Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-08, 17:59   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Ali Farah går til kraftig angrep på ambulansesjåføren i en kronikk i Ny Tid.

Fra Aftenposten;

Sitat:

Ny Tid-kronikken er en over 2000 ord lang reise i angrep på det vestlige samfunnet generelt, og ambulansearbeider Schjenken spesielt. Schjenken selv mener kronikken er så drøy i sin ordbruk at det ikke går an å kommentere den.

Hva synes dere om dette? Er dette en passende reaksjon etter at Schjenken fortalte sin versjon av saken i forrige ukes A-magasin?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:22   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Etter å ha lest artikkelen om Schjenken og kronikken til Ali Farah, vet jeg ikke hva jeg skal tenke lenger.

Kronikken til Ali Farah mener jeg blander de ulike temaene. Schjenken gjorde en feil ved å ikke ta ham med. Han har enda ikke bedt om unnskyldning personlig til Ali Farah, noe som kanskje hadde ryddet opp i noe av det Ali Farah tar for seg i kronikken.

Men - å utrope Schjenken til en del av den "grå masse", synes jeg er å gå over streken.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:56   #3
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Ambulansesjåførene gjorde en grusom feilvurdering, men er blitt utsatt for en umenneskelig heksejakt i ettertid. Farah ble utsatt for en forferdelig menneskelig svikt, men har i ettertid mistet all min sympati ved å angripe sjåførene og det norske samfunnet ved enhver tenkelig og utenkelig anledning.

Jeg mente da og mener fortsatt etter å ha lest alle linkene i HI at dette i utgangspunktet ikke var rasistisk, men at enkelte ikke-etniske nordmenn prøver å dra opp rasisme-debatten i ett og alt. Jeg mener at Farah i sin kronikk er minst like rasistisk i sine utsagn mot nordmenn og hvite generelt, men det er liksom ikke lov å kalle det rasistisk, det er liksom bare rett og rimelig!?

Jeg har opplevd beskyldninger på jobb blant kolleger som mener at de er forbigått pga hudfarge og nasjonalitet, når alle andre ser at det er pga utdanning, ansiennitet og egnethet. Jeg har sett ambulansesjåfører i arbeid som har måttet tåle det meste, men allikevel har gitt den beste mulige behandling.

Jeg mener at feiltolkningen var en grov feil og at han burde gi en uforbeholden unnskyldning for det, men det er ikke det han blir bedt om å unnskylde i mine øyne. Farah avslutter nok ikke heksejakten før han får en unnskyldning og en "tilståelse" for rasismen.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08

Sist redigert av Mirasol : 09-10-08 kl 19:34.
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 19:17   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Maimor skriv mykje av det eg tenker om denne saka.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 19:22   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg mente da og mener fortsatt etter å ha lest alle linkene i HI at dette i utgangspunktet ikke var rasistisk, men at enkelte ikke-etniske nordmenn prøver å dra opp rasisme-debatten i ett og alt. Jeg mener at Farah i sin kronikk er minst like rasistisk i sine uttsagn mot nordmenn og hvite generelt, men det er liksom ikke lov å kalle det rasistisk, det er liksom bare rett og rimelig!?

På sett og vis er det vel det han gjør selv, her:
Nå har flere av dem blitt det jeg kaller rasister. De klarer ikke se hvite mennesker som individer. Bare som en grå masse. De kritiserer den grå massen for uten kjærlighet å ha gjort oss til evig underdanige. «White trash democracy» er et papirhelvete som dere kaller sosialdemokrati. Et sosialdemokrati som skal innebære rettssikkerhet. Men som jeg og mange av mine brødre og søstre vet ikke gjelder for oss.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 19:31   #6
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Ambulansesjåførene gjorde en grusom feilvurdering, men er blitt utsatt for en umenneskelig heksejakt i ettertid. Farah ble utsatt for en forferdelig menneskelig svikt, men har i ettertid mistet all min sympati ved å angripe sjåførene og det norske samfunnet ved enhver tenkelig og utenkelig anledning.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 19:32   #7
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

På sett og vis er det vel det han gjør selv, her:
Nå har flere av dem blitt det jeg kaller rasister. De klarer ikke se hvite mennesker som individer. Bare som en grå masse. De kritiserer den grå massen for uten kjærlighet å ha gjort oss til evig underdanige. «White trash democracy» er et papirhelvete som dere kaller sosialdemokrati. Et sosialdemokrati som skal innebære rettssikkerhet. Men som jeg og mange av mine brødre og søstre vet ikke gjelder for oss.

Joda jeg så han refererte til at "flere av dem", men derved utelot han jo seg selv da...

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 19:33   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg fikk en god dose pepper da jeg var forsiktig med å dra fram rasismekortet i debatten vi hadde på FP som følge av feilvurderingen som ble gjort av ambulansesjåførene. Jeg synes det som skjedde var svært alvorlig, jeg er en person som er oppriktig engasjert når det gjelder antirasisme, og jeg tillot meg å "tenke mitt" den gangen. Samtidig synes jeg ut i fra den informasjonen som jeg har fått med meg at saken ble dratt for langt i forhold til rasismestempling (som i konkludering) fra både media og offentlig hold. At benjaminsaken og denne saken fra offentlige personer ble nevnt i samme åndedrag synes jeg var drøyt.

Jeg tenker at det må gå an å ha flere tanker i hodet på en gang her. Ambulansesjåførene gjorde en grov feilvurdering som kan ha vært motivert av fordommer og rasisme. Ali Farah har god grunn til å være fly forbanna og lite tilgivende i forhold til hva som skjedde, konsekvensene for ham har vært store. Det ble gjort en uopprettelig og alvorlig feil. Jeg orket ikke å lese hele kronikken hans nå, men skal gjøre det senere. Jeg synes kanskje ting blir dratt veldig langt ut i fra konteksten, og ikke bidrar i positiv retning. Det har jo vist seg at media ikke akkurat har ivret etter å formidle informasjon til ambulansesjåførenes fordel, blant annet har ikke bildene som viser at Ali Farah sto oppreist da de forlot ham kommet fram. Jeg prøver ikke å argumentere i retning av at ambulansearbeiderne har gjort jobben sin altså, tvert i mot. Men jeg har forståelse for at det kan oppleves som traumatisk å bli framstilt som en reinspikket rasist både fra media og fra politikere på høyere hold uten å ha anledning til å forsvare seg. Jeg får litt Tønne-vibber.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 19:44   #9
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Ali Farah frustrasjon er sterk lesning, og jeg forstår godt hans behov for å sette sine erfaringer i en større sammenheng. Selv om det er vel urettferdig å la denne ene mannen bli syndebukk for all urettferdigheten, har jeg ikke noe problem med å sympatisere med Ali Farah i det han skriver.

På den annen side er ambulansesjåførens historie fæl, og jeg fikk veldig vondt av ham. Det er vanskelig å tenke begge disse tankene på en gang, og hele greia er forferdelig tragisk.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 19:52   #10
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Kronikken til Ali Farah mener jeg blander de ulike temaene. Schjenken gjorde en feil ved å ikke ta ham med. Han har enda ikke bedt om unnskyldning personlig til Ali Farah, noe som kanskje hadde ryddet opp i noe av det Ali Farah tar for seg i kronikken.

Men har ikke Schjenken sagt at han kunne tenke seg å møte Farah for å snakke om det som skjedde? Noe som har blitt besvart med kronikken det er linket til i HI?

Jeg kjenner at hele saken provoserer meg voldsomt. Den gjorde det første gang jeg hørte om episoden, da også jeg trodde at feilen var rasistisk motivert. Når jeg har hørt Schjenkens versjon av saken er jeg mildere stemt ovenfor ambulansesjåførene. Farah og Nordberg, derimot. - De fronter en viktig sak, det er ingen tvil om det, men å bruke denne episoden som et eksempel og å gjøre ambulansesjåføren som et offer på den måten blir mer og mer smakløst for hver gang de dukker opp i en offentlig debatt med det.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:09   #11
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Ambulansesjåførene gjorde en grusom feilvurdering, men er blitt utsatt for en umenneskelig heksejakt i ettertid. Farah ble utsatt for en forferdelig menneskelig svikt, men har i ettertid mistet all min sympati ved å angripe sjåførene og det norske samfunnet ved enhver tenkelig og utenkelig anledning.

Jeg mente da og mener fortsatt etter å ha lest alle linkene i HI at dette i utgangspunktet ikke var rasistisk, men at enkelte ikke-etniske nordmenn prøver å dra opp rasisme-debatten i ett og alt. Jeg mener at Farah i sin kronikk er minst like rasistisk i sine utsagn mot nordmenn og hvite generelt, men det er liksom ikke lov å kalle det rasistisk, det er liksom bare rett og rimelig!?

Jeg har opplevd beskyldninger på jobb blant kolleger som mener at de er forbigått pga hudfarge og nasjonalitet, når alle andre ser at det er pga utdanning, ansiennitet og egnethet. Jeg har sett ambulansesjåfører i arbeid som har måttet tåle det meste, men allikevel har gitt den beste mulige behandling.

Jeg mener at feiltolkningen var en grov feil og at han burde gi en uforbeholden unnskyldning for det, men det er ikke det han blir bedt om å unnskylde i mine øyne. Farah avslutter nok ikke heksejakten før han får en unnskyldning og en "tilståelse" for rasismen.

Fantastisk skrevet.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:10   #12
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg forandret mitt syn på denne saken da jeg leste Schjenken sin versjon... Det tror jeg flere gjorde?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11


Sist redigert av Musemus : 09-10-08 kl 20:33.
Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:11   #13
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Ambulansearbeiderene gjorde en feil den dagen, de mistolket symptomene og hørte dessverre lite på hva de rundt kunne bidra med. Det er nok ingenting i veien med Schjenkens kompetanse, herlighet, selv leger unngår å se de farlige og ofte kamuflerende symptomene og sender syke pasienter hjem. Det var uansett en grusom feil, en feil vi ikke skal unnskylde, en feil Schjenken er smertefullt klar over selv, og det hadde han vært uten alt oppstyret også.

Jeg synes denne kronikken var så drøy at jeg forstår veldig godt at Schjenken har problemer med å kommentere den. Han har i tillegg sagt at han vil møte de privat, håper det vil sette en stopper for heksejakten.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:15   #14
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg synes også at kronikken til Farah er sterk lesing, og at den er gjennomsyret av den urettferdigheten og håpløsheten som har preget han gjennom mange år i Norge.

Jeg ser at dette er vanskelig for begge parter, og er veldig enig med det rajraj skriver; Jeg skulle ønske at fokuset lå litt mer på den rasismen som mange opplever i Norge og litt mindre på å angripe en enkeltperson.

Det jeg ikke forstår er hvorfor ambulansesjåførene ikke har bedt om unskylding, kan noen gi meg en god grunn til det?

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:16   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg tror fortsatt dette var rasistisk i den forstand at hudfargen til Ali Farah gjorde at han fikk en dårligere behandling. Grunnen til jeg tror dette er at det er så mange vitner i saken. At Ali mener at det helt sikkert var rasisme og at ambulansesjåføren mener at det ikke var det er jeg ikke overrasket over. De er forfekter selvfølgelig sitt syn, det kan da umulig komme som en overraskelse på noen?

Jeg mener det er rasistisk hvis noen får en annen behandling enn en med en annen hudfarge. Jeg har aldri trodd at Ali Farah ikke ble tatt med fordi at amulansesjåførende var Ku Klux Klan menn, men jeg tror enda at hudfargen var en del av feilvurderingen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:16   #16
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg merker at jeg har blitt ganske så "mettet" av denne saken.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:18   #17
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Ambulansesjåførene gjorde en grusom feilvurdering, men er blitt utsatt for en umenneskelig heksejakt i ettertid. Farah ble utsatt for en forferdelig menneskelig svikt, men har i ettertid mistet all min sympati ved å angripe sjåførene og det norske samfunnet ved enhver tenkelig og utenkelig anledning.

Jeg mente da og mener fortsatt etter å ha lest alle linkene i HI at dette i utgangspunktet ikke var rasistisk, men at enkelte ikke-etniske nordmenn prøver å dra opp rasisme-debatten i ett og alt. Jeg mener at Farah i sin kronikk er minst like rasistisk i sine utsagn mot nordmenn og hvite generelt, men det er liksom ikke lov å kalle det rasistisk, det er liksom bare rett og rimelig!?

Dette reagerer jeg på, jeg hører stadig nordmenn klage over dette. Samtidig vet vi jo at mange opplever rasisme i Norge.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:29   #18
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg er veldig enig i det Maimor og Skremmer'n skriver.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:48   #19
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Jeg forandret mitt syn på denne saken da jeg leste Schjenken sin versjon... Det tror jeg flere gjorde?

Jeg har ikke forandret mitt syn på saken. Jeg har hele tiden vært skeptisk til hvordan media fremstiller saken, og har aldri tatt for god fisk at det de sier er fakta. Ingen, verken vitner eller Farah selv har noen som helst håndfast å vise til i sine rasismebeskyldninger, og jeg er mildt sagt sjokkert og forbannet over at politikere som Kristin Halvorsen går inn i saken og heller bensin på bålet. Man må være ufattelig lite oppegående når man uttaler seg offentlig om en sak man ikke har innsikt i. Fylkeslegen stiller i samme kategori. Hvordan kan man just like that konkludere med at det var rasistiske overtoner? Hans vurdering er langt utenfor hans kompetanseområde.


Sist redigert av Skremmern : 09-10-08 kl 20:53.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 20:52   #20
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg reagerte først veldig på det bildet der han står, men...det er jo aldri hevdet noe annet? Han urinerte på bilen(?) og kollapset like etterpå, var det ikke sånn? Folk som har fått hodeskader kan jo oppføre seg som fulle folk, og dette skjedde i en park en sommer-ettermiddag der folk griller og pilser. Jeg kan tenke meg at da de undersøkte han først kan symptomene vært så vage at det gikk fint an å ta feil av en full fyr som hadde fått seg en på kjeften og en med alvorlig hodeskade, og at symptomene ble akutt verre rett etter de dro. Legg så til en noe lei og sleivkjefta ambulansesjåfør og en fotograf på rett sted og du ender opp med det vi ser nå. Mitt scenario stemmer i hvert fall mye mer med hvordan jeg kjenner de som jobber i ambulansetjenesten i Oslo.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no