Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Tjorven lærer lavkarbo

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-11, 21:48   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjorven lærer lavkarbo

Ja, nytt år og nye ting å teste ut. Lavkarbo står for tur, men jeg har alt å lære. Jeg har klart meg fint i dag, og jeg har lest en del i "hva har du spist i dag - lavkarbo". Men jeg vet jo ikke hva av det dere skriver opp som er bra og hva som egentlig ikke er bra.

Kan man f.eks. spise ubegrenset med nøtter? Og alle typer nøtter?

Er skyr virkelig greit som et mellommåltid eller er det bare nesten bra?

Tar folk seg virkelig tid til å steke omlett eller koke egg om morgenen? Blir egg bra om de kokes kvelden i forveien eller blir de grønne rundt plommen (det synes jeg er skikkelig ekkelt)?

Det dukker sikker opp flere spørsmål etterhvert, men dette er en start.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 21:49   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg vil gjerne henge meg på, selv om jeg har spist lavkarbo en stund. Jeg lurer på noe av det samme.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 21:56   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg kan jo svare for mannen min, siden han har levd i mer eller mindre ketose siden april (og gått ned 30 kg). Han jobber fra 6 eller 7 og er stort sett oppe ca. kl. 5 hver morgen. Han står og steker egg ja. Det tar knapt 5 minutter å steke 1-2 speilegg, så akkurat tidsmessig tror jeg de færreste sliter. Men jeg hadde blitt lei av egg hver morgen da, jeg tror DET er et større problem. Han blir ikke det.

Jeg ville laget lavkarbobrød eller lavkarbo-brødmuffins (feks. nutty cheese muffins). Evt. sånne omeletter i muffinsformer, eller egg i skinkefrakk. Det kan oppbevares en stund slik at du har mat for hånden kjapt. Middagsrester funker også bra, mannen min spiser alltid middagsrester til lunsj, og har vi ikke rester, lager han lunsjen sin ferdig på kvelden, da steker han feks. en biff eller kyllingfilet eller i nøden - egg og skinke/bacon - og har det i kjøleskapet til dagen etter. For ham funker det fantastisk. Jeg holder mer ut om jeg har brød, så jeg baker altså lavkarbobrød eller -muffins om jeg skal ha lavkarbomat.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:13   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.099
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg kan null om lavkarbo. Men mannen er glad i kokt egg, og vi koker egg for en uke av gangen. Står med skall i kjøleskapet, blir ikke grønne (det er hvis de kokes for lenge).

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:14   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

har man et snev ar psykisk forhold til eggelukt, så bør egg utgå som ha-medmat, synes jeg.
Skyr, bringebær sukret med litt sukrin og valnøtter derimot - DET er god frokost

Jeg spiser skyr til frokost hver dag omternt. mye fordi jeg ikke er så veldig sulten på morgene og fordi proteinene gjør at det metter godt. Til lunsj har jeg stort sett KUN middagsrester eller f.eks en pakke kjøttpålegg etc. jeg har ikke bakt et eneste lavkarbobrød eller noe sånn - men har spist noen fiberrik og dynget på med pålegg. (Fiberrik, et tyyyynt lag med f.eks fikenchutney og brie + valnøtter f.eks...namnam...)

Jeg har nesten ikke spist egg. Jeg liker kun egg som nystekt.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:31   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Man kan ikke spise ubegrenset med nøtter nei, karbohydratmengde står som regel på posen, men hvis man først fyser på noe, så er det bedre å ta en håndfull nøtter enn noe som ikke er så bra.

Baconcrisp, Bacongull, Fleskesvær og dets like kan du spise med du orker av, men man kan jo bli lei etter et par sånne poser fordelt utover noen dager. Blæh!

Salat kan du spise ubegrenset av hvis du unngår slike ting som j e g liker i salaten. Kikerter, bønner, mais osv.
Jeg er ikke så nazi på karboene, i den forstand at jeg spiser litt kikerter og litt bønner, men ikke mais. Jeg unngår mat med sukker i, det være seg fruktsukker eller annet sukker. Du finner fort ut hvor mye karber du tåler før du faller ut av ketose. Jeg kan nok spise i hvert fall 25g om dagen og fortsatt være i ketose.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:53   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Sniker meg litt inn her ...

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Salat kan du spise ubegrenset av hvis du unngår slike ting som j e g liker i salaten. Kikerter, bønner

Heh? Er kikerter og bønner "ulovlig"? Det er jo viktige proteinkilder, er det ikke? Jeg merker at lavkarbo kan bli vanskeligere enn jeg i utgangspunktet trodde.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:53   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Planen er egentlig ikke å være i ketose, men å leve på moderat lavkarbo. Eller funker ikke dette?

Jeg har lest litt tidligere, og i denne tråden blir jeg bedt om å spise bacongull og andre steder sies det at jeg skal være forsiktig med fett. Det er forholdsvis motstridende. Eller er det forskjell på om jeg skal i ketose eller bare leve på lavkarbo?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:54   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Du er velkommen til å snike her Lille Meg.

Jeg trodde også at kikerter og bønner var en bra ting. Er det feil, altså?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:58   #10
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Hvor mye fett du kan spise, kommer an på mengden karbohydrater. Hvis du ligger på 70-80 gram karb om dagen kan du ikke spise ubegrenset med fett.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:59   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Ups - her skjer det en rookiemistake tror jeg.

Du skal på moderat lavkarbo, ikke sant? Ikke ketogen diett og ekstremvariantene?

Da er det ikke smart med fettfråtsing og ekstreme mengder nøtter.

Men sånn ellers - jeg steker omelett for eksempel på morgenen, ja. Jeg sveiver sammen noen egg, legger det i panna med litt pepperoni eller skinke og ofte sopp på toppen, lokk øverst og svak, svak varme også står det der og mekker seg selv mens jeg tar på meg fjeset. Selve lagingen tar under ett minutt.

Eventuelt lager jeg store middagsporsjoner sånn at jeg tar en neve grønnsaker og en neve middagsrest og slipper oppi en matboks.

Du kan spise et par never nøtter - spis til du er fornøyd selv. Og spis litt før du blir sulten.

Du kan drikke vin, særlig rød. Men øl er nono.
Egg kan kokes dagen før. Koker du dem 7 minutter så blir de ikke grønne rundt plommen - og med etterkoking blir de perfekte. Eggerøre er glimrende å ha i kjøleskapet. Cottage cheese er smart å mikse ut havregrøten med.

Men det er litt tungen rett i munnen i starten siden ekstrem-lavkarbo er noe radikalt annet enn det du skal gjøre såvidt jeg skjønte.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 23:00   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg gikk forøvrig ned rundt femti kilo på moderat lavkarbo - ikke ketose. Jeg liker ikke ketose så godt - det funker rett og slett ikke for meg. Med så streng diett blir jeg koko i hodet i forholdet til mat.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 23:01   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Og skyr er konge mellommåltid, ja. Masse protein, null fett og null karbo (men da med søtstoff) eller lite karbo.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 23:02   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

... og kikerter og bønner og sånt er svært lovlig og kjempelurt på moderat lavkarbo.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 23:07   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Kikerter, bønner, mais osv.

I southbeachdietten, som er så vidt jeg har forstått ketogen i fase 1, så skal man spise ca 2,5 dl bønner hver dag. Kikerter går også bra, tror jeg, men ikke søte erter og mais.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 23:09   #16
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Hvis du skal spise ala Fedon har jeg muligens en bok du kan få. :tror jeg så den i bokhylla før jul:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 23:15   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg gikk forøvrig ned rundt femti kilo på moderat lavkarbo - ikke ketose. Jeg liker ikke ketose så godt - det funker rett og slett ikke for meg. Med så streng diett blir jeg koko i hodet i forholdet til mat.

Jeg er også der. Mannen min stortrives i ketose og det passer utmerket for ham, han vil ikke leve annerledes. For meg passer det bedre med Lindberg-ish-greier.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 23:21   #18
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I southbeachdietten, som er så vidt jeg har forstått ketogen i fase 1, så skal man spise ca 2,5 dl bønner hver dag. Kikerter går også bra, tror jeg, men ikke søte erter og mais.

Det stemmer. Og lite fett Jeg testet ut fase en av South Beach. Det var imidlertid ikke noe for meg, jeg ble fysisk syk av så lite karbohydrater.

Men altså poser med bacongull? Dere som spiser det, har dere sett på saltinnholdet?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 23:40   #19
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg kjenner ikke til soutbeachdietten, men i utgangspunktet så har vel bønner for høyt karboinnhold til at det er forenelig med ketogent kosthold. Kikerter f.eks har 51 kh per 100 g og hvite bønner har 45,2 kh per 100 g. Det hele avhenger litt av hvor langt ned man må på karbene for å komme i ketose, det er noe man isåfall må teste ut med telling av karber og ketostix. Vanligvis må man under 40 kh per døgn, tror jeg. Men med kosthold a la Fedon er det kjempefint å spise bønner.

Jeg for min del synes kroppen funker best i ketose, men jeg blir matlei, derfor har jeg variert litt mellom moderat lavkarbo og ketogent kosthold.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 06:30   #20
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

... og kikerter og bønner og sånt er svært lovlig og kjempelurt på moderat lavkarbo.

Etter hva jeg har forstått så er det litt karber i bønner og kikerter, men på m o d e r a t lavkarbo er nok dette en god ting å spise.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no