Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Stygge dialekter?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden)
Ja 130 90,91%
Nei 5 3,50%
Det tør jeg ikke ha noen mening om 3 2,10%
Vet ikke 0 0%
Dustepoll 5 3,50%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-08, 23:43   #41
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er jeg igrunn veldig enig i.
Jeg snakker bare kjedelig østlandsdialekt. Skulle ønske jeg hadde en litt mer spenstig dialekt.

Den er ikke en kjedelig dialekt, om en ikke setter seg selv i sentrum for begivelsene og mener "det andre" er eksotisk.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:44   #42
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Noen dialekter klinger bedre enn andre, ja. Men, jeg er litt usikker på hvorfor jeg mener det. Jeg innbiller meg at det kan komme av hvem som snakker og hvordan denne personens personlighet er. Er det en tilsynelatende lite sympatisk person, trekker det ned. Er det motsatt, trekker det opp. Så spørs det hvor fort folk snakker. Enkelte ryr det jo ut av og da har jeg problemer uansett hva slags dialekt det er.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:45   #43
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stygge dialekter?

----------------------------*borte*


Sist redigert av Pelikan : 06-12-08 kl 00:12.
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:46   #44
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Den er ikke en kjedelig dialekt, om en ikke setter seg selv i sentrum for begivelsene og mener "det andre" er eksotisk.

Har hva jeg mener om andre dialekter noe å si for hva du måtte mene om min altså?

Hm.. ny vri.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:46   #45
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Det er vel ingen dialekter eg synes eg stygge. Kvar dialekt har si eiga sjarm.
Men no er eg oppvokst på strilalandet med ei mor som kjem herifrå og ein far som er drammenser og framleis ( etter 30 år ) snakker reint østlandsk. Eg er vant til litt av kvart.

Men eg kan vel innrømme at eg har litt problemer med nokre nordnorske dialekter, men det går muligens litt meir på person ?

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:46   #46
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ikke bry deg, du. Jeg for min del vrir meg litt når jeg hører finnmarkinger... Jeg har en venninne fra Telemark, og jeg skulle ønske hun kunne lese inn pensumbøkene mine i en lydfil. Jeg kunne høre henne snakke i timevis.

Telemark glemte jeg. Det er en nydelig dialekt! (er vel flere da sikkert) Helt enig!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:46   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hehe..ja, men det er vel storsett de som har en annen kulturell bakgrunn?? Ingen norskfødte nordmenn, med norsk som morsmål sier chøre fordi det er en del av dialekten. Vi lærer i allefall kj-lyden på skolen her på østkanten.

Vi må klare skille talefeil og dialekter...

Men alvorlig talt. Nesten alle barnetv-vertene sier det. Jeg har fulgt med. Og det er også norskfødte nordmenn. Kanskje man må ha talefeil for å få jobb på barne-tv, sånn at man kan forvirre ungene maksimalt? Eller kanskje det er et ondsinnet plott for å utvanne det norske språket? :konspirasjonsteori:

  Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:50   #48
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Ren og skjær misunnelse, heter det.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:51   #49
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Men alvorlig talt. Nesten alle barnetv-vertene sier det. Jeg har fulgt med. Og det er også norskfødte nordmenn. Kanskje man må ha talefeil for å få jobb på barne-tv, sånn at man kan forvirre ungene maksimalt? Eller kanskje det er et ondsinnet plott for å utvanne det norske språket? :konspirasjonsteori:

Har lagt merke til det jeg også.
Men kan likevel forsikre om at jeg ikke kjenner så veldig mange som snakker sånn, og at det ikke representerer snittet. Det er vel ikke så mange andre steder på tv de snakker sånn? Senkveld? Nytt på nytt?? Nyhetene??

Husker folk i klassen min på barneskolen ble sendt til logoped for å øve på "kjjjjjjjjjjjjjjjjjjj".

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:51   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hehe..ja, men det er vel storsett de som har en annen kulturell bakgrunn?? Ingen norskfødte nordmenn, med norsk som morsmål sier chøre fordi det er en del av dialekten.

Jeg jobbet sammen med en del unge jurister for noen år siden, og flere av dem sa sj-lyd i stedet for kj-lyd i mange ord når de snakket kjapt og uformelt og ikke konsentrerte seg. De var etnisk norske alle sammen; jeg aner ikke hvilken del av byen de kom fra, men gjetter at i alle fall noen av dem sognet til vestkanten.

Jeg tror akkurat det fenomenet er i ferd med å bli en del av en del dialekter/sosiolekter, og knapt kan regnes som talefeil lenger. (Jeg synes det høres både barnslig og feil ut, men jeg begynner jo å trekke på årene. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:58   #51
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Mange trønderdialekter er jævlige. For ikke å snakke om i Møreområdene. En del av bergensdialektene gjør seg ikke alltid heller, spesielt ikke på tv, tenker da på de mest tjuaguttete og de som snakker pent. Og ikke få meg til å begynne på Østfold ... for å si det slik: jeg forstår godt hvorfor kallenavnet er Indre Enfold.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:02   #52
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Har hva jeg mener om andre dialekter noe å si for hva du måtte mene om min altså?

Hm.. ny vri.

Nei, nei. Det jeg mener er at østlandsdialekten er en dialekt, på lik linje med alle andre dialekter. Den er ikke kjedelig, og for en som meg, så låter den småeksotisk. Så svaret er, nei, hva du mener har ikke innvirkning. Men, jeg har ofte mått på folk fra Østlandet, som tror de ikke snakker dialekt. Ofte er nok det fordi de hører egen dialekt hele tiden og tror det er landsnormen. Det er det altså ikke.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:06   #53
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg jobbet sammen med en del unge jurister for noen år siden, og flere av dem sa sj-lyd i stedet for kj-lyd i mange ord når de snakket kjapt og uformelt og ikke konsentrerte seg. De var etnisk norske alle sammen; jeg aner ikke hvilken del av byen de kom fra, men gjetter at i alle fall noen av dem sognet til vestkanten.

Jeg tror akkurat det fenomenet er i ferd med å bli en del av en del dialekter/sosiolekter, og knapt kan regnes som talefeil lenger. (Jeg synes det høres både barnslig og feil ut, men jeg begynner jo å trekke på årene. )

Ja kan hende, men det er fortsatt ikke en dialekt sånn jeg ser det. Det ER faktisk en talefeil, og de korrigerer om man snakker sånn på skolen. Den dagen de slutter med det, og den dagen nyhetsoppleseren sier chino, så greit..

Blir litt det samme som om jeg skal si at alle som snakker østfolding er som Rayyyyymånn ... blir rart å mene noe om en hel gruppe, når det kun representerer et fåtall.
Men kanskje ikke alle mener det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:06   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg liker ikke bydialekter som dras ut i det ekstreme. Både den mest breiale bergensken, drassende Haugesundsk, fæle ålesundsken, intens trondheimer, Hallå-Montebello-oslo-vestkant eller bole-østkant er fælt å høre på. Samtidig som det finnes mennesker det er riktig fint å høre på fra alle disse stedene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:07   #55
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Nei, nei. Det jeg mener er at østlandsdialekten er en dialekt, på lik linje med alle andre dialekter. Den er ikke kjedelig, og for en som meg, så låter den småeksotisk. Så svaret er, nei, hva du mener har ikke innvirkning. Men, jeg har ofte mått på folk fra Østlandet, som tror de ikke snakker dialekt. Ofte er nok det fordi de hører egen dialekt hele tiden og tror det er landsnormen. Det er det altså ikke.

Jo jo... det er jo fasiten. Tv-språket og alt.

Nei, jeg er enig med deg jeg da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:11   #56
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

"Førr dæm som måtte forstå mæ nu, det er godt å kailt i Tromsø nu, kanskje seks minus. Å sa e det bare en ting æ må si, å d e at nordlyset som skjinn over byen e så romantisk at det næstn ikkje e saijnt. Kankje fatte at turistan kommer om sommern, det e jo nu byen stråle."

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:12   #57
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Egentlig så synes jeg denne tråden er "splidskapende". Så jeg sletter innlegget mitt lenger oppe i tråden. Denne tråden vil det ikke komme noe positivt ut av.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:12   #58
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

"Førr dæm som måtte forstå mæ nu, det er godt å kailt i Tromsø nu, kanskje seks minus. Å sa e det bare en ting æ må si, å d e at nordlyset som skinn over byen e så romantisk at det næstn ikkje e saint. Kankje fatte at turistan kjæm om sommern, det e jo nu byen stråle."

Det er IKKE pent på trykk!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:13   #59
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er IKKE pent på trykk!

Pokker, nå fikk jeg en sånn "du må vente til du kan gi igjen til Sitron".

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:15   #60
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Haha!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no