Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-19, 12:13   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På et eller annet tidspunkt skal hardt arbeid lønne seg.

Jeg fatter bare ikke at du får deg til å si sånt som dette, når jeg vet at du har kunnskap om hvordan f.eks. dysleksi påvirker "hardt arbeid". Du vet at mange elver kan jobbe så hardt at det er direkte skadelig for dem og likevel ikke klare å få gode nok karakterer til å få fritt skolevalg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 12:17   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg fatter bare ikke at du får deg til å si sånt som dette, når jeg vet at du har kunnskap om hvordan f.eks. dysleksi påvirker "hardt arbeid". Du vet at mange elver kan jobbe så hardt at det er direkte skadelig for dem og likevel ikke klare å få gode nok karakterer til å få fritt skolevalg.

Jeg sier ikke at det er rettferdig. Men jeg sier at jeg synes det er mer rettferdig enn loddtrekning eller å belønne de svakeste. Du må lære deg å lese alt jeg skriver.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 12:22   #23
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Det viktigste må jo være å gjøre flest mulig skoler attraktive på sin egen måte, og da er det helt nødvendig å unngå at de minst motiverte elevene hoper seg opp på noen få skoler. Så en eller annen løsning som sørger for at de blir fordelt på mange skoler, må jo være en god idé. Dessuten er det jo åpenbart idiotisk at skolene med det vanskeligste elevgrunnlaget får minst penger, så det er veldig bra at de ser på finansieringsordningen også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 12:23   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Ja, finansieringsordningen er helt tullete.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 12:35   #25
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Jeg er enig i at det ikke er noen god løsning at de minst motiverte elevene hoper seg opp på enkeltskoler. Men det problemet løses ikke ved at alle plasseres basert på tilfeldigheter. Et geografisk basert opptak er heller ikke ideelt, siden noe av poenget må være at man skal kunne søke seg til likesinnede. Samtidig som utdanningsetaten godt kan ha større fokus på hvordan man gjør "dårlige" skoler mer attraktive for de flinke elevene i nærområdene. Kanskje det burde etableres flere linjer innenfor studiespesialisering som retter seg mot de som trenger å utfordres faglig for å blomstre, hvor skolene selv har mulighet til å "spesialisere" seg.

Og det er viktig at skoler med krevende elevgrunnlag får ressurser til å håndtere det!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 12:37   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Da jeg var ferdig med ungdomsskolen, så var det et tilbud om et et ekstra ungdomsskoleår for de som trengte det. Og hvert år var det jo en del som benyttet seg av dette. Kunne gjeninnføring av dette frivillige ekstraåret være til noen hjelp?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 12:42   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På et eller annet tidspunkt skal hardt arbeid lønne seg.

Det er slik at det er veldig mange som jobber beinhardt for et snitt på 3,2 også. Eller dårligere for den saks skyld.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke kan fokusere mer på å gjøre alle de videregående like "gode", slik at det blir attraktivt å søke seg til dem, fremfor at det skal være tilfeldigheter som bestemmer hvilken skole man havner på.

Og det blir ikke fokusert på det nå? Hva gjør en skole god? Skolebidragsindikatorene viser hvor mye en skole har tilført en elev. Det er noe vanskelige tall å tolke, men flere av disse kartleggingene viser at skolene i bunnen av inntaksskalaen har tilført elevene mest. Så dersom det er dette som gjør en skole god, er faktisk disse skolene best. Likevel øker ikke søkningen av det.

Hvilken inntaksmodell som er best, er veldig vanskelig å si. Men det som er sikkert, er at dette er veldig komplekst. Det er ingen enkle løsninger. Det vet alle som har vært rundt i ulike klasserom i Osloskolen. Finansieringsmodellen gjør det enda mer sammensatt.

Det er et program på NRK for barn som heter "Bli med heim" der man besøker hjem med ulike sammensetninger og utfordringer. For oss som jobber i Osloskolen hver eneste dag, får egentlig denne tråden meg bare til å ønske at det var mulig å sette opp et privatsendt program som heter "Bli med meg på jobb".

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 12:58   #28
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg sier ikke at det er rettferdig. Men jeg sier at jeg synes det er mer rettferdig enn loddtrekning eller å belønne de svakeste. Du må lære deg å lese alt jeg skriver.

Jeg leser alt du skriver, jeg synes likevel det er helt idiotisk å sette likhetstrekk mellom hardt arbeid og gode karakterer. Om det er rettferdig eller ikke er helt irrelevant, det var den ene setningen jeg siterte jeg reagerte på.

Det er også tilsvarende idiotisk å snakke om gode og dårlige skoler. Hva er det som gjør en skole god? Og tror dere f.eks. at lærere på Elvebakken er bedre lærere enn lærere på Ulsrud?

Vi som jobber med undervisning kan sjelden trylle. Når vi får elever med "svak bakgrunn" sier det seg selv at resultatet sannsynligvis blir annerledes enn når vi får elever med "sterk bakgrunn". Det er ikke fordi skolene er gode eller dårlige, det er for rammefaktorene er totalt ulike og på ingen måte sammenliknbare.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 13:11   #29
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Tenker man vanskelig kan få en inntaksmodell som er "rettferdig for alle", fordi skoleplasser - i enkelte fag og/ eller på enkelte skoler - er et begrenset gode. Derfor er det sånn at hvis noen får, er det andre som ikke får.

Nærskole-prioritering vet jeg noen som har, men det snakkes lite om at 1. De har heller ikke noen nærskolegaranti, for det er ikke gitt at de har plass til alle de som er nærmest, de heller, 2. Har de ikke plass, er det faktisk der også basert på karakterer hvor de kommer inn, og det er ofte de svake som taper, og 3. Barn fra ressurssterke familier skal alltids få fikset seg en hybel og adresseendring og/ eller en advokat som kan skrive et brev om særskilte behov. For min egen del ville jeg som den aller største selvfølge sørge for aktuell adresseendring hvis det var om å gjøre for å få skoleplass et sted det var om å gjøre å få skoleplass. Og også 4. - på små steder har man antakelig ganske godt av å få et større sosialt miljø, og ikke tråkke rundt i de samme folka man har tilbragt 16 år med, hvor det er en mulighet (vet seff at det ikke alltid er geografisk mulig, heller).

Tenker også at på et tidspunkt kommer det til å bety noe hva du legger ned av arbeid selv. Og ja, ulike elever har ulike utgangspunkt og ferdigheter, så det er ikke likt for alle. Hvilke forkunnskaper du har, sier også i en del tilfeller noe om hvilken sannsynlighet du har for å lykkes. Ja, alle burde ha mulighet til å bli hva man vil, men samfunnsøkonomisk (og pedagogisk) er det også sånn at enkelte antakelig vil ha forkunnskaper nok og andre ikke. Når skal det begynne å få virkning det man selv legger ned? Synes det er ganske fair at elever som har hatt lyst på en retning og har jobbet hardt for å få det grunnlaget som trengs for å oppnå målet sitt også skal få muligheten til å få den plassen.

At konkurransen skal være om samling i bånn kan jeg ikke se at noen er tjent med, verken den enkelte, skolen eller samfunnet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 17:00   #30
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Men hvis det er tilfellet at skolebidragsindikatoren viser at skoler som har elever med de dårligste utgangspunktet rent faktisk er de som bidrar til størst bedring, er det da et reelt problem? Eller er det et konstruert problem?

Og starter vi egentlig i feil ende, ved å se på modellen for fordeling av elever, fremfor å se på hva det er de enkelte elevene har mest utbytte av? Gir det mestringsfølelse for elever med et dårlig utgangspunkt å kvoteres inn på skoler med en stor andel faglig sterke elever, eller bidrar det bare til manglende mestringsfølelse?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 17:22   #31
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Det er ganske drepende for motivasjonen for mange å gå i klasse med mange umotiverte elever. Hva kan man gjøre med motivasjonen? Min valgte ikke bort nærskolen fordi vi tror det er dårlige lærere der. Men det å fortsette å gå i klasse med de som ikke vil, som ikke er interessert og som egentlig ønsker å være et annet sted (men som velger videregående videre) det opplever jeg som et kjempeproblem. Mitt barn hadde mange klassekamerater som det på ungdomsskolen, jeg synes det er helt greit å ønske å slippe det samme på videregående.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 17:27   #32
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Jeg er ikke opptatt av at mine bare skal gå sammen med de som har best karakterer. Men jeg er opptatt av at de skal gå sammen med andre som faktisk ønsker å gå på skolen og er motiverte til å jobbe. Men hvordan måler man motivasjon, hvis man ser helt bort fra karakterer?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 18:54   #33
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men hvis det er tilfellet at skolebidragsindikatoren viser at skoler som har elever med de dårligste utgangspunktet rent faktisk er de som bidrar til størst bedring, er det da et reelt problem? Eller er det et konstruert problem?

Hva er et reelt eller konstruert problem, mener du? Det er jo ikke slik at problemet presenteres som at noen skoler er dårlige. Det er bare sånn det sies på folkemunne. Problemet som presenteres er en opphopning av elever med dårlige læreforutsetninger (noe de gjerne har grunnet veldig mange faktorer, svært sammensatt) på enkeltskoler, og det er neppe heldig for noen. En finansieringsmodell slik den er i dag vil nok mange da hevde bidrar til å tilspisse situasjonen ytterligere.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 20:06   #34
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Jeg merker meg at diskusjonen går veldig på de flinkeste og de svakeste elevene. Men veldig mange ligger midt i mellom. Det kan være hårfint hva som avgjør hvem som kommer inn på hvilke skoler.
I mitt nærmiljø er det flere som egentlig er ganske sterke elever (over 4 i snutt), men som ikke har kommet inn på noen av skolene de ønsker. Mange av dem har da søkt seg over på privatskoler. Det viser jo at den offentlige modellen ikke funker godt nok.

Ellers mener jeg at hele karaktersystemet er feil. Hvorfor skal norsk veie tre ganger så mye som matte? På enkelte studier er matteferdighetene mye viktigere enn norsk. Da burde jo det veie mye tyngre.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-19, 20:11   #35
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På et eller annet tidspunkt skal hardt arbeid lønne seg. Så kan vi diskutere om det skal ligge i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående. Men sånn vil det jo være også for de som skal inne på høyere studier og for de som søker jobb. Man får etterhvert ikke velge helt fritt lenger.

Forskjellen er at når du er ferdig med videregående, så kan du ta opp igjen fag til du har gode nok karakterer til å komme inn der du vil. Det kan du ikke på ungdomsskolen.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 00:22   #36
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Forskjellen er at når du er ferdig med videregående, så kan du ta opp igjen fag til du har gode nok karakterer til å komme inn der du vil. Det kan du ikke på ungdomsskolen.

Man kan vel fint ta et mellomår og forbedre snittet før man søker vgs. Veldig vanlig før, da det var et offentlig tilbud om det som da var «10. klasse», altså et ekstraår etter grunnskolen?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 00:28   #37
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Man kan vel fint ta et mellomår og forbedre snittet før man søker vgs. Veldig vanlig før, da det var et offentlig tilbud om det som da var «10. klasse», altså et ekstraår etter grunnskolen?

Dette er ikke noe alle kan, nei.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 00:43   #38
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette er ikke noe alle kan, nei.

Joda. Man kan, i følge opplæringsloven, søke om å ta opp igjen 10. trinn. Dette må søkes om før vitnemålet skrives, for da er man utskrevet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 02:56   #39
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Ja, man må søke, men det er ikke det samme som at man får det. Man får det ikke innvilget for å endre karaktersnitt fra fire til fem for å komme inn på Elvebakken.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 11:55   #40
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, man må søke, men det er ikke det samme som at man får det. Man får det ikke innvilget for å endre karaktersnitt fra fire til fem for å komme inn på Elvebakken.

Det blir jo bare synsing fra din side, for det vet du jo ikke.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no