Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-09, 21:45   #21
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Heisan,
dette er jeg bare nødt til å kommentere... Det er et faktum at enkelte intoleranser ikke lar seg diagnostisere. Laktoseinteranse kan dokumenteres ved melkesukkertest hos lege, men tåler man ikke melkeprotein, er det kun symptomene som gjelder. Min mann tåler ikke melkeprotein, og det skal ikke mer til enn en brødskive med feil type leverpostei før jeg kan lukte det av ham, og spør om han har vondt i magen - før han har sagt noe som helst. Dette kan ikke dokumenteres av lege, men kan vitterlig dokumenteres av ham selv og av meg (og legen sier symptomene hans er mer enn tilstrekkelig til at han bør holde seg unna disse produktene).

Tilrettelegging av kosthold handler etter min mening om innstilling og respekt for andre mennesker. Ja, det medfører ekstraarbeid. Det er klart det blir ekstra kaker som må bakes når noen gjester ikke tåler gluten mens andre ikke tåler melk. Vi baker dobbelt i alle familieselskaper. Slik er det bare.

I min omgangskrets er det ingen som dikter på seg slike problemer. Ingen vil vel frivillig skape seg så mange praktiske utfordringer, f.eks ved restaurantbesøk osv. Nokså uforståelig for meg.


Melkeproteinallergi kan også påvises ved blodprøver.


Jeg kan vanskelig se for meg at folk prøver dietter bare for moro skyld, men forstår godt at Esme blir lei av å lage diettmat til noen som likevel velger vanlig mat. Jeg er litt overrasket over at du ikke klapper henne på skulderen og spør om hun ikke vet sitt eget beste, når hun forsyner seg av glutenholdig kost?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 21:46   #22
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg kjenner ingen som går på hverken melke- eller glutenfri diett "frivillig" jeg? Ante ikke at folk gjorde sånt frivillig jeg

Åjoda. Det som verre er, er at barn blir satt på forskjellige dietter uten at det er testet noe som helst. Det skjønner alle fornuftige mennesker at det medfører at en del unger blir dermed feilernært. Og jeg vet at barn trenger ikke å bli feilernært selv om de ikke får gluten, egg eller melk, men det krever utrolig mye mer av foreldrene og det er ikke alle som greier å gi en fullverdig kost.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 21:47   #23
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Åjoda. Det som verre er, er at barn blir satt på forskjellige dietter uten at det er testet noe som helst. Det skjønner alle fornuftige mennesker at det medfører at en del unger blir dermed feilernært. Og jeg vet at barn trenger ikke å bli feilernært selv om de ikke får gluten, egg eller melk, men det krever utrolig mye mer av foreldrene og det er ikke alle som greier å gi en fullverdig kost.


For oss som står midt oppi det, er det litt ufattelig at noen orker å sette barn på en diett de ikke trenger.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 21:53   #24
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

For oss som står midt oppi det, er det litt ufattelig at noen orker å sette barn på en diett de ikke trenger.

Det er ufattelig for en del av oss som ikke står oppi det også.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 21:55   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Åjoda. Det som verre er, er at barn blir satt på forskjellige dietter uten at det er testet noe som helst. Det skjønner alle fornuftige mennesker at det medfører at en del unger blir dermed feilernært. Og jeg vet at barn trenger ikke å bli feilernært selv om de ikke får gluten, egg eller melk, men det krever utrolig mye mer av foreldrene og det er ikke alle som greier å gi en fullverdig kost.

Der føler jeg meg en smule truffet kjenner jeg
Dog er det legeoppfølging på det vi driver med, og jeg har betalt en halv formue for prøver og konsultasjoner (i den grad det hjelpe å betale penger om man gjør noe som er ulurt)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 21:55   #26
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Glitterchick og Dragen,
Jeg har ikke snakket om allergi, men at man ikke tåler melkeprotein. På samme nettside som du viser til, står også følgende:

"Andre reaksjoner på melk kalles melkeproteinintoleranse og laktoseintoleranse.
Melkeproteinintoleranse er en betegnelse som brukes når ingen laboratorieprøver kan bekrefte en allergi, men kostforsøk viser at melken virkelig ikke tåles."

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:02   #27
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Der føler jeg meg en smule truffet kjenner jeg
Dog er det legeoppfølging på det vi driver med, og jeg har betalt en halv formue for prøver og konsultasjoner (i den grad det hjelpe å betale penger om man gjør noe som er ulurt)

Dette synes jeg er noe helt annet. Også de av dere som har vært utredet i alle bauger og kanter, men likevel har mageproblemer (eller andre problemer), så skjønner jeg godt at man holder seg unna det man merker har innvirkning. Jeg har selv en venninne som går på glutenfritt og melkefritt, uten at det har blitt funnet noe, men hun føler at det hjelper. Og da unner jeg henne selvsagt å ha et liv med mindre smerter. Uansett hva som forårsaker hva, det legger jeg meg i så fall ikke oppi.

Men jeg må innrømme at jeg også himler over folk som "holder seg unna" gluten og melk fordi de tror det generelt sett fører til et sunnere liv (og skifter standpunkt fra uke til uke, men jeg har ikke møtt noen av den sorten, da). Jeg ville aldri gått på denne dietten uten ordentlig grunn, og jeg ser ingen grunn til å holde seg unna svært gode næringskilder når man ikke må. (Jeg kan heldigvis drikke melk! )

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:02   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Ja, jeg tror absolutt vi ikke trenger kumelk, noen av oss. Men vi bruker melkeprodukter her i huset fordi det er lettvint og godt (smør, rømme, fløte, ost osv). Jeg er en av de dumme som også tror kroppen har best av å holde seg unna for mye gluten, men har ikke styrke til det og synes ungene skal få leve normalt så lenge de er friske.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:03   #29
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg tror absolutt vi ikke trenger kumelk, noen av oss. Men vi bruker melkeprodukter her i huset fordi det er lettvint og godt (smør, rømme, fløte, ost osv).

Også har jeg hørt at det kanskje skal hjelpe mot PMS-plager. Sa hun, mens hun selvmedisinerte seg med melk.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:04   #30
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Glitterchick og Dragen,
Jeg har ikke snakket om allergi, men at man ikke tåler melkeprotein. På samme nettside som du viser til, står også følgende:

"Andre reaksjoner på melk kalles melkeproteinintoleranse og laktoseintoleranse.
Melkeproteinintoleranse er en betegnelse som brukes når ingen laboratorieprøver kan bekrefte en allergi, men kostforsøk viser at melken virkelig ikke tåles."


Egentlig er det samme for meg hva det kalles.

Ungene mine spyr av melk og driter av gluten. Legene har sagt at de ikke skal ha det. NAV gir dem matpenger. Det holder for meg.

(Dette var kortversjonen av en lang og smertelig historie om oppkast, diarre og nattevåk. Det er bra nå.)

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:07   #31
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Flott at det er bra! Hva skal til for å få matpenger?

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:08   #32
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Flott at det er bra! Hva skal til for å få matpenger?

Glutenfritt uten påvist Cøliaki: Klinisk påvist glutenintoleranse eller hveteallergi. Lillebror har utslag på hvete på allergiprøvene. Bonus fikk innvilget uten diskusjon, jeg mistenker NAV for å huske at jeg ikke ga meg i forrige runde.

Hvis det bare er melk man ikke tåler, får man ikke noe - melkefritt kosthold koster nemlig ikke noe ekstra. Hilsen NAV.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:09   #33
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Hva er greia med å holde seg unna gluten selv om man tåler det? Dvs ikke har cøliaki. Er gluten usunt?
Mange rundt om her jeg bor har kuttet ut gluten, men klarer ikke å forklare meg hvorfor...

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:10   #34
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hva er greia med å holde seg unna gluten selv om man tåler det? Dvs ikke har cøliaki. Er gluten usunt?
Mange rundt om her jeg bor har kuttet ut gluten, men klarer ikke å forklare meg hvorfor...


Kanskje de rett og slett ikke har lyst til å snakke om diarreen sin og magesmertene sine?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:10   #35
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

.

Hvis det bare er melk man ikke tåler, får man ikke noe - melkefritt kosthold koster nemlig ikke noe ekstra. Hilsen NAV.

HA HA - jommen sa jeg smør....

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:11   #36
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

HA HA - jommen sa jeg smør....

Jeg er enig med deg. Men det er altså hva reglene til NAV sier.

Jeg tror NAAF jobber med saken. Muligens NPIF også.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:13   #37
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg er enig med deg. Men det er altså hva reglene til NAV sier.

Jeg tror NAAF jobber med saken. Muligens NPIF også.

Hva er NPIF?

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:13   #38
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Hva er NPIF?


De proteinintolerantes forening.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:16   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hva er greia med å holde seg unna gluten selv om man tåler det? Dvs ikke har cøliaki. Er gluten usunt?
Mange rundt om her jeg bor har kuttet ut gluten, men klarer ikke å forklare meg hvorfor...

Det er vel omdiskutert, sunnheten av både gluten og melk. Jeg har lest denne boken og fikk endel vekkere. Men jeg kommer ikke til å slutte med smør, ost og biola. Ren kumelk drikker vi ikke. Vi spiser jo gluten men nå tåler vi jo korn alle sammen så vi har et normalt kosthold.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 22:24   #40
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hva er greia med å holde seg unna gluten selv om man tåler det? Dvs ikke har cøliaki. Er gluten usunt?
Mange rundt om her jeg bor har kuttet ut gluten, men klarer ikke å forklare meg hvorfor...

Jeg tror tanken er som følger:
1. stadig flere blir diagnostisert med cøliaki.
2. økt inntak av gluten kan øke sannsynligheten for at folk reagerer med cøliaki
3. det at ca 1% av befolkningen har cøliaki, tyder på at gluten er "unaturlig" for mennesker.

Men jeg er ikke helt sikker, altså. Til punkt 1 kan det svares med at flere diagnostiseres, ikke pga økt forekomst, men pga økt sensitivitet i diagnostiseringen, og økt oppmerksomhet mot sykdom. F.eks. er det ingenting som skulle tilsi at wienerbrød-folket på andre siden av skagerak skulle være mer beksyttet mot cøliaki, selv om de har færre diagnostiserte. Punkt 2 er jo til en viss grad riktig. Hvis gluten ikke var en del av kostholdet til mennesker overhode, ville det heller ikke vært noen med cøliaki. Punkt 3: i så fall en litt hastig konklusjon! Vi konkluderer vel heller ikke med at trær er unaturlig for mennesker, fordi det er mange som har pollenallergi om våren!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no