Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Skal spedbarn ha pute i sengen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-10, 20:50   #1
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skal spedbarn ha pute i sengen?

Med førstemann var det fy, fy og det meste jeg kan finne nå tyder på det samme men samtidig ser jeg også at noen har blitt anbefalt pute helt fra barnet er født. Hva er riktig?


Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Tok et lite søk igjen for å se om det var noe nytt på denne fronten og fant en helt ny artikkel hos LUB hvor de nylig skrev om de farlige anbefalingene mtp. pute til spedbarn.

Så da tenker jeg ikke noe mer på den saken.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.

Sist redigert av *HH* : 05-01-11 kl 09:45.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 20:53   #2
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Jeg bruker ikke det iallefall, og ingen jeg kjenner med baby. Tror ikke det er anbefalt.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 20:54   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Vi bruker ikke det, og jeg tror vel det er vanlig å begynne med det fra de er ett år.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 20:56   #4
linne@
har gullhår
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 273
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Vi fikk et skriv på føden med anbefaling av bruk av liten hodepute til babyen. Det var i juli 2008, og begrunnet i å skulle forebygge flatt bakhode. Tidligere ble det ikke anbefalt. Husker ikke hvem som sto bak denne anbefalingen. Kan se om jeg har tatt varer på skrivet.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 20:59   #5
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Jeg har brukt babydunpute med begge mine fra dag en. Tror ikke det er en generell anbefaling. Virker som det kommer ann på hvem du spør.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:01   #6
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Jeg la merke til at en del som hadde født på sykehuset i Vestfold fikk beskjed om å bruke pute. Ellers så står det andre steder at det er fare for kvelning/krybbedød ved bruk av pute, nyeste artiklene hos LUB ble oppdatert i desember 2009.

Hvis det ikke er noen spesielt god grunn til å bruke pute så styrer jeg unna denne gangen også.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:16   #7
linne@
har gullhår
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 273
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Fant skrivet. Her er et lite utdrag av pasientinformasjonen vi fikk. Jeg har ikke dypdykket i temaet, og vet ikke om de samme anbefalingene gis i 2010 :

" For å forebygge skjevutvikling av hodet skal det brukes en bløt pute de 3-4 første måneder, eller til barnet snur seg selv. Legg barnets ansikt vekselsvis til den ene og den andre siden når det legges til å sove. "

Bakgrunn : Det kan virke som det siste årene er en øket forekomst av barn som utvikler asymmetrisk hodeform. En mulig årsak kan være det i 1992 kom anbefalinger om at de nyfødte skulle ligge i rygg eller sideleie. I 1997 ble disse anbefalingene rettet til at de nyfødte skulle " tilvennes til ryggleie". Spedbarnets hode er mykt og føyelig. Ved å legge barnet i et bestemt leie vil hodet forme seg og tilpasse seg underlaget og dersom det ikke benyttes pute, vil det flate, harde underlaget prege hodefasongen. "

Kilder som er oppgitt :
Lindemann. " Skal barnets hodeform standardiseres ? " Tidsskrift Norsk Lægeforening nr. 21, 1999.
Lauritzen C, Tarnow P. " Sneda barnskallar ? stell rett diagnos i tid. Lekartidningen 1999-96:104.5
Statens helsetilsyn " Nyfødte - tilvenning til ryggleie for å forebygge plutselig uventet spedbarnsdød. Rundksriv IK - 36/97

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:24   #8
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg la merke til at en del som hadde født på sykehuset i Vestfold fikk beskjed om å bruke pute. Ellers så står det andre steder at det er fare for kvelning/krybbedød ved bruk av pute, nyeste artiklene hos LUB ble oppdatert i desember 2009.

Hvis det ikke er noen spesielt god grunn til å bruke pute så styrer jeg unna denne gangen også.

Vi ble anbefalt hodepute, i hvert fall i 2003, om det gjaldt i 2001 også husker jeg ikke.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:25   #9
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Har ikke brukt eller blitt anbefalt det til noen av mine 3. De har kulerunde hoder alle sammen

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:31   #10
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Har aldri brukt pute til spedbarna. Synes det er litt skummelt pga kvelningsfaren og krybbedød.. og hodene har den formen dem skal ha. Ikke noe problem!
Eldste begynte vel med pute ved 4 årsalderen, ville ikke ha før. Minste på 2 1/2 bruker ikke ennå, og ser heller ikke ut til å ha behov for det.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:35   #11
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Aldri brukt pute på mine, og samtlige har hatt utrolig skjeve hoder.
Synes pute høres litt skummelt ut, men mener å ha sett slike som er formet med en dump i midten og støtte rundt. Kanskje de ligger bedre på plass og hindrer dem i å skli oppover? Har vage minner om at alle mine var slik at la man dem midt i senga sparket de seg oppover til hodet nådde kanten. Da ville jeg ikke hatt en pute som kunne krølle seg eller være i veien.
De føler vel kanskje at de ligger mer i rede med støtte rundt hodet, den første tida?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 23:27   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Jeg er gammeldags og forholder meg til rådene fra 1996, så her bruker vi ikke pute. Og ikke er de skeive i hodet heller.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 23:43   #13
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Har ikke brukt pute her, nå blir hun to i januar og bruker fremdeles ikke pute. Hodet hennes var helt utrolig flatt bak, men så begynte hun å snu seg selv og vips rettet det seg opp. Tenk hva de gjorde før i tiden da, da hadde de sikkert schempeskeive hoder alle sammen!

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 00:09   #14
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Jeg har ikke brukt pute til noen av ungene før de har vært over året. Malin var faktisk nærmere tre før hun begynte å bruke pute. Jeg kom liksom aldri på det, og hun spurte aldri etter. Fremdeles kan hun slenge puta på gulvet og sove uten. Leo fikk pute da han var litt over året, men endre ofte opp med å skli ned fra den. Begge er runde og fine i hodet.

Mamma brukte pute til meg fra dag en, men mitt bakhode er så flatt at jeg ikke kan ha hårbånd på.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 00:34   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Mamma kunne forresten fortelle at da hun fikk barn ble det anbefalt å legge hodet til barnet til hver side annenhver natt for at barnet ikke skulle få flatt bakhode.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 00:47   #16
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Mine har ikke brukt pute da de var babyer.
Men jeg var på ei barneutstyrsmesse der det ble fortalt at de anbefalt pute til baby for å forebygge flatt bakhode. Hun sa at det brukes på barselavdelingen på noen sykehus, tror hun blandt annet nevnte Tønsberg sykehus, kanskje noen her som har født der som vet mer om det stemmer ?

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 10:12   #17
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

På sentralsykehuset i Vestfold(Tønsberg) anbefaler de dette ja. Alle mine tre har brukt pute.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 10:31   #18
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Vi brukte ikke pute før han var over 2 og vi oppdaget at han sove bedre med pute. Han elsker puter nå.

Men han lå ofte oppå en dyne som et rede spesielt i vogna eller vuggen. Om natten sov han som oftes hos oss uten pute men med saueskinn.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 10:39   #19
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Vi bruker pute etter anbefling fra de på sykehuset. Men puta er jo en sånn liten og flat babypute. Den løfter ikke hodet nevneverdig, den bare gjør det litt mykere rett under babyens hode. Jeg ser ikke noe fare med det i hvertfall.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 16:25   #20
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal spedbarn ha pute i sengen?

Jeg har fått mine tre på Tønsberg, de har aldri nevnt noe på det med pute.
Jeg har brukt liten, tynn babypute til alle.

Snuppa fikk i starten en veldig favorittside, høyre, så kjøpe en BabyDorm pute. Den brukes blandt annet til barn med KISS. Den er formet slik at barnets hode ligger litt ned i ei grop. Det som er fint med den er at den er super i forhold til nettopp krybbedød, barnet får ikke snudd seg på magen når det skal sove. Altså blir den lille liggende på ryggen som er anbefalt.
Snuppa har ikke lengre noen favorittside og hodeformen er som den skal.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no