Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-09, 12:56   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Sitat:

En studie ved Haukeland universitetssykehus viser at to av 15 barn som var født av mødre som tok subutex eller metadon, døde. Mange av barnene hadde også store abstinenser.

Daglig leder av brukerorganisasjonen LAR-nett Norge, Karen Lise Følling, sier at det ikke handler om retten til å få barn.
- De har rett til å få barn. Det handler ikke om en bør eller ikke bør få barn. Kvinner som går på metadon kommer til å få barn, og slik kommer det til å være, sier hun.

Jeg kjenner at jeg undrer meg litt over denne retten til å få barn. Hva med barnas rettigheter her da?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 12:57   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Kilde.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:05   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Jeg syns alle har rett til muligheten til å få barn. At alle har rett til barn, blir ikke helt det samme. Det bør være grep som kan tas i slike tilfeller. Jeg er helt og holdent for tvangsinnleggelse og tvangsavrusning når det er snakk om kvinner som kjent misbruker substanser og er gravide. Da har de tatt et valg som innebærer at de skader et potensielt menneske og da mister de, i mine øyne, retten til omsorgen for det barnet, selv in utero.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:11   #4
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Jeg er helt på linje med deg, Ru. Jeg forstår at kvinner som går på metadon eller subutex ønsker barn. Tanken på at bittesmå babyer må starte livet med de abstinensene mødrene ikke greier å holde ut, gir meg oppriktig vondt i hjertet.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:12   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns alle har rett til muligheten til å få barn. At alle har rett til barn, blir ikke helt det samme. Det bør være grep som kan tas i slike tilfeller. Jeg er helt og holdent for tvangsinnleggelse og tvangsavrusning når det er snakk om kvinner som kjent misbruker substanser og er gravide. Da har de tatt et valg som innebærer at de skader et potensielt menneske og da mister de, i mine øyne, retten til omsorgen for det barnet, selv in utero.

Eg er heilt på linje med Sitron. Ja, ingen kan hindre dei i å blir gravide, men det ufødte livet bør ha krav på betre rettsvern.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:25   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.805
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns alle har rett til muligheten til å få barn. At alle har rett til barn, blir ikke helt det samme. Det bør være grep som kan tas i slike tilfeller. Jeg er helt og holdent for tvangsinnleggelse og tvangsavrusning når det er snakk om kvinner som kjent misbruker substanser og er gravide. Da har de tatt et valg som innebærer at de skader et potensielt menneske og da mister de, i mine øyne, retten til omsorgen for det barnet, selv in utero.

Sitron sier det veldig bra!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:28   #7
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Med det menes vel ikke noe annet enn at man ikke kan fysisk forhindre rusmisbrukere eller metadon/subutex-brukere å bli gravide og føde barn. Når graviditeten er et faktum, og kvinnen ikke ønsker abort, så gjelder det vel å gjøre det beste ut av situasjonen. Om det innebærer tvangsinnleggelse eller ei, vet jeg ikke hva jeg mener om. Og hva som skjer med barnet etter fødselen er jo avhengig av moren, og barnevernet.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:29   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Med det menes vel ikke noe annet enn at man ikke kan fysisk forhindre rusmisbrukere eller metadon/subutex-brukere å bli gravide og føde barn.

Jovisst mener man mer. Så lenge staten fortsetter å gi metadon/subutex til den gravide, så menes det ganske mye mer.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:30   #9
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Men jeg vil tro at de ikke faller innenfor gruppen av par som blir tilbudt assistert befruktning. Der skal det jo gjøres en "sosial" og medisinsk vurdering, og jeg regner med at fertilitetsklinikker ikke anser subutex-/metadon-behandling som forenlig med å planlegge svangerskap?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:31   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Nå er det jo lov å tvangsinnlegge gravide rusmisbrukere på institusjon allerede, og det gjøres jo for endel av de som går på heroin. Så det jeg lurer på (om jeg ikke har misforstått da) er hvorfor det ikke gjøres av de som går på metadon/subutex? Er det fordi det liksom ikke skal regnes som et misbruk, men godkjent bruk?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:32   #11
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men jeg vil tro at de ikke faller innenfor gruppen av par som blir tilbudt assistert befruktning. Der skal det jo gjøres en "sosial" og medisinsk vurdering, og jeg regner med at fertilitetsklinikker ikke anser subutex-/metadon-behandling som forenlig med å planlegge svangerskap?

Hvor kom assistert befruktning med i bildet her?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:32   #12
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jovisst mener man mer. Så lenge staten fortsetter å gi metadon/subutex til den gravide, så menes det ganske mye mer.

Dette skjønte jeg ikke. Kan du utdype? Jeg tolket sitatet i Rus innlegg dithen at LAR-representanten mener at kvinner som går på LAR ikke kan nektes å bli/være gravide, og at det er en realitet man må forholde seg til. Altså at man ikke kan tvangs-sterilisere eller tvangs-abortere for å forhindre at fostre blir født med abstinens-syndrom og potensielle senskader.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:33   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Sitat:

På Barneklinikken i Bergen prøver de å lindre abstinensen som rir i små kropper fordi mor gikk på metadon under graviditeten.

Overlege Hallvard Reigstad ved Barneklinikken finner situasjonen urovekkende: - En urovekkende høy del av disse barna har tilsynelatende senskader i form av at de har tegn på atferdsforstyrrelser og konsentrasjonsproblemer. Jeg frykter at metadon skader fosteret.

Selv om det er hjemmel i loven for å tvangsinnlegge gravide rusmisbrukere slik at barnet unngår senskader, så blir ikke det gjort med kvinner på metadon.

Seniorrådgiver Gabrielle Welle-Strand i Helsedirektoratet forteller hvorfor det ikke skjer: - I de aller fleste land i den vestlige verden er anbefalingen hvis du har en gravid heroinmisbruker, å sette henne på metadon. Hvis vi skulle tvangsinnlegge en kvinne som bruker en medisin som er anbefalt i resten av verden, så henger ikke det helt på greip.

Ingen andre gjør noe med det, så derfor skal ikke vi?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:34   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Dette skjønte jeg ikke. Kan du utdype? Jeg tolket sitatet i Rus innlegg dithen at LAR-representanten mener at kvinner som går på LAR ikke kan nektes å bli/være gravide, og at det er en realitet man må forholde seg til. Altså at man ikke kan tvangs-sterilisere eller tvangs-abortere for å forhindre at fostre blir født med abstinens-syndrom og potensielle senskader.

Ingen kan nektes å bli gravide, nei. Men man kan nekte å gi dem medikamenter på statens regning som i verste fall medfører døden for barnet de bærer på.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:35   #15
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nå er det jo lov å tvangsinnlegge gravide rusmisbrukere på institusjon allerede, og det gjøres jo for endel av de som går på heroin. Så det jeg lurer på (om jeg ikke har misforstått da) er hvorfor det ikke gjøres av de som går på metadon/subutex? Er det fordi det liksom ikke skal regnes som et misbruk, men godkjent bruk?

Jeg jobber ikke med dette, men sosialtjenesteloven § 6-2a sier:

Sitat:

Det kan vedtas at en gravid rusmiddelmisbruker uten eget samtykke skal tas inn på institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a annet ledd, og holdes tilbake der i hele svangerskapet dersom misbruket er av en slik art at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade, og dersom hjelpetiltak etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig. Fylkesnemnda skal samtidig ta stilling til om det skal være adgang til å ta urinprøver av den gravide under institusjonsoppholdet

Så det kan vel både være at de per def. ikke anses som rusmiddelmisbruker eller at det ikke vurderes som overveiende sannsynlig at babyene fødes med en skade?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:38   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Så det kan vel både være at de per def. ikke anses som rusmiddelmisbruker eller at det ikke vurderes som overveiende sannsynlig at babyene fødes med en skade?

Når 2 av 15 dør, riktignok i en smal studie, så burde det være mer enn nok.
Men det var det med rettsvernet til det ufødte barnet da ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:39   #17
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvor kom assistert befruktning med i bildet her?

Ja, det kan du spørre om. Jeg må innrømme at jeg kanskje ikke helt skjønte problemstillingen her. Kanskje pga den tabloide overskriften. LAR-damen sier jo at det ikke handler om hvorvidt LAR-kvinner bør eller ikke bør blir (få bli) gravide, men at man ikke kan nekte dem å bli det naturlig? Ofte handler jo debatten om "rett til å få barn" nettopp om retten til assistert befruktning.
At man ikke kan nekte LAR-kvinner å bli gravide syntes jeg var så innlysende at jeg ble litt forvirret av hele greia.

Ang. tvangsinnleggelse og metadon/subutex: her må det vel gjøres en vurdering i hver enkelt sak. Men for de som greier seg nogenlunde godt på behandlingen og har mer strukturerte sosiale rammer, så blir det ikke så mye annerledes enn gravide som av andre medisinske grunner er nødt til å gjøre en avveining om de skal fortsette et svangerskap mens de går på medisiner som er potensielt skadelige for fosteret, om de skal kutte ut medisinene og utsette seg selv og indirekte også fosteret for den medisinske risikoen det eventuelt innebærer. Heroinmisbrukere har til sammenligning et mye mindre kontrollert forbruk, de har ofte blandingsmisbruk (inkl alkohol), og de sosiale forholdene utgjør en risiko i seg selv (ernæring etc).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:41   #18
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Så det kan vel både være at de per def. ikke anses som rusmiddelmisbruker eller at det ikke vurderes som overveiende sannsynlig at babyene fødes med en skade?

Nemlig, det må jo være noe sånt, men som Ru sier, om det er 2 av 15 så er det jo overveiende sannsynlig. Veldig rart.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 13:53   #19
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns alle har rett til muligheten til å få barn. At alle har rett til barn, blir ikke helt det samme. Det bør være grep som kan tas i slike tilfeller. Jeg er helt og holdent for tvangsinnleggelse og tvangsavrusning når det er snakk om kvinner som kjent misbruker substanser og er gravide. Da har de tatt et valg som innebærer at de skader et potensielt menneske og da mister de, i mine øyne, retten til omsorgen for det barnet, selv in utero.

Helt enig med Sitron. Dessverre så er det kvinner som burde ha vært på tvang som av en eller annen grunn ikke blir plassert der av sosialtjenesten. Barnvernet hadde blitt koblet inn hadde mor gitt sitt fødte barn rusmidler. Men det er tydeligvis helt greit å gi et foster rusmidler.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 19:06   #20
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)

En kusine av meg ble faktisk overbevist av helsepersonell om å ta abort da hun var gravid, pga at hun ikke var i stand til å ta vare på barnet som skulle bli født. Hun har også et barn fra før i systemet til barnevernet.
Jeg ble veldig glad for at de klarte å snakke henne fra å behølde barnet. Det ville blitt et barnevernsbarn garantert.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no