Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan redde illeluktende duk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-18, 14:45   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvordan redde illeluktende duk

Rydder opp i boet etter mine foreldre. I yngre dager sydde mamma fantastiske hardangerduker. De fleste var på oppdrag fra andre men noen til eget bruk. Vi har ikke sett de på mange, mange år. Mamma døde for tre år siden og pappa nå i sommer. Det er nok langt mer enn tre år siden vi så noe til dukene. Min søster og jeg lette og lette. Til slutt våget vi oss på å åpne en gammel amerikakoffert. Det angra vi raskt på! Det kom en ubeskrivelig skikkelig ille stank fra den straks vi åpnet lokket. Jeg brakk meg, søsteren min brakk seg.... Og der lå dukene. Vi tok hver vår hardangerduk, pakket godt i plast og ja, den kofferten gikk på søpla. Men hva med duken? Noe jeg kan vaske med i forsøk på å redde? Hvilket program og slikt?

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 14:50   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan redde illeluktende duk

Vet ikke noe om vasking, men ville begynt med å legge den i fryseren noen døgn. Godt mulig det kan ta noe av lukta. Ellers fjerner eddik lukt.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 14:51   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan redde illeluktende duk

Jeg ville startet med å henge den ut til lufting, lenge.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 15:29   #4
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan redde illeluktende duk

Du kan prøve lufting og eddikvann.

Ellers har renserier også spesialting for bl.a. lukt, hvis du har et bra renseri i nærheten. I hvert fall mitt renseri driver også med skadesanering etter brann og den slags. Renseri med mesterbrev. Ingen garanti, naturligvis, men en del høyere sannsynlighet for at det ordner seg. Hvis min mor hadde brodert, ville jeg tenkt det var verdt en profesjonell rens.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no