Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-10, 08:46   #1
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Jeg lurer på hva som er skikk og bruk for støy på helligdager?
Det er en flermannsbolig under oppføring på nabotomten, og i dag tidlig, litt før halv åtte, våkner jeg av at det hamres og bankes på forskalingene der. Det er et større firma som står for utbyggingen, men det er nå bare en kar som jobber der i dag. Jeg forstår jo at han like gjerne kan jobbe siden familien sikkert er i hjemlandet Polen, men jeg vil ha påskefred! Jeg vil sove lenge og jeg vil nyte kaffien min uten gjennomtrengende spikerslag.
Hva er gjeldene regler for slik byggeaktivitet og støy i påskedagene nå? Og hvordan kan jeg eventuelt overleve påsken? Jeg er hissig og opprørt.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 09:26   #2
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Skikk og bruk varierer nok veldig her, fra de som mener at dagen skal holdes hellig til de som mener at det er fritt fram til å gjøre som man ønsker. Da vi bodde i borettslag, ble dette regulert i husordensreglene. Men pussig nok var det kun et forbud mot klestørk i "lufteboder" på søndager og helligdager, og ikke restriksjoner på eksempel plenklipping eller andre gjøremål som medførte støy. Jeg slet med å forstå den. Men ellers har jeg erfaring med at det utvises hensyn på typiske fridager, slik at man i slipper forstyrrelser i alle fall før 10-tiden.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 09:28   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

I borettslag er det veldig sjelden lov å hamre og banke på helligdager og søndager, så der er det i hvert fall et regelverk som taler imot det. Ellers vet jeg ikke, men det kunne ikke falt meg inn i måneskinn å gjøre noe sånt så tidlig på helligdager (nå tenker jeg ikke religion, men det at de fleste har fri).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 09:29   #4
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Halv åtte var i overkant! På en søndag - som dette på en måte er - synes jeg at man kan holde fred i allefall til kl 10. Synes godt du kan si i fra om dette til firmaet / de som står for byggingen. Selv om noen liker å arbeide på fridager, må de ta allmenne hensyn.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 09:34   #5
Guffen
Hvor er hengekøyen!?
 
Guffen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 144
Blogginnlegg: 4
Guffen er litt kulGuffen er litt kul
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Er vel lovregulert dette med støy på helligdager, men dersom det er en polakk som styrer på vet han nok neppe om det.
Er ikke alle land som definerer skjærtorsdag som helligdag.

Loven finnes på Lovdata.
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles...ne=helligdag*&

__________________
Guffen og gutta (05 og 06)
"I will rather be an optimist and a fool, than a pessimist and right." A.Einstein
Guffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 11:57   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Opprinnelig lagt inn av Guffen, her.

Er vel lovregulert dette med støy på helligdager, men dersom det er en polakk som styrer på vet han nok neppe om det.
Er ikke alle land som definerer skjærtorsdag som helligdag.

Loven finnes på Lovdata.
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles...ne=helligdag*&

Skjærtorsdag er helligdag her og dermed må loven om helligdagsfred overholdes. Dvs at snekring i dag ikke er lov!
Ta kontakt med byggefirmaet og ring politiet.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 13:27   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Altså, det er ingen arbeidsdag så jeg syns det blir feil at noen skal jobbe da.
Men om det hadde vært lenger utpå dagen, og det hadde vært eieren av huset feks, som ville gjøre noe arbeid, da ville det stilt seg annerledes i mine øyne.
Men nå bor jeg i byggefelt med mange nye hus, der mange benytter disse fridagene til å fikse ting hjemme. Også vi. SÅ her har det blitt saget litt i dag. Det har det også i nabohusene, jeg hørte saga gik før vi sto opp, men det er greit. Det er en fase.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 15:17   #8
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

SÅ her har det blitt saget litt i dag. Det har det også i nabohusene, jeg hørte saga gik før vi sto opp, men det er greit. Det er en fase.

Hørte en sirkelsag i nabolaget mitt i halv ti-tiden dag
Jeg er ikke religiøs av meg, men synes man bør holde seg til aktiviteter som ikke lager støy på en dag som dette...det er ikke såååå mange røde dager i året.... Hva man gjør er opp til hver enkelt, men av respekt for naboer etc så bør man begrense seg litt...

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 15:26   #9
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Mannen min står ute og snekrer på garasjen i dag, og det har han gjort siden klokka 12.00.

Det er kun i helgene og i feriene han kan snekre, for han jobber vanligvis ganske sent på hverdager.

Det er greit at det skal utvises respekt for naboer etc. , men dette med helligdagsfred er jeg ikke lenger med på. Vi er ikke personlig kristne, og dermed faller prinsippene i forhold til loven om helligdagsfred bort for vår del. Det må våre kristne naboer (på begge sider) respektere, så lenge vi respekterer at vi ikke skal snekre og bråke før klokka 12.00 og etter klokka 18.00.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 15:51   #10
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Vi er ikke personlig kristne, og dermed faller prinsippene i forhold til loven om helligdagsfred bort for vår del. Det må våre kristne naboer (p For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.å begge sider) respektere, så lenge vi respekterer at vi ikke skal snekre og bråke før klokka 12.00 og etter klokka 18.00.

Eh ... Dere er da ikke unntatt fra loven fordi om dere ikke er kristne, så jeg kan ikke skjønne hvorfor naboene skal respektere det. Litt snekring hadde ikke gjort meg personlig så mye, men loven gjelder da for alle.

Sitat:

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

Sitat:

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Mine uthevinger.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 16:00   #11
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.391
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Mannen min står ute og snekrer på garasjen i dag, og det har han gjort siden klokka 12.00.

Det er kun i helgene og i feriene han kan snekre, for han jobber vanligvis ganske sent på hverdager.

Det er greit at det skal utvises respekt for naboer etc. , men dette med helligdagsfred er jeg ikke lenger med på. Vi er ikke personlig kristne, og dermed faller prinsippene i forhold til loven om helligdagsfred bort for vår del. Det må våre kristne naboer (på begge sider) respektere, så lenge vi respekterer at vi ikke skal snekre og bråke før klokka 12.00 og etter klokka 18.00.

Kan man bare velge hvilke lover man vil følge, etter personlig tro og forgodtbefinnende?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 16:00   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.391
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Gosj, sånn går det når man er usedvanlig træg... Jeg hadde ikke behøvd å poste dersom jeg så Matildas innlegg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 16:08   #13
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Loven om helligdagsfred bygger på gamle lover i forhold til kristendom - gamle lover som absolutt burde ha vært regulert. Jeg forbeholder meg retten til å frita meg selv fra en lov som bygger på religiøse prinsipper, og velger i den forbindelse en kombinasjon som passer meg som ateist, og mine kristne naboer.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 16:11   #14
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Jeg er heller ikke kristen, men opplever hellidagsfred som en flott greie for alle mennesker. Jeg håper at tradisjonen med hviledag blir opprettholdt den dagen statskirken forsvinner.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 16:26   #15
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg forbeholder meg retten til å frita meg selv fra en lov ...

Sorry, ikke meningen å tvære og terpe, men denne syntes jeg var litt fin.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 16:28   #16
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.715
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Loven om helligdagsfred bygger på gamle lover i forhold til kristendom - gamle lover som absolutt burde ha vært regulert. Jeg forbeholder meg retten til å frita meg selv fra en lov som bygger på religiøse prinsipper, og velger i den forbindelse en kombinasjon som passer meg som ateist, og mine kristne naboer.

Jeg er ikke sikker på om den argumentasjonen går hjem om noen skulle velge å klage.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 16:37   #17
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Loven om helligdagsfred bygger på gamle lover i forhold til kristendom - gamle lover som absolutt burde ha vært regulert. Jeg forbeholder meg retten til å frita meg selv fra en lov som bygger på religiøse prinsipper, og velger i den forbindelse en kombinasjon som passer meg som ateist, og mine kristne naboer.

Hvor er det man søker fritak fra lover? :intrisert:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 16:45   #18
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.398
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Antakelig i Fruktfluas aprilsnarr-råd for fritak fra kristenlovene.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 16:49   #19
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Antakelig i Fruktfluas aprilsnarr-råd for fritak fra kristenlovene.

Var det en spøk? Jeg blir veldig forvirret av alt smiley-rotet her, merker jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 17:01   #20
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.398
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er skikk og bruk for støy i helligdagene?

Jeg vet ikke, rine, men jeg synes ideen om at man er fritatt fra en lov fordi man ikke er kristen er helt merkelig. Alle må jo følge lovene som gjelder uavhengig av tro.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no