Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hvordan uttaler du navnet Tussi?
Med tonem 1 (som pussy) 209 84,27%
Med tonem 2 (som pussig) 30 12,10%
Jeg har en dialekt eller aksent som ikke opererer med tonemforskjeller 2 0,81%
Skjønte ikke spørsmålet 7 2,82%
Deltakere: 248. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-11, 07:29   #41
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.713
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Definitivt tonem 1.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 07:39   #42
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

2, men eg er jo vestlending - vil ikkje det påverke resultatet da?
Sånn som jentenavnet Helga - det blir sagt ulikt i aust og i vest
Eller mulig eg er heilt på jordet nå

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 07:47   #43
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ordet tussig har jeg aldri hørt, det høres svensk ut. Men jeg antar det har samme tonem som f.eks. Nina, og det har også Tussi.

Nina kan da vitterlig har to tonemer det også.

Jeg har ikke snøring på tonemer, og skjønner ikke eksemplene.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:00   #44
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Tonem 1.

  Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:06   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er sjokkert over resultatene her.

Jeg sier det selvsagt med tonem 2. (Som jeg forøvrig etter mye om og men trodde var tonem 1?)

Samme her, jeg er litt overrasket? Jeg sier det som i "pussig" eller "Nina" og har aldri hørt noe annet fra andre heller. Er fra Stavanger.
Men altså, det er jo ikke alle som uttaler ordene i eksemplene likt heller, faktisk. En nordlending uttaler vel ikke pussig på samme måte som en vestlending?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 26-05-11 kl 08:12.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:12   #46
Pippa
Aktiv
 
Pippa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 211
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

alt. 1

__________________
Pippa

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:13   #47
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Pussy?! Tonem 1, is there any other way?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:33   #48
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Som pussy, ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:38   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Nina kan da vitterlig har to tonemer det også.

Som regel ikke. Det var derfor jeg brukte det navnet. De fleste andre navn kan uttales med to tonemer. Nina KAN nok det, men det er i tilfelle unntakvis.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:39   #50
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Jeg vet ikke om jeg har skjønt forskjellene. Mener dere som har stemt 1 at dere sier nesten Tøssi ?
-elle er det G-en i 2. eksemplet som gjelder, slik at dere da sier tussig?
:domm:

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:39   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Alle dere som sier tonem 1, dere mener at dere sier det som sykkel, altså? Jeg bare spør, for jeg greier ikke helt å tro det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:39   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Som regel ikke. Det var derfor jeg brukte det navnet. De fleste andre navn kan uttales med to tonemer. Nina KAN nok det, men det er i tilfelle unntakvis.

Nordlendinger bruker tonem 1 på Nina, gjør de ikke? :tenke:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:40   #53
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Nordlendinger bruker tonem 1 på Nina, gjør de ikke? :tenke:

Jo, men de bruker jo tonem 1 på alt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:41   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Ja, de gjør jo det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:43   #55
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Tror jeg har skjønt det- er det trykket på ordet dere mener? Slik at det første eksemplet er trykk på førstedelen av ordet, mens den andre er trykk på begge (både på U og I)?
I såfall har jeg stemt feil. Har stemt på 2, men sier det med mest trykk på U-en.
En modde kan i såfall gjerne ta vekk en 2-er og legge til en 1-er.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:46   #56
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Eg meiner da at tonem 1 dominerer på austlandet, og tonem 2 dominerer på vestlandet. Tar eg feil der da? I nord veit eg jammen ikkje.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:47   #57
Pippa
Aktiv
 
Pippa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 211
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jo, men de bruker jo tonem 1 på alt.

__________________
Pippa

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:57   #58
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Absolutt tonem 1. Som i pussy eller sykkel.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:00   #59
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Som i pussy.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:01   #60
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler du navnet til Ole Brumm-figuren Tussi?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Nordlendinger bruker tonem 1 på Nina, gjør de ikke? :tenke:

Jeg gjør ikke det. Jeg bruker tonem 2 på Nina, Anne og Håkon, og tonem 1 på Elin, Anna og Petter.

Og så bruker jeg tonem 2 på Tussi. :mindretall:

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no