Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Lær meg om kjøleskap

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-14, 19:11   #1
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Lær meg om kjøleskap

Det er på tide å bytte kjøleskap og denne gangen trenger jeg et med god kvalitet.

Hvordan kan jeg best vurdere kvalitet på kjøleskap? Fins det en slags skala jeg kan vurdere de ulike typene opp mot? Hva må jeg være oppmerksom på?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:26   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

Vær obs på at de bråker mer enn mann tror, så se gjerne på støy-kvaliteten.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:26   #3
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

De fleste kjøleskap gjør en bra jobb.

Jeg er veldig fornøyd med mitt liebherr skap, først og fremst på grunn av grønnsaks, ost/kjøtt/fisk og frukt skuffene. Maten holder seg fersk mye lengre enn før, jeg har sluttet å kaste frukt og grønnsaker fordi det holder seg i et par uker.

Siemens, miele, bosch etc har tilsvarende systemer.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 22:49   #4
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vær obs på at de bråker mer enn mann tror, så se gjerne på støy-kvaliteten.

Hvordan finner jeg støykvaliteten?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

De fleste kjøleskap gjør en bra jobb.

Jeg er veldig fornøyd med mitt liebherr skap, først og fremst på grunn av grønnsaks, ost/kjøtt/fisk og frukt skuffene. Maten holder seg fersk mye lengre enn før, jeg har sluttet å kaste frukt og grønnsaker fordi det holder seg i et par uker.

Siemens, miele, bosch etc har tilsvarende systemer.

Heter den funksjonen du snakker om her noe spesielt?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 10:07   #5
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

Hos liebherr heter det biofresh, tror kanskje det heter climacool hos miele.

Når det gjelder støy, så pleier jeg å kjøpe hvitevarer på ca 42 dB. Da er det lav lyd som man hører i samme rom. 3 dB økning tilsvarer dobbel lydstyrke, så kan være stor forskjell på få dB.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 11:59   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

støy vil gjerne være oppgitt. Dette er et element som nok ofte henger sammen med pris også. Men støymålingen trenger ikke å si hele sannheten - vibrasjoner fra kompressoren vil "i virkeligheten" kunne være vel så irriterende og oppleves som støy.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 12:08   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Hos liebherr heter det biofresh, tror kanskje det heter climacool hos miele.

Når det gjelder støy, så pleier jeg å kjøpe hvitevarer på ca 42 dB. Da er det lav lyd som man hører i samme rom. 3 dB økning tilsvarer dobbel lydstyrke, så kan være stor forskjell på få dB.

3 dB er en dobling av effekten. Ikke en dobling av opplevd lydstyrke. 10 dB økning vil gi en dobling av opplevd lydnivå for mennesker.

Samtidig handler det også litt om frekvensområdene støyen ligger i for hvordan man i praksis opplever det.

Vi har kjøleskap og fryseskap fra Samsung stående på kjøkkenet. LEgger egentlig aldri merke til dem. Er svært sjeldent tror jeg at kompressoren jobber noe spesielt aktivt. Så her blir også en forskjell - hvor høyt lydnivået er og hvor ofte produktet gir fra seg dette lydnivået.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 21:31   #8
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

Lavest mulig opplevd lyd, hvor mange dB blir det?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 23:58   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Lavest mulig opplevd lyd, hvor mange dB blir det?


Et kjøpeskap spesifisert til 38-40 dB vil vel regnes som bra. Men det er da støynivået når kompressoren går, og hvor ofte den går vet man jo nødvendigvis ikke. Her tror jeg det gjerne vil være en sammenheng med pris som sagt - uten at det nødvendigvis er en "regel". Installasjon vil også være relevant - kan være et kompressoren vil gå mer hvis det blir dårlig lufting, f.eks. ved innbygging i kjøkkeninnredning.

Så vidt jeg husker snakket man vel om at lyd må opp i 20-25 dB for at et voksent menneske skal kunne høre/"oppleve" det.

Tips vil vel ellers være å kjøpe et sted hvor man enkelt kan bytte det inn igjen uten noen spørsmål hvis man ikke er fornøyd.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 00:05   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

Kjøpte liebherr i sommer, veldig fornøyd.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 07:49   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om kjøleskap

For hvitevarer får man i stor grad akkurat det man betaler for; pris er en god indikator på kvalitet der. Fancy funksjoner vil selvsagt også spille inn om; et kjøleskap med isdispenser er dyrere enn ett uten, men utover det gir pris en grei pekepinn for hvilken kvalitet man får.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kjøleskap

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no