Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-08, 23:41   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/03/528630.html

Astronomi har alltid fascinert meg, samtidig som det kan skremme vettet av meg. Vi har så liten makt "der ute". Det står i artikkelen at vi sannsynligvis ikke får noe særlig forvarsel når dette skjer, og at det like godt kan skje i morgen eller om 1000 år eller mer. DET skremmer meg. Jeg vet at vi har hørt slikt før, og at "dommedagsprofesier" alltid vil være der, men jeg ble litt satt ut at denne artikkelen allikevel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:46   #2
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Jeg leste nettopp artikkelen og kjenner at jeg får panikk. Huff, er så redd...

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:49   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Jeg hadde gitt en stor F i hele greia om jeg ikke hadde barn, før tenkte jeg ikke på sånt som dette i det hele tatt. Men jeg er så redd for at barna mine skal lide, at jeg skal dø fra dem eller at de skal dø fra meg. Huff. Men skjer dette, så dør jo alle, og det går forhåpentligvis kjapt. For ordens skyld, jeg går ikke rundt og er livredd og tenker på dette daglig altså, men jeg kjenner jeg svetter litt når jeg leser slikt, pga. barna mine.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:50   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Jeg syns det er veldig spennende, men klarer ikke helt å bli redd. Mer fasinert.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:53   #5
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Mente de at det kan skje de nærmeste dagene, eller var det jeg som misforstod? Klarte ikke å lese alt, ble virkelig dårlig av dette

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:55   #6
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Jeg gjør bare sånn:

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:57   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Evita, her.

Mente de at det kan skje de nærmeste dagene, eller var det jeg som misforstod? Klarte ikke å lese alt, ble virkelig dårlig av dette

Det er også høyst usikkert når dette vil skje. Mens muligheten er til stede for at det vil skje til uka, så er det umulig å si noe for sikkert. Noe særlig forvarsel på vår undergang er det heller ikke mulig at vi får, sier astronomen.

- Stjernen kan ha eksplodert for 8000 år siden, og vi ville ikke vite det. Den kan gå av i morgen, eller om hundre tusen år. Men den vil eksplodere. Den er en tikkende bombe, sier Tuthill.

Knut Jørgen Røed Ødegaard forteller at det antakelig vil drøye en stund før stjernen eksploderer, og bare nærmere undersøkelser vil avsløre et mer nøyaktig dødstidspunkt.

- Gjennomsnittlig så lever disse stjernene i 200 000 år, og det kan fortsatt ta et par tusen år før denne smeller. Men det kan også skje før, og derfor må den studeres. På slutten pleier de å vibrere på en helt karakteristisk måte, noe denne ikke har gjort - ennå, sier Røed Ødegaard.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:57   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Evita, her.

Mente de at det kan skje de nærmeste dagene, eller var det jeg som misforstod? Klarte ikke å lese alt, ble virkelig dårlig av dette

De kunne ikke is noe om når det skulle skje. Det kunne skje i morgen eller om 1000 år.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:59   #9
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Det kan skje i morgen, om 1000 år, eller ikke i det hele tatt. Jeg vil tro sannsynligheten for pandemi, verdenskrig osv, statistisk sett, er mye større.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:01   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Det kan skje i morgen, om 1000 år, eller ikke i det hele tatt. Jeg vil tro sannsynligheten for pandemi, verdenskrig osv statistisk sett er mye større.

Det er den så absolutt. Problemet er at om denne stjernen eksploderer vil ALT liv på jorda dø, mens i en verdenskrig, pandemi osv kan noen av oss slippe unna. Men jeg er egentlig usikker på hva som er verst, at folk rundt en dør mens en selv overlever, eller at alt går til helvete i et bang.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:06   #11
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er den så absolutt. Problemet er at om denne stjernen eksploderer vil ALT liv på jorda dø, mens i en verdenskrig, pandemi osv kan noen av oss slippe unna. Men jeg er egentlig usikker på hva som er verst, at folk rundt en dør mens en selv overlever, eller at alt går til helvete i et bang.

Det var ikke sikkert at den ville ødelegge jorda, selv om den eksploderer.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:08   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Roe seg!


Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:08   #13
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Og hvis jeg forsto det riktig, så kan Jorda treffes. Det er ikke gitt at vi rammes av gammastrålingen.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:16   #14
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Har ikke vi fått servert sånne scenarioer før?
Jeg tar det helt med ro.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:18   #15
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Det er skremmende lesing, men vi kan ikke gå igjennom livet å være redd for å dø hvert øyeblikk. Da vil livskvaliteten vår bli kraftig redusert. Det er så mye som kan skje, men det meste skjer aldri.

Det forskes jo hele tiden, så vi får håpe de finner ut noe lurt før katastrofen inntreffer.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:20   #16
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/03/528630.html

Astronomi har alltid fascinert meg, samtidig som det kan skremme vettet av meg. Vi har så liten makt "der ute". Det står i artikkelen at vi sannsynligvis ikke får noe særlig forvarsel når dette skjer, og at det like godt kan skje i morgen eller om 1000 år eller mer. DET skremmer meg. Jeg vet at vi har hørt slikt før, og at "dommedagsprofesier" alltid vil være der, men jeg ble litt satt ut at denne artikkelen allikevel.

Synes i grunn det er like greit at slikt skjer uten forvarsel, OM det skjer. Heller det enn at man går og venter på at i neste uke smeller det...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 01:04   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Jeg kjenner fra dypet av min sjel at jeg ikke klarer å bekymre meg for en katastrofe som har mikroskopiske sjanser for å inntreffe i overskuelig fremtid, som vi ikke vil få vite noe om i forveien og som vil utslette alt liv i løpet av sekunder.

Jeg kjenner virkelig at jeg er helt oppriktig når jeg tenker "Og hva så?". Det kunne ikke bry meg mindre om jeg dør plutselig i morgen, hvis alle jeg bryr meg om dør like plutselig og ingen av oss lider ved det. Nope, tanken på det plager meg virkelig ikke en millimeter.

Tanken på å miste en av ungene i en påkjørsel rett utenfor huset vårt, eller å få kreft selv og vite at jeg skal dø fra dem i et langsomt smertehelvete, se det skremmer vannet av meg. (Dessverre er det også langt mer sansynlig at en av de to siste skal inntreffe enn det første.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 01:44   #18
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Synes i grunn det er like greit at slikt skjer uten forvarsel, OM det skjer. Heller det enn at man går og venter på at i neste uke smeller det...

Det er sånn jeg også tenker.

Husker jeg leste noe i et blad for en stund siden om en meteor som kunne komme til å treffe jorda om antall år. Husker ikke akkurat hvor mange. Jorda ville antageligvis gå klar den første gangen, men magnetfeltet ville kunne virke som en boomerang som drar meteoren mot jorden 7 eller 8 år senere. Jeg syns det er mye skumlere å lese om ting som er tidfestet, enn om denne gammastrålen som kanskje treffer jorden i morgen.

Det er også et moment om utslettelsen skjer raskt, og om alt liv på jorden blir utslettet, kontra bare en del av det.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 07:28   #19
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Er jeg den eneste som satser på at Bruce Willis skal redde oss?

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 07:41   #20
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Er jeg den eneste som satser på at Bruce Willis skal redde oss?

Nei, jeg satser også på det

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, edderkopper, flammekaster, monstermarihøner, ragnarok, tabloid


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no