. Riktignok med litt annen melsammensetning.
De blir riktignok litt flate. :frudårligtidtilåventepåheving:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 11:46   #144
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

For meg er nøkkelen til suksess at det hever godt i bollen, ellers løsner ofte skorpene når det skjæres opp. Særlig hvis det fryses. Også må det være en del hvetemel, ellers blir det ikke seigt nok.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 11:52   #145
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim


Jeg hadde det nok litt for travelt altså. Manglet brød til lunsjen til snuppa, så det ble litt i hyrten og styrten.
Hadde samme mengde hvetemel ja, men ikke havregryn. Hadde i litt kruskakli, og så en del sammalt mel . Blir ikke så grovt, men det var det jeg hadde.

God tid er nok mantraet her ja.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 12:39   #146
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Jepp, det må heve lenge, særlig etter at det har kommet i formene. Jeg har glemt noen ganger at de faktisk ikke hever etter at de er kommet i ovnen, og tar meg nå mye bedre tid. Mine former er på to liter, så jeg må ha mer greier i deigen for at skivene skal bli høyere enn tre centimeter.

Problemet er at det blir jo et dagsprosjekt å bake, så jeg lager fire brød i en smell...

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 12:45   #147
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Huff, dagsprosjekt er ikke helt min greie altså.

Nå er de ute av ovnen. Litt flate, og kanskje ikke heeeeeelt ferdige, men veldig gode.
Jeg kan vel gi ei skive til min 8 måneders jente selv om den er bittelitt fuktig inni? Mistenker at det egentlig bare er fordi det er helt ferskt og varmt.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 13:03   #148
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Det virker også fuktig fordi det er så saftig. Det er noe av det som gjør det verd det.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 13:10   #149
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Jeg bakte disse igår, og det var fantastisk godt. Har lest gjennom tråden nå for å finne svar på diverse jeg lurte på; sånn som at det hevet lite i ovnen og konsistensen på deigen. Virker som om jeg har truffet. Jeg brukte litt byggflak istedenfor havregryn, og slang opp noe salatmixgreier istedenfor alle kornene. Skorpa ble hard ja, men jeg liker det kjempegodt. Foreløpig litt usikker på om storebror vil spise dette fast, men jeg vil i alle fall . Mitt er også litt fuktig inni, men jeg tror det fordi det er saftig ja. Mitt stekte i 110 minutter akkurat.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 13:49   #150
Tulla79
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 9
Tulla79 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Elt deigen godt elelr la den arbeides i maskinen lenge, da binder brødet seg bedre og hever seg luftigere, solsikkefrø er fint å ha oppå brødet, det er favoritt i heimen hos oss

Tulla79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 13:25   #151
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Ok, det forrige brødet ble flatt. Nå har jeg latt det heve skikkelig. Lagde bittelitt større deig for å være sikker. Og tror du ikke de hevet ut over forma si da de kom i ovnen, hehe. Jaja, kan ikke klage på at de ikke hever i alle fall.
Håper de blir fine!

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 13:34   #152
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Og PPPPPFFFFHHHHHT! så gikk lufta ut av dem gitt.
Hva i all verden gjør jeg feil da?
Jeg lot de heve i forma, og satte de forsiiiiiktig inn i ovnen. Det så jo så bra ut!
:snufs:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 10:12   #153
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Litt mer mel, Mjau.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 09:49   #154
Canelia
Nybegynner
 
Canelia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 19
Canelia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Veeeeldig gode!! Vart litt flate,men prøver igjen med godt mot! Hadde i kruskakli,havregryn, grov rug, gresskarkjerner, valmuefrø, anis, ørk sirup, kveitemjol, mm...Man tager hva man haver

Canelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 09:50   #155
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Litt mer mel, Mjau.

Ok, så hvis de synker når man setter dem inn, har man for lite mel? Det gjorde nemlig mine igår også. Sank altså. Og så får de liksom et "hull" inni seg ca 1 cm ned fra øvre skorpe; altså et sted i brødet hvor skiva lett deler seg. Hva har jeg gjort feil da?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 17:04   #156
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Festlig Brødtråd jo.


Hadde tenkt å prøve, men sannelig om jeg vet...

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 18:57   #157
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Nå står to slike brød til heving på gjestetoalettet. Gleder meg til (sen) kvelds!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:02   #158
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Fankern altså, jeg stekte dem i 100 minutter og det var tydeligvis for lenge. Skorpen er som knekkebrød, helt hard helt rundt, og inni er det ikke så fuktig som jeg vil ha det. Men godt allikevel, det blir nok spist opp.
Neste gang skal jeg steke dem kortere, da blir de enda bedre!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 00:04   #159
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Det hjalp å la brødene svalne i plast over natten, da ble det litt mykere (men allikevel sprøtt, heldigvis). Jeg har nå frosset ned det ene brødet og skal gi det til min mor på fredag, jeg kan rett og slett ikke ha disse brødene i hus for da spiser jeg meg ihjel på dem. Herregud så godt!

Jeg brukte forresten mer salt enn i oppskriften, samt Fibra-hvete i stedet for rug og 4-kornsmelet. Det var det jeg hadde i hus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 07:57   #160
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Litt mer mel, ja, Apan. Det er forskjell på mel, noe trenger mer fuktighet enn annet, det varierer med frømengden og grovhetsandelen osv. Etterhvert finner du den gode konsistensen som er perfekt for ditt brød og din ovn. Det skal ikke være mer flytende enn at du bruker kraft med slikkepotten for å dra det ned i formene. Hvis du vil kan du kna inn noen dl. hvetemel og heve litt til, det gjør min mor. Hun hever med alt det grove i en grøt, knar inn hvetemel og hever igjen og knar ut vanlige brød.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
7 minutter, brød, brødoppskrift, flytende brød, hellebrød, speltbrød


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no