Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-08, 21:52   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Jeg elsker Mezhaen på Habibi, spesielt de ulike dipene, og jeg skulle ønske jeg kunne lage noe lignende hjemme. Lurer på om noen vet hva jeg mener eller har andre diper og oppskrifter som kanskje faller litt inn under det samme?

1) Hvitløkssalat. Den kjennes ut som den består bare av hvitløk, men den er ikke besk. Den er, såvidt jeg husker, helt glatt i konsistensen og ny-ydelig.

2) En grønn dip. Jah. Kan det være koriander som er hovedingrediensen? Eller blander jeg med indisk mat nå?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 21:53   #2
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Der har jeg spist! Nam!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:09   #3
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Grønn dip? Baba Ghanoush?
http://en.wikipedia.org/wiki/Baba_ghanoush

Det er hvertfall godt.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:11   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Grønn dip? Baba Ghanoush?
http://en.wikipedia.org/wiki/Baba_ghanoush

Det er hvertfall godt.

Nei denne jeg snakker om er irrgrønn. Men det der så også godt ut ja

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:19   #5
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Åh, Habibi! Jeg og mannen vurderte og reise et tur til Oslo for og bl.a spise Mezhaen på Habibi. (Vi bor i nord-Norge..)

Her er ett par oppskrifter

Baba ganouj

2 middels store auberginer
saften av en sitron
1 hvitløksfedd
2 ss. olivenolje
2-3 ss. yoghurt naturell (helst avrent)
havsalt og nykvernet pepper

Grill auberginen til skinnet er sort og kjøttet er mykt (ca. 15 min, gjerne over åpen flamme, eller grillfuksjon. Husk å snu de ofte)
Avkjøl og dra av skinnet. Bruk food processor og bland alt sammen til passende konsistens. Salt og pepper etter smak.

Hummus
400 g hermetiske kikerter
1 ss lys tahini
2 fedd hvitløk (knuses)
2 ss fersk sitronsaft
1 ss olivenolje
(chilipulver)
salt og pepper

Sil kikertene, men spar på laken. Kjør det i kjøkkenmaskina sammen med olivenolje, tahini, hvitløk og sitronsaft til det er en jevn masse og hell gradvis kikertlaken i massen til den har konsistens som piska krem. Her kan du ha i et par klyper chilipulver hvis du ønsker. Smak til med salt og pepper.


Sitat:

1) Hvitløkssalat. Den kjennes ut som den består bare av hvitløk, men den er ikke besk. Den er, såvidt jeg husker, helt glatt i konsistensen og ny-ydelig

Er det Tzatsiki eller hvitløksaioli du mener?

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:21   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Er det Tzatsiki eller hvitløksaioli du mener?

Denne er mye mer konsentrert hvitløk. Jeg tror ikke den er blandet ut med verken yoghurt eller majones.

Tusen takk for oppskrifter

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:23   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Åh, det er lenge siden jeg har spist på Habibi! Det var overtidsmatleverandøren vår før, jeg jobbet seks etasjer over.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:24   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Åh, det er lenge siden jeg har spist på Habibi! Det var overtidsmatleverandøren vår før, jeg jobbet seks etasjer over.

Jeg spiste der på onsdag, og stinker fortsatt hvitløk

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:24   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Kjenner jeg må spise på Habibi igjen. :slenge seg på et fly og sove hos Observatøren:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:25   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Kjenner jeg må spise på Habibi igjen. :slenge seg på et fly og sove hos Observatøren:

Da vil jeg være med! Også kan vi sammen plukke fra hverandre rettene en for en og lage egen oppskriftsbok!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:26   #11
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Zol: Klart!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:26   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg spiste der på onsdag, og stinker fortsatt hvitløk

Det gjør jo ingenting. Nå fikk jeg helt vann i munnen. Lurer på om Glitterbarnet vil like maten der?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:28   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det gjør jo ingenting. Nå fikk jeg helt vann i munnen. Lurer på om Glitterbarnet vil like maten der?

Sikkert noe av den. Ztjerna liker ting som kan dyppes. Og hvitløk skremmer han ikke her hjemme. Men han får ikke være med meg på Habibi for der vil jeg sitte i ro og fred og nyte maten .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:32   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Men han får ikke være med meg på Habibi for der vil jeg sitte i ro og fred og nyte maten .

Ja, det er et godt poeng. Glitterbarnet har truffet "holder-ut-45-minutter-max-på-cafe-alderen".

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 22:38   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Hvitløksdip? Åh herre min hatt, nå renner sikkelet her. Høres jo himmelsk ut. Jeg elsker tzatziki-greier, men dette høres jo enda bedre ut. Hvorfor har vi ikke sånt her? Eller, vi har kanskje men jeg går sjelden ut for å spise. Jeg blir alltid sulten av å lese i bøker som Drageløperen og Tusen strålende soler. Har lyst å smake på alt de serverer der.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 01:36   #16
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, det er et godt poeng. Glitterbarnet har truffet "holder-ut-45-minutter-max-på-cafe-alderen".

Å ja, Habibi. Merker at det kribler. Utrolig godt. Jobbet like ved jeg også.

Er det noen som vet når "holder ut 45-minutter-max-på-cafe-alderen" går over, slik at vi kan spise ett annet sted enn Egon på Frogner og Mecca?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 08:00   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Er det noen som vet når "holder ut 45-minutter-max-på-cafe-alderen" går over, slik at vi kan spise ett annet sted enn Egon på Frogner og Mecca?

Jeg har store håp til fireårsalderen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 15:43   #18
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Når begynte denne vil-ikke-sitte-stille-på-restaurant fasen? Er velsignet med en mini som forelopig synes det er stas å være med ut og spise, men det går kanskje over snart? :frykte: Hun er 20 mndr nå.

Men tilbake til saken, hvitlokssausen/salaten hoeres ut til å være det vi her kaller toum. Det er en slags hvitloksmajones, men lagd kun på eggehviter. Kan det stemme?

Slik lager du den:
Putt hvitlok i foodprocessor, tilsett litt salt, pepper, sitronjuice og et par eggehviter. Mixes. Tilsett en god olje, som om du lager majones, saaakte, mens foodprocessoren går. Tipper det går en desiliter eller så. Vips så har du kremete hvitloksdip. Har ikke noyaktige mål, dette er fra en libanesisk venninne.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 15:50   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Men tilbake til saken, hvitlokssausen/salaten hoeres ut til å være det vi her kaller toum. Det er en slags hvitloksmajones, men lagd kun på eggehviter. Kan det stemme?

Slik lager du den:
Putt hvitlok i foodprocessor, tilsett litt salt, pepper, sitronjuice og et par eggehviter. Mixes. Tilsett en god olje, som om du lager majones, saaakte, mens foodprocessoren går. Tipper det går en desiliter eller så. Vips så har du kremete hvitloksdip. Har ikke noyaktige mål, dette er fra en libanesisk venninne.

Det kan høres ut som noe som ligner ja Rå eggehviter altså? Urk, det liker jeg ikke å vite at er i mat *pyse*

Hvor mye hvitløk?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 15:51   #20
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrifter på palestinsk dip (inspirert av Habibi)

Her har jeg faktisk ikke spist :jøss: Skal overtale mannen!! :blirikkevanskeligt:

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no