Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-08, 20:55   #21
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Med tanke på hvilke bilder som ble brukt i pressen, og hvilke som ble utelatt, er det jo tydelig hvilken vinkling saken skulle ha.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:57   #22
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har ikke forandret mitt syn på saken. Jeg har hele tiden vært skeptisk til hvordan media fremstiller saken, og har

Samme her. Jeg må si at jeg overraskes litt dersom folk endrer tankegang etter å ha lest ambulansesjåføren sin versjon. Jeg føler at det han setter ord på nettopp synliggjør de bekymringene jeg ytret den gangen. Som sagt, jeg kan ikke si noe om hva som foregikk i hodet deres den gangen din foretok en feilvurdering. Jeg synes bare konkluderingen i forhold til ren rasisme virket forhastet og "tankelesende".

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:02   #23
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Men hva synes dere om kronikken? Jeg har lest den to ganger og er fortsatt litt sånn;

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:10   #24
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.959
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Men hva synes dere om kronikken? Jeg har lest den to ganger og er fortsatt litt sånn;

Samme her. Jeg synes at Ali Farah blander sammen to vidt forskjellige ting her. Han tar jo opp kolonisering og "herredømme", noe jeg synes ikke er representativt for denne saken. Schjenken har riktignok gjort en feil på jobben, og det fikk alvorlige konsekvenser, men det er et stykke derfra til å å påstå at han føler seg bedre enn folk med anne hudfarge. Jeg klarer nesten ikke å ta Ali Farah alvorlig etter dette, det ble for mye oppgulp av hans tidligere erfaringer og rasistiske holdninger.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:15   #25
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Men hva synes dere om kronikken? Jeg har lest den to ganger og er fortsatt litt sånn;

Skjønner ikke hvorfor du reagerer sånn. Det er klart Erik Schjenken må ta skylda for hva den hvite mann har gjort mot andre fokeslag de siste 300 åra Makan til usaklig personangrep har jeg ikke sett maken til. Utrolig at Ny Tid har att det makkverket inn. De sliter sikkert med opplagstallene.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:19   #26
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Samme her. Jeg synes at Ali Farah blander sammen to vidt forskjellige ting her. Han tar jo opp kolonisering og "herredømme", noe jeg synes ikke er representativt for denne saken. Schjenken har riktignok gjort en feil på jobben, og det fikk alvorlige konsekvenser, men det er et stykke derfra til å å påstå at han føler seg bedre enn folk med anne hudfarge. Jeg klarer nesten ikke å ta Ali Farah alvorlig etter dette, det ble for mye oppgulp av hans tidligere erfaringer og rasistiske holdninger.

Ali har mistet troverdigheten synes jeg. Jeg kan forstå han er sint, men ikke alt det rare han skrev i kronikken. Etter den tror jeg at det er Ali som er rasisten i denne saken

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:21   #27
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ali har mistet troverdigheten synes jeg. Jeg kan forstå han er sint, men ikke alt det rare han skrev i kronikken. Etter den tror jeg at det er Ali som er rasisten i denne saken

Ja jeg tror han plumpa godt uti med begge beina med det surret der.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:25   #28
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Men hva synes dere om kronikken? Jeg har lest den to ganger og er fortsatt litt sånn;

Jeg aner ikke helt hva jeg mener om kronikken i sin helhet. Jeg mener Farah har mange gode poeng når det gjelder syn på rasisme generelt. Men jeg synes han drar det vel langt i forhold til Schjenken, og mistenker rett og slett at "hans brødre" står bak ham og hauser opp. Litt sånn "denne gangen skal de ikke slippe unna, uansett hvor usaklig og jævlig dette blir for Schjenken. Vi har tusen eksempler på brødre som har hatt det mye værre og på mer usaklig grunnlag."


Sitat:

Men for å forklare hvorfor jeg, ja, mener at du er en rasist i en større sammenheng

Her mener jeg han sier tydelig at han mener Schjenken ikke skal slippe unna med denne ene hendelsen fordi han synes alt han tilhører og representerer er rasistisk.

Sitat:

De som er fattige er herved unnskyldt, da de ikke har fått noe av kaken som ble tatt i kolonitiden og som tidligere kolonimakter fortsatt profitterer av.

Her leser jeg det som at Farah tilegner alt som er av overflod og rikdom i vesten er ufjortent fordi de har stjålet rubbel og bit.

Sitat:

«White trash democracy» er et papirhelvete som dere kaller sosialdemokrati. Et sosialdemokrati som skal innebære rettssikkerhet. Men som jeg og mange av mine brødre og søstre vet ikke gjelder for oss.

Her mener jeg han poengterer noe veldig viktig, som helt sikkert stemmer. Men som ikke har noe med denne enkeltsaken å gjøre.

Sitat:

Nå mener kanskje du, Schjenken, at jeg ikke burde kritisere slikt, ettersom rettsikkerheten i Somalia ikke er noe bedre.

Hvorfor pokker skal Schjenken mene at Farah ikke kan kommentere rettsikkerheten i Norge?

Sitat:

Likevel har dere laget et system som gjør det vanskelig å ta seg av sine kjære, og dere velger å sette deres eldre på en skraphaug dere kaller gamlehjem.

Har dette noe med rasisme å gjøre? Han mener Norge ikke fungerer optimalt, ok, men er ikke dette en form for hersketeknikk som indirekte sier at om den tredje verden ikke hadde blitt utvinnet og forvridd av koloniherrene, så ville de hatt et system som var mye bedre enn det som er i Norge i dag?

Sitat:

Vet du hvor mange brødre jeg har, som har sittet inne for langt mindre ugjerning enn den du gjorde mot meg?

Her synes jeg han har et godt poeng, som helt sikkert stemmer. Men likevel mener jeg at det blir for drøyt, alt i alt.

Jeg ser poenget med å sette episoden inn i en kontekst som fremhever at dette faktisk ikke er et enkelt tilfelle, men en holdning som tildels gjennomsyrer hele den vestlige verden. Men det blir likevel helt feil for meg, og faller nærmest på sin egen urimelighet.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:30   #29
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Og jeg synes dere blander kortene. Det spiller ingen trille om Ali Farah er rasist eller ikke i denne saken. Om ambulansesjåførene gjorde noe feil eller ikke, er noe som må bedømmes helt uavhengig av kronikken. Eller mener dere at det bare er overmennesker som kan bli utsatt for rasisme? Er det slik at offeret må ha en viss oppførsel for at det skal kunne beholde sin status som offer?

Når det er sagt, jeg likte ikke kronikken. Men oppførselen til Ali Farah i ettertid har ingenting med selve saken å gjøre.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:30   #30
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg har skummet igjennom nå, etter å forsøkt meg på å begynne på kronikken flere ganger. Jeg kjenner at jeg blir uvel, og at jeg synes Ali Farah ødelegger veldig for seg selv og den saken han virker å forsøke å kjempe. Rasismediskusjonen er viktig, og den synes jeg absolutt han skal delta i, men dette er virkelig lavmåls. Tankelesing, stempling helt ute av proposjoner. Jeg håper han er blendet av raseri etter å ha sett ambulansesjåføren framstilt som et offer, og dermed snakker mot bedre vitende. Makan til makkverk er det lenge siden jeg har lest. Jeg er litt usikker i forhold til dette med ytringsfrihet osv., men akkurat nå tenker jeg at Ny Tid burde ha beskyttet Ali Farah mot seg selv, og latt ham slippe å drite seg ut på denne måten.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:01   #31
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror fortsatt dette var rasistisk i den forstand at hudfargen til Ali Farah gjorde at han fikk en dårligere behandling. Grunnen til jeg tror dette er at det er så mange vitner i saken. At Ali mener at det helt sikkert var rasisme og at ambulansesjåføren mener at det ikke var det er jeg ikke overrasket over. De er forfekter selvfølgelig sitt syn, det kan da umulig komme som en overraskelse på noen?

Jeg mener det er rasistisk hvis noen får en annen behandling enn en med en annen hudfarge. Jeg har aldri trodd at Ali Farah ikke ble tatt med fordi at amulansesjåførende var Ku Klux Klan menn, men jeg tror enda at hudfargen var en del av feilvurderingen.

Som det framkommer i saken i A-magasinet (som har avhørene av vitnene som kilde i denne forbindelse) så er det ingen av vitnene som kan huske å ha hørt rasistiske utsagn:

Opprinnelig lagt inn av A-magasinet

Da ambulansen drar, eksploderer parken. Vitner har trodd en mann skulle dø, så blir han skjelt ut og nektet ambulansetransport. «Vi kan anmelde dem for rasisme!» sier en. «Dette er pur rasisme!» sier en annen.

– Situasjonen tar helt av. Vi blir skjelt ut. Og jeg skjønner det. Vi kommer som reddende engler, men tar ham ikke med. Den feilen vil jeg angre på resten av mitt liv, sier Schjenken i dag.

Statens helsetilsyn fastslår senere at uttalelsene og ikke å transportere Farah, eller forsikre seg om at politiet gjorde det, er uforsvarlig og i strid med kravene om å yte øyeblikkelig og omsorgsfull helsehjelp. Men er det rasisme/diskriminering?

A-magasinet har lest avhørene Spesialenheten foretok. Vitnene er ikke samstemte. Ingen har hørt rasistiske ytringer, men flere mener helheten var rasistisk eller diskriminerende. Andre sier at de ikke vet om det er rasisme, men at sjåførene handlet uprofesjonelt og forkastelig.

Jeg har hele tiden ment at denne saken er voldsomt hauset opp av media, jeg er enig i at det ble gjort en grov feilvurdering, men helsepersonell er tross alt bare mennesker de også, og alle mennesker kan feile.

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Dette reagerer jeg på, jeg hører stadig nordmenn klage over dette. Samtidig vet vi jo at mange opplever rasisme i Norge.

Jo jeg er veldig klar over at det er rasisme i Norge, det har jeg heller ikke fornektet og jeg synes det er helt forkastelig. Men jeg synes også det er forkastelig å kjempe rasisme-saken i enhver tenkelig anledning koste hva det koste vil.

Men jeg mener helt personlig at det er mer "stuerent" i norge i dag å stemple en hvit som rasist enn det er å si at en mørkudet er rasistisk mot hvite, for det har de jo full rett til, så dårlig som de har blitt behandlet gjennom alle århundrer. Det var vel forsåvidt ikke det denne diskusjonen skulle dreie seg om, derfor "hvisker" jeg.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:07   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nei, vettu hva! Den kronikken var jo - eh - nei, jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne en gang.

Hva?!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:11   #33
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Men jeg mener helt personlig at det er mer "stuerent" i norge i dag å stemple en hvit som rasist enn det er å si at en mørkudet er rasistisk mot hvite, for det har de jo full rett til, så dårlig som de har blitt behandlet gjennom alle århundrer. Det var vel forsåvidt ikke det denne diskusjonen skulle dreie seg om, derfor "hvisker" jeg.

Jeg er ganske enig med deg her. Og tillater meg å kommentere avsporingen, fordi jeg mener den likevel har med saken å gjøre.

Må bare legge til at jeg tror mange av de som drar fram rasisme i alle tenkelige og mulige sammenhenger, kanskje rettferdiggjør det fordi de mener at rasisme gjennomsyrer alle tenktelige og mulige situasjoner? Synd hvis de tenker det, men dessverre har de sikkert mer rett enn mange liker å tro. Samtidig er jeg ikke enig i at det å dra det fram ustanselig og å rette finger mot "tilfeldige", beleilige ofre (som Schjenken) er måten å gjøre det på. Ok, kanskje er Schjenkens feilvurdering et underbevisst resultat av århundrer med nedarvede holdninger. Men det er likevel gal ende å røske opp dersom man ønsker å få bukt med all verdens rasisme en gang for alle.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:16   #34
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Når jeg først leste kronikken var jeg oppriktig sjokkert.

Nå er jeg mest flau på Ali Farahs vegne.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:18   #35
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Og jeg synes dere blander kortene. Det spiller ingen trille om Ali Farah er rasist eller ikke i denne saken. Om ambulansesjåførene gjorde noe feil eller ikke, er noe som må bedømmes helt uavhengig av kronikken. Eller mener dere at det bare er overmennesker som kan bli utsatt for rasisme? Er det slik at offeret må ha en viss oppførsel for at det skal kunne beholde sin status som offer?

Vel, media har jo fremstilt saken på denne måten, så når ting plutselig får et par helt nye vinkler er det vel ikke rart folk reagerer. Dessuten er jo dette blitt en nærmest prinsipiell sak om hverdagsrasisme i Norge. Det er lenge siden dette handlet om saken i seg selv.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:33   #36
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror fortsatt dette var rasistisk i den forstand at hudfargen til Ali Farah gjorde at han fikk en dårligere behandling. Grunnen til jeg tror dette er at det er så mange vitner i saken. At Ali mener at det helt sikkert var rasisme og at ambulansesjåføren mener at det ikke var det er jeg ikke overrasket over. De er forfekter selvfølgelig sitt syn, det kan da umulig komme som en overraskelse på noen?

Jeg mener det er rasistisk hvis noen får en annen behandling enn en med en annen hudfarge. Jeg har aldri trodd at Ali Farah ikke ble tatt med fordi at amulansesjåførende var Ku Klux Klan menn, men jeg tror enda at hudfargen var en del av feilvurderingen.

Er det da, sett fra ditt ståsted, mulig å gjøre en feil mot en mørkhudet uten at det er rasisme?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:42   #37
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Er det da, sett fra ditt ståsted, mulig å gjøre en feil mot en mørkhudet uten at det er rasisme?

Jeg synes dette er et svært godt spørsmål i denne saken. Jeg har fra begynnelsen av vært veldig skeptisk til rasismevinklingen, og er det enda mer nå. Jeg mener jo at det er fullt mulig, og at ambulansepersonell som alle andre kan gjøre feil, mot hvite og mørkhudede, uten at det ligger rasisme bak. Jeg føler at de involverte på Ali-siden har brukt denne saken for det det er verdt, uten at de sitter med sannheten.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:46   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg tror faktisk at beliggenhet og at det var slåsskamp midt på dagen hadde mye mer med hvordan sjåførene "kategoriserte" hendelsen i hodet sitt. Særlig det siste er et "rus"-signal. Men hudfargen hjalp nok også til med den katalogiseringen. Har man mange, mange erfaringer som sier at "A betyr ofte rus", "B betyr ofte rus", så er det naturlig at man går noe forutinntatt inn i en situasjon.

Jeg vet ikke hvordan utrykningspersonell jobber med å bruke erfaring konstruktivt - til å la den være nyttig bakgrunnsinfo uten at den svekker dømmekraften deres? Det er en vanskelig balansegang.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:47   #39
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Det har foregått en usmakelig heksejakt på de ambulansesjåførene og man kan jo tenke seg at problemet er at folk ikke greier å se noe annet enn svart-hvitt. Jeg husker jo godt også her på FP at fornuftige folk ble til temmelig rabiate antirasister en stund.

Likevel så trenger man ikke gjøre samme feilen en gang til. Ali Farah har en hodeskade som han selvfølgelig er kjempebitter over, man kan da bare ikke vente at han skal være saklig eller ha en rettferdighetsfølelse ovenfor ambulansesjåførene? Ambulansesjåføren har fortalt sin subjektive historie, Ali Farah sin. Fett nok.

Ingen vet om ambulansesjåførene tok for lettvint på dette oppdraget på grunn av rasisme eller ei. Etter min mening som helsepersonell er det uinteressant, det de gjorde var at de ikke gjorde jobben sin og da spiller det ikke noen rolle om det var fordi han var utlending, eller om det var fordi han hadde røyka hasj eller om det var fordi de ble stressa over at folk stod over og ropte. Alle som jobber i helsevesenet får intens avsky mot enkelte pasienter innimellom og man skal kunne forvente at man gjør jobben likevel.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:49   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Et eksempel: Politiet på Majorstua kjørte for noen år siden en ganske massiv aksjon der de stoppet folk de syns syklet på en mistenkelig dyr sykkel, og sjekket om den var deres. De brukte magefølelse og erfaring, og det var en dundrende suksess. De hadde veldig høy "hit-rate", og fikk tatt utrolig mange sykkeltyver/folk som hadde kjøpt tyvegods.

Problemet var for han stakkars unge afrikanere som jeg har glemt hva heter, som hadde brukt deltidsjobbpengene sine på en flashy, dyr sykkel. Han ble stoppet HVER forbanna dag. Noen ganger mange ganger om dagen. Kvittering hjalp ikke. Attest fra butikken hjalp ikke. Det tok masse tid og krefter fra ham. Egentlig tok han det med bemerkelsesverdig godt humør. Hadde det vært meg så hadde jeg rappet en sykkel bare på trass.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no