Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Stygge dialekter?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden)
Ja 130 90,91%
Nei 5 3,50%
Det tør jeg ikke ha noen mening om 3 2,10%
Vet ikke 0 0%
Dustepoll 5 3,50%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-08, 23:26   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes norsk er stygt jeg, og synes vi enten skal gå over til svensk eller til gammelnorsk.

Det er jeg igrunn veldig enig i.
Jeg snakker bare kjedelig østlandsdialekt. Skulle ønske jeg hadde en litt mer spenstig dialekt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:26   #22
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Finnmarkinger har ikke dialekt, unntatt de fra Alta. Og de har mest kopiert tromsødialekten, så de snakker stort sett ok. Hauge i Dalane, "Haua", har den for meg mest utilgjengelige dialekten. Å snakke med en innfødt der, sånn oppi dalstrøkene (det er jo der det kommer fra, "dalstråka innafor"), får meg til å tenke "Håhåjaja". Men, det er en rasende flott dialekt da.

Noe annet som facinerer meg, og jeg synes er søtt, er at østlendinger drar med seg dialekten over til engelsk. "And then we came to The Eastern Islands", kan du jo bare tenke deg hvordan Thor Heyerdahl sang det. Og slik snakker de engelsk, hele bunten. Salige Heyerdahl snakket pinadø spansk på samme viset.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:27   #23
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Østfolddialekten synes jeg ikke er så fin. De eneste østlandsdialektene som er fine, er i grunn de man treffer på når man nærmer seg Vestlandet igjen. (kremt) Hallingdal og deromkring.
Stavangerdialekten er heller ikke så vakker.

Fine dialekter er de fleste fra Bergen og nordover. (Minus Florø og Førde) Til (men ikke med) Trøndelag. Mange av dialektene i Nord-Norge er fine, Finnmarksspråket liker jeg ikke så godt.

Jah- det var nå min mening.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:28   #24
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Min favorittdialekt er "okka by"-dialekten.

Okke nettforum!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:29   #25
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg elsker dialekter, med sterk forkjærlighet for noen spesielle:
Gudbrandsdalsdialekt er trygt, kjært og nydelig.
Bergensk klinger av fest og moro, trøndersk er melodisk og nydelig å synge på.
Og selvfølgelig min egen, finnmarksdialekten - som forøvrig er så forskjellig fra sted til sted at det nærmest er en haug med sosiolekter fremfor en spesiell dialekt ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:29   #26
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg synes Stavangerdialekt er kjempeflott. Østfolddialekt er nok den jeg har aller minst sansen for.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:29   #27
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Stavangerdialekta er ikke den fineste.

Og sier som Veronal, overskrifta kræsjer fullstendig med pollen. Så jeg må svare at noen dialekter er finere enn andre, ja,

Men er enig med Fargo, dialekter der de ikke kan si kj-lyden er verre en Stavangerdialekta. Eller kan vel ikke si at det er en egen dialekt når det er ungdom/voksne som ikke gidder å si kj istedet for sj. Vokser vel frem som en dialekt etterhvert da.

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:31   #28
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg elsker dialekter, med sterk forkjærlighet for noen spesielle:
Gudbrandsdalsdialekt (eller lignende: Toten, Brummunddal, Øyer etc) er trygt, kjært og nydelig.
Bergensk klinger av fest og moro, trønderdialekten er melodisk og nydelig å synge på.
Og selvfølgelig min egen, finnmarksdialekten - som forøvrig er så forskjellig fra sted til sted at det nærmest er en haug med sosiolekter fremfor en spesiell dialekt ...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:32   #29
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Finnmarkinger har ikke dialekt, unntatt de fra Alta. [...] så de snakker stort sett ok

*sitter på hendene igjen*

Altaværinger har faktisk en av de mest ufyselige dialektene jeg vet om.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:32   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Noe annet som facinerer meg, og jeg synes er søtt, er at østlendinger drar med seg dialekten over til engelsk.

Det tror jeg alle gjør, egentlig. Det er i alle fall stort sett ganske lett å kjenne igjen både nord- og vestlendinger - for ikke å snakke om trøndere - når de snakker fremmede språk, med mindre de er usedvanlig flinke til å legge om tonefallet. Nordnorsk ligger litt nærmere engelsk (eller tysk) tonefall enn det østnorsk gjør, så det blir gjerne ikke fullt så tydelig, men det er bare fordi vi har flaks med dialekten, ikke fordi vi er så himla flinke. (Noen er såklart det også, da, men ikke de fleste.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:32   #31
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ikke sant!?
Jeg lurer på om min oppfatning av bergensk er farget av at jeg har ei kjær kusine derfra som jeg har hatt mang en festlig kveld sammen med ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:33   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror jeg alle gjør, egentlig. Det er i alle fall stort sett ganske lett å kjenne igjen både nord- og vestlendinger - for ikke å snakke om trøndere - når de snakker fremmede språk, med mindre de er usedvanlig flinke til å legge om tonefallet. Nordnorsk ligger litt nærmere engelsk (eller tysk) tonefall enn det østnorsk gjør, så det blir gjerne ikke fullt så tydelig, men det er bare fordi vi har flaks med dialekten, ikke fordi vi er så himla flinke. (Noen er såklart det også, da, men ikke de fleste.)

Tull og tøys, selvsagt er det fordi vi er himla flinke. Tsktsk.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:34   #33
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg sliter seriøst med stavangerdialekt. Mest når gutter snakker det. Jeg tror faktisk ikke jeg kunne forelsket meg i en fyr som snakket stavanger-dialekt.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:35   #34
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror jeg alle gjør, egentlig. Det er i alle fall stort sett ganske lett å kjenne igjen både nord- og vestlendinger - for ikke å snakke om trøndere - når de snakker fremmede språk, med mindre de er usedvanlig flinke til å legge om tonefallet. Nordnorsk ligger litt nærmere engelsk (eller tysk) tonefall enn det østnorsk gjør, så det blir gjerne ikke fullt så tydelig, men det er bare fordi vi har flaks med dialekten, ikke fordi vi er så himla flinke. (Noen er såklart det også, da, men ikke de fleste.)

Jepp, det var det min engelsklærer på østlandet også mente lå til grunn for min flotte intonasjon i engelsk: Min dialekt lå nærmere engelsk tonefall enn deres.
Men selvfølgelig var jo jeg fremragende, da.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:37   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jepp, det var det min engelsklærer på østlandet også mente lå til grunn for min flotte intonasjon i engelsk: Min dialekt lå nærmere engelsk tonefall enn deres.
Men selvfølgelig var jo jeg fremragende, da.


Ren og skjær misunnelse, heter det.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:38   #36
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.


Men, kommer jeg til Oslo øst, da sliter jeg virkelig. Kan ikke fordra chino og chøre, jeg får "neller" som en sa om å få krea.

Kremt.

Mener du virkelig at voksne norske folk fra Oslo øst sier chino og chøre??

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:39   #37
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg er veldig glad i østfolding. Synes den er så trygg og laid back og alltid med et smil på lur - muligens er det fordi jeg har halve slekta mi der. Elsker Gjengen på taket!

Ellers har jeg sansen for trønderdialekten og i grunnen alt nord for den. Er mindre glad i skarre-r-dialekter - med unntak av rogalending. Favorittordet på rogalending er "bortigjøno.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:40   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Nesten alle barnetv-vertene sier chino og chøre i hvert fall.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:41   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ikke bry deg, du. Jeg for min del vrir meg litt når jeg hører finnmarkinger... Jeg har en venninne fra Telemark, og jeg skulle ønske hun kunne lese inn pensumbøkene mine i en lydfil. Jeg kunne høre henne snakke i timevis.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:43   #40
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Nesten alle barnetv-vertene sier chino og chøre i hvert fall.

Hehe..ja, men det er vel storsett de som har en annen kulturell bakgrunn?? Ingen norskfødte nordmenn, med norsk som morsmål sier chøre fordi det er en del av dialekten. Vi lærer i allefall kj-lyden på skolen her på østkanten.

Vi må klare skille talefeil og dialekter...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no