Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-09, 12:57   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Men det er ikke DU som skal eksperimentere med dette. matportalen sier også helt klart at man ikke skal drive og kutte ut sånt selv.

http://matportalen.no/artikler/2009/10/1255069464.54

Sitat:

Det ingen grunn til å utelate matvaregrupper fra kostholdet dersom man ikke lider av allergi eller intoleranse. Dette gjelder særlig for barn og ungdom.

Det kreves omfattende kunnskap om matvarer og næringsstoffer for å sikre at kroppen får tilstrekkelig av alle næringsstoffer dersom man velger å utelate store matvaregrupper fra kosten.


Konsekvensene kan spesielt bli alvorlige for barn. Voksne kan derimot i perioder eksperimentere med kostholdsomlegninger uten større risiko.


Vitenskapelig bevis mangler

Mange får ideer til kostholdsomlegninger fra anbefalinger i bøker og i pressen, men slike kurer mangler ofte vitenskapelige bevis. Noen kurer er klart uten virkning, ufornuftige eller direkte skadelige hvis de følges over lang tid.


Fra samtlige skandinaviske land er det observert både feilernærte og avmagrede barn, samt foreldre som ikke tør å la barna leve et normalt sosialt liv fordi de tror at barnas plager skyldes allergi. På Voksentoppen er det gjort en studie der man så redusert vekt og lengdevekst hos barn som utelot kumelk.


Misforstått omsorg

– Det eksisterer en flom av informasjon om sykdommer, sunnhet og livsstil, og enkelte foreldre tror feilaktig at barna deres lider av matoverfølsomhet. I beste mening forsøker de å behandle dette selv og setter barna feilaktig på en melke-, egg eller glutenfri diett, sier klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Østberg Landaas ved Voksentoppen senter for astma og allergi ved Rikshospitalet.


– Mistenker man matoverfølsomhet, er det derfor viktig å få utredet dette skikkelig hos kvalifisert helsepersonell, understreker Landaas.


Advarer mot å ta bort melk

Norske helsemyndigheter advarer spesielt mot å fjerne melk og melkeholdige produkter fra barns kosthold. Hvis foreldre skal ta melk ut av barns kosthold, skal det være tungtveiende grunner til dette, for eksempel melkeallergi eller laktoseintoleranse som er påvist hos lege.


– Det er svært viktig at barn får alle de næringsstoffene de trenger. Melk og ost er de viktigste kildene til kalsium og vitamin B2 (riboflavin) i kosten vår, og de er også viktige proteinkilder, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Helsedirektoratet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 12:58   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Unger som tåler melk, trenger melk. De trenger kalsiumet, vitaminene og mineralene.

Det er det delte meninger om, selv blant leger og ernæringsfysiologer.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nå er vel ikke "skrupler" et ord jeg forbinder med deg, Iset.

Jeg har da mange skrupler jeg, men jeg nøler ikke med å kutte ut en liten ting av kostholdet til barna om jeg mistenker at de blir dårlige av det. Det er jo uansett snakk om en liten periode for å teste. Og det er forskjell på å sette ungene på en detaljert diett med lite næring og det å kutte ut melk som drikke. Og det er jo det hun snakker om her, ikke å kutte ut alle melkeprodukter men melk som drikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 12:59   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Man kan i grunnen bare sammenfatte med de tre deloverskriftene.

Vitenskapelig bevis mangler

Misforstått omsorg
Advarer mot å ta bort melk

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:00   #24
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Om han får yoghurt, ost og andre matvarer med melk i tror ikke jeg det blir noe problem. Det er da mange barn som ikke drikker melk, men som ikke er underærnert på noe vis for det om.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:01   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Men når de advarer mot å ta bort melk så snakker de vel uansett om alle melkeprodukter? Necessario snakker jo om å kutte ut kumelk som drikke.
Synes dette melkehysteriet i Norge er litt morsomt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:02   #26
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og det er forskjell på å sette ungene på en detaljert diett med lite næring og det å kutte ut melk som drikke. Og det er jo det hun snakker om her, ikke å kutte ut alle melkeprodukter men melk som drikke.

Han spiser sunt og variert, og får i seg melkeprodukter. Han har iallefall mer variert kosthold enn den sære søsteren for tiden.
Og jeg tenker ikke slutte gi han melk for alltid, men jeg ville se om et par uker uten utgjorde noen forskjell.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:03   #27
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Om han drikker masse melk - og i tillegg får i seg melkeprodukter i form av ost og yoghurt + evt melk i middagsmat, så får han jo i seg mer enn nok kalsium etc - Det er jo en enkel måte å redusere mendgen på om ikke annet.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:04   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Han spiser sunt og variert, og får i seg melkeprodukter. Han har iallefall mer variert kosthold enn den sære søsteren for tiden.
Og jeg tenker ikke slutte gi han melk for alltid, men jeg ville se om et par uker uten utgjorde noen forskjell.

Ikke uten at du har snakket med lege, synes jeg. :min mening:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:05   #29
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ikke uten at du har snakket med lege, synes jeg. :min mening:

Den skal du få lov til å ha.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:05   #30
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Det er en grunn til at man skal konferere med legen, det er fordi at legen er utdannet innen dette og kan gi deg skikkelige råd og god oppfølging hele veien. Mine barn har forøvrig hatt alt fra diarelignende avføring (uten å være syke) til veldig fast, uten at jeg har gått til det skritt at jeg vurderer å kutte ut noen mattyper. Så lenge de ikke virker plaget og vokser greit og spiser greit så arkiverer jeg det innunder "normalvariasjon, ingenting å bekymre seg for"-kategorien.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:06   #31
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.


Så det samme vil mest sannsynlig skje om jeg oppsøker lege og? At jeg får beskjed om å kutte ut det jeg tror han reagerer på for en periode? Selv om jeg skjønner veiledningsbiten i denne sammenhengen altså.

Ja, det var det som skjedde da legen mistenkte melkeallergi hos Kløver (mens jeg fullammet). Men uansett greit å ha konsultert med legen først, så har de det i journalen og kan følge opp senere. Jeg kan ikke tenke meg at det utgjør noen helsefare å kutte melk i et par uker, men for å gjøre det riktig, er det nok lurt å snakke med fagfolk som har peiling. F.eks. hvor nøye skal man være, hva kan man erstatte med, hvordan skal man gjeninnføre, etc.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:07   #32
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Den skal du få lov til å ha.

Men jeg synes du skal høre på den også. det er ikke bra å drive med eksperimentering på egen hånd på et såpass viktig og komplisert felt som barneernæring.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:09   #33
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men jeg synes du skal høre på den også. det er ikke bra å drive med eksperimentering på egen hånd på et såpass viktig og komplisert felt som barneernæring.

Jeg skjønner det. Men jeg har ikke tenkt holde på i evigheter, jeg kan ikke se for meg at Peder, som spiser masse ulik mat (sunn mat), tar skade av å kutte ut melk i et par uker. Jeg tenkte å prøve gi han melk igjen da, for å se om vi ser noen forskjell. Det er jo ikke sikkert den løse magen og fisingen på kvelden hadde noe med melka å gjøre. Men tar det seg opp igjen så drar vi til lege.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:10   #34
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

..men jeg må innrømme at jeg ikke helt ser logikken i å kutte ut melk som drikke, og ikke i andre matvarer. Er det melkeallergi er det nok med bare bittelitt melkeprotein, og er det laktoseintoleranse, bør man jo holde seg unna alle melkeprodukter som kan inneholde laktose.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:11   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Jeg er fremdeles bekymret over rekkefølgen du gjør dette i. Lege først, så evt. kutte ut noe. Ikke omvendt. Du er ikke lege, du er en bekymret mor. En lege vil kunne gi deg råd som holder vann vitenskapelig.

Opprinnelig lagt inn av Matportalen

Kontakt lege
I alternative miljøer er det ganske vanlig å gi pasientene råd om å slutte med melk og/eller hvete. Allergolog og barnelege Roald Bolle ved Universitetssykehuset Nord-Norge har møtt mange slike pasienter, både barn og voksne, i sine 40 år som lege.


– Nærmere undersøkelser har vist at de aller fleste pasientene tåler disse matvarene. Enkelte kommer fra alternative behandlere med liste på flere titalls matvarer som skal elimineres, der kanskje ingen eller noen svært få er av betydning for pasientens plager, sier Bolle.


For at man skal være sikker på at et barn lider av matvareallergi, skal barnet undersøkes grundig av lege. Dette skjer både ved hjelp av sykehistorie, prikk- og provokasjonstest og blodprøver hos spesialist.


Kontaktperson i Helsedirektoratet
Avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad, ahr@helsedir.no, mobil 480 82 715


Kontaktperson på Voksentoppen senter for astma og allergi
Klinisk ernæingsfysiolog Vibeke Østberg Landaas,
Vibeke.Landaas@rikshospitalet.no, mobil 900 16 196

http://matportalen.no/artikler/2009/10/1255069464.54

Jeg skjønner ikke hvorfor du ber om råd når du er så standhaftig på hva du skal gjøre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:13   #36
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ber om råd når du er så standhaftig på hva du skal gjøre.

Fordi jeg vil høre synspunkter og argumenter.
Og lære litt. Høre hva andre har gjort. Etc.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:15   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Jeg synes dere overdriver, men det er nå min mening. Forresten, min lege mente at det å kutte ut melk sikkert ikke hadde noe for seg da jeg spurte om mageproblemene med eldste. Jeg kunne godt gjøre det "hvis jeg absolutt ville", sa han, men han hadde ingen tro på at det kom til å funke. Vel, ungen ble en helt annen. Jeg er veldig glad jeg tok skjeen i egen hånd, så ungen slapp å gå rundt med magesmerter og diaré. Jeg synes det er forskjell på å sette ungen på ekstreme dietter og det å kutte ut melk som drikke for en periode, herlighet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:16   #38
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Og jeg føler at jeg plutselig ikke kan starte tråder med spørsmål og bekymring lenger her på FP. Jeg trodde det var en grei ting å gjøre på et forum, men mulig jeg har tatt feil? Siden jeg samtidig har startet en føflekktråd også.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:17   #39
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Synes det er lurt å kutte melk noen uker og se.
Det var faktisk akkurat det barnelege-spesialisten sa til meg; etter blodprøver og konsultasjon.
Vi hadde løs mage, dårlig søvn og kolikk som varte lagnt utover de tre månedene.
Hos en av tre babyer hadde det sammenheng med at de ikke tålte melk, sa barnelege, så det var det vi skulle prøve først.
1,5 år etter kutter vi fortsatt melk, men ser at det ikke blir såååå ille med littegranne gulost.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:20   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Og jeg føler at jeg plutselig ikke kan starte tråder med spørsmål og bekymring lenger her på FP. Jeg trodde det var en grei ting å gjøre på et forum, men mulig jeg har tatt feil? Siden jeg samtidig har startet en føflekktråd også.

Selvsagt kan du det, bare du tåler å få motsvar fra de som mener man dør uten melk. Ingen av oss her i huset drikker noe særlig med melk (vi voksne drikker det aldri, jeg takler det ikke). Jeg og mannen har ikke drukket melk siden vi gikk på barneskolen. Yngstemann her er nettopp avvent NAN og drikker litt helmelk men ikke mye. Det går mest i andre melkeprodukter. Tror neppe noen vil kalle noen av oss for underernærte eller feilernærte.

Jeg synes forresten melkehysteriet i Norge er litt morsomt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no