Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Tjorven lærer lavkarbo

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-11, 07:36   #21
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg kjenner ikke til soutbeachdietten, men i utgangspunktet så har vel bønner for høyt karboinnhold til at det er forenelig med ketogent kosthold. Kikerter f.eks har 51 kh per 100 g og hvite bønner har 45,2 kh per 100 g. Det hele avhenger litt av hvor langt ned man må på karbene for å komme i ketose, det er noe man isåfall må teste ut med telling av karber og ketostix. Vanligvis må man under 40 kh per døgn, tror jeg. Men med kosthold a la Fedon er det kjempefint å spise bønner.

Jeg for min del synes kroppen funker best i ketose, men jeg blir matlei, derfor har jeg variert litt mellom moderat lavkarbo og ketogent kosthold.

Og her er jeg også. Det går veldig bra en stund, og så blir eg drita lei, og kan spise litt mer karber i noen dager før jeg er tilbake på ketogen kost igjen. Det som ofte skjer er at jeg ikke faller ut av ketose allikevel, fordi jeg tåler mer karber enn det som er i den ketogene dietten.

Jeg spiser litt brødvarer også, selvbakt selvsagt uten mel, og hjemmelagde knekkebrød. Da er det enklere å holde seg på den smale sti.
Steker også lapper, alltid mer enn til et måltid, som er gode kalde med pålegg på.
Når jeg lager blomkålmos lager jeg til to dager, "stuet kål" alltid til to dager osv. Da er det stort sett bare å lage samme middag til alle mann, og så dropper jeg tilbehøret de skal ha.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 08:11   #22
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Nå går jeg ikke på lavkarbo, men koker egg ofte en dag i forveien (eller koker alltid ekstra). De har aldri blitt grønne...

Skyr skal vel være ett greit dessertmåltid, det inneholder aspertam noe jeg prøver ¨ikke få i meg for ofte ihvertfall.


Lykke til med lavkarbo

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 09:23   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Det har kommet skyr uten aspartam også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 09:33   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Hva med melk? Er det greit, greit i små mengder eller noe man forsøker å holde seg unna? Husk; jeg har ikke noe mål om ketose, men moderat lavkarbo.

Jeg har de siste årene startet dagen med en kaffe latte laget på EkstraLettmelk. Jeg setter pris på dette, men det er heller ikke det verste å få i seg.

Og når man går på lavkarbo, kan man bare lese innholdsfortegnelsen eller er det noe annet man bør tenke på? Jeg er fryktelig glad i Cola Light. Den inneholder visstnok 0 karbohydrater. Jeg vet at dette ikke er bra pga en del andre ting, men jeg kan ikke kutte ut alt på en gang, så hvis dette kun er ille pga aspartam og annet tull, så vil jeg gjerne drikke brus hvis jeg kan.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:09   #25
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Her skla jeg henge litt kjenner jeg hvis det er greit.
Har veldig lyst til å prøve meg selv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:11   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Bare heng med. Vi rookier har sikkert også noe å bidra med etter en liten stund. Vi har sikkert ikke alle lest det samme.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:13   #27
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Hvis jeg skulle ha begynt på moderat lavkarbo nå så ville jeg ha valgt matvarer fra følgende liste:

Alt av kjøtt, fisk, skalldyr, egg, bønner, linser og usøtede melkeprodukter.
Alt av grønnsaker, men ikke mais, erter og rotgrønnsaker.
Alt av nøtter, men i små mengder. Ikke saltede, ristede nøtter.
Alt av bær, og eple, pære og plomme. Litt appelsin.

I tillegg ville jeg ha spist knekkebrød med lavt karbohydratinnhold, litt havregryn (store), hele gryn og laget lavkarbobrød som det finnes mange oppskrifter av her inne. Jeg ville ha begrenset lettbrus til et absolutt minimum og heller satset på mye vann, og kuttet litt på kaffe og heller drukket te. Jeg ville ha brukt fete melkeprodukter, men kun for å sprite opp maten litt. Ikke dynke mat i fløte eller bruke et beger rømme i gryta. Masse krydder, urter, sitron og eddik. Jeg ville også ha stekt i smør, men ikke brukt alt smøret som saus. Når man spiser moderat lavkarbo bør man ikke pøse på med fettet, men heller ikke være hysterisk redd for det. Deilig olivenolje i salater, selvfølgelig. Proteiner til hvert eneste måltid, aldri karbohydrater alene.

En typisk dagsmeny for meg ville ha sett omtrent sånn ut:

Frokost:
Knekkebrød med masse deilig pålegg (det er pålegget som skal mette, ikke brødet), litt grønnsaker og te.
Lunsj: Gjerne middagsrester varmet i mikro'n på jobb.
Middag: Enkleste måltidet, her er det uendelige muligheter.
Kvelds: En liten omelett (der man kan lage litt ekstra til frokost dagen etter), litt brød etc. med masse pålegg.

Som mellommåltid kan man ta en lettjoghurt med litt mandler, eller kesam med bær osv. Det finnes nok mange tråder om hva man kan spise når man fyser litt.

Jeg tror dette er et greit utgangspunkt, og så finner du ut etterhvert hva som fungerer for deg. Lykke til!

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:18   #28
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Glemte å skrive at du ikke skal være sulten. Dersom du kjenner at du ikke har fått nok mat - SPIS! Men hvis du skal fylle på med noe, la det alltid være rene proteinkilder. Kjøtt, fisk, ost osv.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:30   #29
Nillenalle
Aktiv
 
Nillenalle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 262
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Er makrell i tomat lavkarbo? Tunfisk i olje? Dette lurer jeg på.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:31   #30
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Det er veldig lavkarbo! Suuper mat! Jeg kan spise en hel boks makrell i tomat med agurk til frokost uten noe annet.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:45   #31
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg kommer til å henge i tråden, og lære.

Ketogene kurer høres for ekstremt ut for meg. I tillegg tror jeg heller ikke jeg skal legge meg på moderat lavkarbo, men ha et aktivt forhold til karbohydrater. Jeg blir rett og slett litt satt ut av alle de forskjellige oppleggene, og detaljene i dem.

Men, kan det oppsummeres som at cluet er proteinkilder i kombo med karbo, og aldri karbo alene? Slik at når jeg i dag spiste havregrøt (kokt med store gryn og på vann, med kanel og litt bringebær), så blir det "feil" fordi jeg ikke hadde CC eller andre renere proteinkilder ved siden av?

Hvorfor?

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:46   #32
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Hurra for Albertine! Veldig god bruksanvisning.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Planen er egentlig ikke å være i ketose, men å leve på moderat lavkarbo. Eller funker ikke dette?

Det er stor, stor forskjell på moderat lavkarbo og ketose (som du vet). I min bok passer ketose for dem som har mye å gå ned og som gjør det i tett samarbeid med lege. Du er ikke der, for deg passer moderat lavkarbo bedre (etter min mening, da. ). Og om det virker? Jeg har gått ned 15 kg siden vi traff hverandre i begynnelsen av juli.

Til frokost spiser jeg ofte middagsrester. Jeg elsker også hjertesalat, så det går alltid endel blader fra den ned. Egg har jeg blitt lei av (omsider, ifølge familien ), men det regner jeg med bare er en periode. Jeg har stekt omelett på morgenkvisten som jeg har hatt med til lunsj på jobb. Eggerøre og kokt egg holder seg også bra, synes jeg, men det er et must med kjøleskapmulighet på jobb.

Husk også at det er lov å prøve seg frem. Man reagerer jo ofte forskjellig på matvarer, det er en overgangsperiode. Ingen krise hvis du ikke er 100% tro mot lavkarbo-filosofien i begynnelsen, det vil justere seg etterhvert.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:53   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

De rådene jeg pleier å gi er at du spiser den maten du liker, men du legger opp en annen sammensetning på tallerkenen enn du pleier. Dropp poteten eller ta bare en liten en - og fyll opp med resten. Pluss spise mer proteiner tidligere på dagen - da er man ikke så sulten på ettermiddagen og kvelden.

Dersom du er ute etter en stor kostomlegging så er Albertines anbefalinger gode.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:56   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Anda - kroppen trenger litt jevnt pådrag med proteiner. Dermed er det fint å balansere alle dagens måltider. Også blir du mindre sulten på kvelden hvis det er mer proteiner fra start.

Sånne svinekjøttstrimler som de har på Rema til tyve kroner er kjempefine. Steke opp en gjeng sånne, slenge de i salaten så er det balansert mat.

Kort oppsummert er moderat lavkarbo en sunn livsstilsendring som de aller, aller fleste vil leve meget godt med.
Ketogen diett er en ekstremvariant som krever mye kunnskap om mat og kropp - og som trengs best og har best effekt på de som har veldig mange kilo å gå ned.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:01   #35
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Veldig enig med Smilefjes i at det er de som har stor overvekt som får best utbytte av ketogene dietter (med unntak av dem som i tillegg har spiseforstyrrelser ), og at andre heller bør snuse på moderat lavkarbo. Man kan også velge en lett variant som inkluderer små porsjoner ris, potet etc. og da ligner det på Roede, Libra og andre velkjente opplegg.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:14   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Frokost ble inntatt rundt kl 7. Den bestod av en tallerken med havregryn (dessverre de lettkokte, skal kjøpe de store i ettermiddag) med 2 ss cc, en teskje sukrin og litt kanel. Jeg drakk en kaffe latte til. Sistnevnte kan jeg unnvære hvis den er feil, så det vil jeg gjerne få en tilbakemelding på.

Nå er klokka 10. Det er halvannen time til lunsj. Jeg er SULTEN. Hva bør jeg spise nå? Et eple? Eller skal jeg stikke på rema rett rundt hjørnet å kjøpe nøtter?

Lunsjen er ikke noe annet problem enn at den har en lei tendens til å bli for stor. Vi har superb "spis så mye du vil"-lunsj.



Er alle rotgrønnsaker feil? Jeg er glad i gulrot og i slankeperioder har jeg brukt dette som nødmat. Det var ja-mat hos GreteRoede.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:15   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Kaffe latte med lettmelk er da kjempefint det. Melk er bra saker.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:16   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

I moderat lavkarbo er gulrot helt i orden.

Nå ville jeg spist en skyr eller yoghurt pluss et eple, eller et eple og en liten neve med nøtter kjenner jeg.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:20   #39
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Nå vet du at du må spise mer til frokost hvis du skal unngå å være sulten klokka ti. Mest fordi den ikke inneholdt nok proteiner. 2 ss CC er ikke nok. Kaffe latte er finfint, og hvis du liker gulrøtter så spiser du det. Rå. Og aldri uten proteiner. Raspet gulrot og eple med nøtter attått er nammers. Ellers har SF fine forslag til mellommåltid.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:22   #40
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Sålenge gulrota ikke er kokt for lenge? :fjaser: :lærer:

Siden jeg har gjemmekontor i dag, blir det tidlig omelettlunsj. Så får jeg handle Skyr, og finne ut av om det smaker godt eller høgg.

Kos deg med elpet, Tjorven!

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no