Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Introdusering av fast føde, allergier

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-10, 20:55   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.432
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Introdusering av fast føde, allergier

Ja, nå er ikke mine klare for fast føde helt riktig enda, men det er da lov å forberede seg litt.
Har lest litt rundt om dette med hva man bør introdusere når og hva man bør vente med. Synes det hele er ganske uoversiktlig. Er det noen som kan hjelpe meg litt frem i jungelen? Altså, hva er de nyeste retningslinjene(finnes det egentlig retningslinjer på sånt?)når det gjelder de mulig allergifremkallende matvarene som fisk, sitrus, egg osv?

Pappaen er allergisk mot jordbær og skalldyr, det har han vært siden han var barn. Jeg har fått noen matvareallergier som voksen; men det er kryssallergier fra pollen; som jeg har vært allergisk mot siden barn. Så....finnes det noen som vet eller har noen sider jeg kan lese oppdatert på om temaet? For ordens skyld ammes de, dessverre, ikke. For det har jeg også hørt mye opp og ned om; introdusere mens fortsatt mm osv.

(regner ikke med at jeg starter med hverken fisk eller appelsin, men...)

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 18:15   #2
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: introdusering av fast føde, allergier

Rådet er vel fullamming fram til seks måneder for å forhindre allergi, men nyere forskning viser at dette likevel ikke nødvendigvis er til det beste: http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhets...o-for-allergi/. På helsestasjonen ble vi anbefalt å begynne med grøtvelling etter firemåneders alder, og etter hvert passe på å introdusere en ting av gangen. Introduksjon av fast føde i samsvar med amming er til det beste, men dette gjelder jo ikke for dere, og jeg er usikker på om det er andre råd i så måte. Spør på helsestasjonen du, og masse lykke til - det er så moro å la dem få smake noe nytt og spennende. =)

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 08:17   #3
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.432
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Introdusering av fast føde, allergier

Ja, det meste går på hva man bør gjøre når man har mulighet til å amme ved siden av....
Likevel interessant den studien de tenker gjøre i Storbritania, sånt er spennende!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 14:00   #4
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Introdusering av fast føde, allergier

Vi hadde også flaskebarn, og begynte med tilvenning på velling (av maisgrøten til Nestlé, som blandes ut med MME) rett før han var 4 mnd. Da var det ikke nok med MME lenger, og han lå over 1000 ml i døgnet. Så gikk vi over til grøt av samme typen. Så begynte vi med 4-mnd fruktmosene til Hipp.

Fisk og egg begynte han ikke med før han var rundt 8 mnd, tror jeg, sitrus har han ikke fått før nå (1 år).

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 22:36   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Introdusering av fast føde, allergier

Jeg gir mme og (ammer bittelitt) Lillegull er 4 mnd (17 uker) og han får bittelitt hirsevelling til lunsj og moste grønnsaker til middag. Dette fordi han bikket 1 liter mme, og spiste 3 store flasker i løpet av natta.
Barn som får mme kan begynne med fast føde fra 4 mnd, da tarmen allerede er vant med annet enn morsmelk i følge min helsesøster. En og en matvare er vesentlig for å avdekke en evt. reaksjon.
Vi har en gutt som har hatt heftige intoleranser og matallergier som liten. Jeg er derfor veldig forsiktig med matvarer som har kjente allergener og drøyer disse så lenge som mulig selv om minstemann jo allerede får mme av kumelk som storebroren reagerer kraftig på.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 22:38   #6
ramle
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6
ramle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Introdusering av fast føde, allergier

HS sier man skal være forsiktig med sitrus.Og har man hvete allergier i familien så blør man være forsiktig med det og får babyen mm så er det best å introdusere det mens babyen får mm

ramle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no