Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-07, 16:18   #441
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Det finnes mange problemer her i landet som man ikke er bevisst på. Det er alltid en bevisstgjøringsprosess før noe blir definert som et problem, og et problem som er stort nok til å gjelde oss alle. Hva som blir tatt opp og definert er desverre avhengig av at noen med definisjonsmakt tar tak i det og blir hørt, media er et stort virkemiddel her. Og hverdagsrasisme er et samfunnsproblem som øker og går ut over integreringen, noe som igjen skaper enda større samfunnsproblemer. Folk sier at de har da ingen fordommer mot utenlandske og fargede, - så lenge de slipper å ha noe med dem å gjøre, - for tenk hvis. Dette lever fargede (også kav norske) med til dagen, og tiden er virkelig høymoden for at dette blir tatt opp og blir tatt tak i. Det er selvsagt en liten mulighet for at de som har vurdert saken og vitnene tar feil, men likefullt, så minner det så mye om den hverdagsrasismen som mange møter hver dag bare i en mer ekstrem form til at man kan la det passere. "Tenk hvis ... nei, vi drar igjen og lar ham bare ligge der å sprelle ..."

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 16:53   #442
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg har ikke så lyst til å uttale meg konkret om akkurat de to ambulansesjåførene, for jeg kjenner saken for dårlig. Kanskje har du rett i at man må statuere ett eksempel. Men kanskje burde saken vært håndtert annerledes helt fra starten. Og mest sannynlig ville ingen håndtert den i det hele tatt hvis ikke pressen hadde blåst den opp.

Men det ER ikke bare-bare å si opp folk heller. Til og med leger gjør alvorlige feilvurderinger, og saker granskes av fylkeslegen - og de får en smekk på fingrene - og så er de tilbake til jobb. Hvorfor skulle ikke det samme gjelde for ambulansesjåfører? Eller er det bare fordi saken har fått så mye blest at man må markere seg?


Siterer her men svarer litt rettet mot annet også.

Om det blir reist sak om tjenesteforsømmelse så får det konselvenser for leger også. Selvsagt gjør det det. Det skulle bare mangle. Dette er snakk om kriminelle handlinger i tillegg til tjenesteforsømmelse.

Jeg er sjeleglad for at denne saken er kommet opp i media. Det er tydelig at det er en god del galt med ambulansetjenesten og måten de jobber på. Vi bør alle være veldig glade for at dette var såpass ressursterke folk, når noe så tragisk skulle skje. At de har dukket opp såpass mange lignende tilfeller er sjokkerende.

Rasisme eller fordommer ble det spurt et sted. Rasisme er jo fordommer, fordommer basert på rase eller etnisitet. Vi har alle fordommer.

At jeg ikke ser på rasisme som det essensielle her, gjør på ingen måte at jeg ikke synes at det som skjedde er uakseptabelt. Tvert imot. Jeg ville også synes det var uakseptabelt om han hadde vært ruset og hadde trauma til hodet. Jeg mener også narkomane har krav på legehjelp.

Å ikke tro at noen er lege basert på etnisitet eller kjønn er jo pussig. Noe så flaut. Jeg kan heldigvis lese jeg da, og på sykehuset her pleier folk å ha navnskilt og å presentere seg. Jeg sier ikke at det ikke skjer, men det er noe veldig galt der.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 18:42   #443
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Får Ali det bedre hvis jeg tar "prinsippiell avstand" fra hverdagsrasisme? Eller får jeg det kanskje bedre, som kan gjemme meg bak et prinsippielt standpunkt, og føle at nå har nå jeg gjort mitt?

Er det hverdagsrasisme å hevde at flertallet av drosjesjåførene i Oslo er innvandrere?

Du trenger ikke ta "prinsippiell avstand" fra noe, men jeg tror Ali ville fått det bedre hvis du og andre gjenkjente hverdagsrasismen når den oppstår. Det at man gjenkjenner rasistiske tanker, holdninger og oppførsel både hos seg selv og andre - ville gjort all forskjell.

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Nettopp, er det fordommer eller rasisme som gjør ambulansepersonalet tror Ali er full/ruset/psykisk ustabil/som tisser rundt seg? Jeg tror førstnevnte.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror i alle fall at det at han reiste seg, og stilte seg opp og pisset på dem fremkalte alt det verste i dem. De ble provoserte - for de oppfattet han jo som ikke hardt skadet.

Fordommer mot folk med annen hudfarge, kalles av mange rasisme. Jeg tror at det var fordommer pga hudfarge som gjorde at ambulansepersonalet raskt konkluderte med full/psykisk ustabil i stede for hjerneskadet - og derfor er det en rasismesak.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og om du får høre om dem så lukker du jo ørene hvis ikke offeret er farget.

Hvor vil du hen nå?? Mener du at det som skjedde i Sofienbergparken var helt greit? Og at det bare har fått medieoppmerksomhet fordi det skjedde med en farget person?? Dette er jo i aller høyest grad en uhyrlig sak - uansett hvem det hadde skjedd med!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 19:42   #444
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Anuk, du mistolker poenget mitt. Jeg mener fortsatt at de kan ha handlet på bakgrunn av fordommer, men ikke nødvendigvis pga farge/rase.
Og jeg eller de andre har ikke sagt at hendelsen ikke var tragisk og feil.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 22:22   #445
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Anuk, du mistolker poenget mitt. Jeg mener fortsatt at de kan ha handlet på bakgrunn av fordommer, men ikke nødvendigvis pga farge/rase.
Og jeg eller de andre har ikke sagt at hendelsen ikke var tragisk og feil.

Men du kan være med på at de kan ha handlet på bakgrunn av fordommer mot folk av en annen rase? Og at den ene ambulansesjåførens tidligere medlemsskap i boot boys kan underbygge dette? Og det at en marokkansk ambulansesjåfør ble mobbet vekk fra arbeidsplassen på Ullevål kan være enda et tegn på rasisme?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 10:30   #446
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men du kan være med på at de kan ha handlet på bakgrunn av fordommer mot folk av en annen rase? Og at den ene ambulansesjåførens tidligere medlemsskap i boot boys kan underbygge dette? Og det at en marokkansk ambulansesjåfør ble mobbet vekk fra arbeidsplassen på Ullevål kan være enda et tegn på rasisme?

Ja, det kan ha vært det, det kan ha vært en blanding av mange fordommer. Akkurat medlemsskapet i Boot Boys for mange år siden legger jeg ikke så mye vekt på, han kan ha fjernet seg helt fra dette.
Nå har jeg hørt mye (rart) om Ullevål, spesielt siden en venninne har begynt å jobbe der, at noen mobbes fra arbeidsplassen kan være rasisme, det kan også være helt andre grunner til mobbingen. Dårlig arbeidsmiljø skaper dårlige holdninger og irritasjoner over andre. Akkurat det er vanskelig å uttale seg om, jeg har ikke lest om saken. Jeg vil uansett ikke bagatellisere saken, men jeg synes man godt kan nyansere og diskutere om det faktisk er rasisme på bakgrunn av rase/hudfare eller om det faktisk ikke var det. Jeg synes det fort kan hauses opp (spesielt med media i bildet) og liker ikke "hylekor" om rasisme når det fort kan være andre fordommer som ligger til grunn. Jeg kan fint se for meg at de kunne gjort akkurat samme sak med en hvit nordmann på Furuset, utenfor puben eller senteret, fordi de tror de har med en ruset og ustabil mann. Men de har konkludert med overtoner av rasisme, og det får man godta, jeg synes bare ikke det kom godt fram hvorfor.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 16:10   #447
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=157540

Hva vil du egentlig frem til når du poster denne linken? Overskriften i artikkelen er "Rasehets mot innvandrersjåfør", men heller ikke her klarer jeg å finne klare indikasjoner på at det er rasistisk motivert. I brevet refereres det bl.a. til vedkommedes oppførsel og verbale utsagn på vaktrommet, men det står ingen henvisninger til hverken rase eller hudfarge.

Sitat:

- Det var et grusomt miljø med mye mobbing og baksnakking. I brevet ambulansesjåføren mottok, ble han blant annet ertet for at han hadde kjøpt inn en gullfisk som sto i pauserommet, forteller hun.

Hvis det er noe man bør reagere på her er det vel kanskje journalistens fantastiske overskrift, jeg vet i hvertfall ikke hva en innvandrersjåfør er for noe!

Mobbing og uthenging/utfrysing av arbeidstagere er selvfølgelig noe som er svært alvorlig, og man skal ikke ta lett på slike ting. Det er imidlertid viktig at man holder tunga rett i munnen og klarer å skille mellom mobbing og rasehets. Hadde etnisk nordmann blitt ertet for å ha kjøpt en gullfisk til pauserommet er det mer tvilsomt om saken hadde blitt slått så stort opp i landets aviser...

Uten å hevde hverken det ene eller andre i denne saken så tror jeg nok at man sikkert kan finne flere tilfeller hvor enkleste løsning er å rope rasisme, fordi rasisme selger og det er lett å mobilisere opinionen, men hvor realiteten er at det ligger helt andre ting bak.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 16:34   #448
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Fordommer mot folk med annen hudfarge, kalles av mange rasisme. Jeg tror at det var fordommer pga hudfarge som gjorde at ambulansepersonalet raskt konkluderte med full/psykisk ustabil i stede for hjerneskadet - og derfor er det en rasismesak.

Så fordommer mot feks overvektige eller handikappede eller alenemødre er da ifølge din definisjon rasisme, hvis personen(e) det gjelder tilfeldigvis er mørkhudet?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 16:52   #449
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

De kunne vel ha brukt vinopptrekkeren til å lage et hull i skallebenet og tømt ut blødningen. Akkurat sånn som i steinalderen.

Men bortsett fra det: jeg synes også det er litt merkelig altså at de ikke fikk ham med i ambulansen, en sykepleier 'outranker' jo tross alt en ambulansesjåfør. Jeg klarer bare ikke å se for meg at jeg ikke skulle ha klart å få til det.

Trist at denne saken blir brukt til å sette yrkesgrupper mot hverandre, og rakke ned på kompetansen de besitter. Jeg tror nok en ambulansearbeider med mange års erfaring har mer kompetanse på undersøkelse og behandling i en prehospital setting enn en sykepleier som feks har jobbet hele sin karriere på en pleieavdeling...

En annen viktig forskjell her er at du som lege faktisk har rekvisisjonsrett til ambulansetransport (jfr rundskriv fra Helsetilsynet), noe en sykepleier ikke har. Du ville vel også blitt definert som behandlende lege frem til lege på legevakt eller i akuttmottak tok over ansvaret.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no