Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Verre enn krig

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-12, 19:33   #21
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Carolin, mener du i fullt alvor at det å ha vært utsatt for vold er en indikator på mulig svekket omsorgsevne, eller misforsto jeg deg nå?

Jeg aner ikke hva Carolin mener, men det å ha vært utsatt for vold er en stor belasting som er en risikofaktor i forhold til alle funksjoner. Det er selvfølgelig ikke det samme som at det er et 1:1 forhold mellom å ha blitt usatt for vold og ha svekket omsorgsevne.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 19:49   #22
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

2. Nei, det er ikke greit å true ungene med drap flere ganger om dagen. De har selv valgt å komme hit og om norsk barneoppdragelse (som om det var noen felles norm på den annet enn å holde seg innenfor loven) og norske lover er så vanskelige å forholde seg til, så igjen er de hjertelig velkomne til å oppdra barna sine et annet sted. Det er ikke VI som skal forandre oss fordi de har kommet hit.

Jeg synes ikke dette er særlig relevant, egentlig. Jeg forstår indignasjonen, og det er jo lett å bli sint når andre ikke forstår det vi tenker er selvfølgeligheter, men det er ikke særlig konstruktiv i forhold til barna det er snakk om.

I hver barnevernssak er det et barn. Det store flertall av disse barna har det best sammen med foreldrene sine, og aller best sammen med foreldrene sine om disse lærer å endre en problematisk praksis. Som for eksempel å si "jeg skal drepe deg" når de mener "slutt med det der."

Klart det er vanskelig å forholde seg til et fundamentalt annerledes syn på barn og oppdragelse enn man er vant med. Det er kjempevanskelig! I enkelte kulturer er det ikke vanlig å anerkjenne barnet som et fullt menneske før det nærmer seg femårsalderen, noe som sikkert fungerer fint som beskyttelsesmekanisme om man har femti prosent barnedødelighet, men ikke er særlig hensiktsmesssig i Norge. Det gjelder også mange andre normer og verdisett.

Det som ofte fungerer er å bruke enormt mye tid på å bygge tillit, reflektere sammen, forklare det norske samfunnet osv. Det burde skje i introduksjonsprogrammene og tilsvarende. Det skjer - i hvert fall er det min erfaring - i relativt stor grad når disse familiene kommer i kontakt med barnevernet, men det er jo dumt om så mange bruker mye ressurser på å frykte en instans som i all hovedsak jobber med å hjelpe foreldre og barn til å ha det bra sammen.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 20:43   #23
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Verre enn krig

Shute - jeg skulle så gjerne prikket deg, men jeg får ikke lov. Takk for fin formulering!!

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:11   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verre enn krig

Smilefjes: Nå syns jeg du er ute og sykler. Det må da gå an å si at traumer kan øke en del risikofaktorer, uten at man reagerer med "HVA?!! KALLER DU ALLE VOLDSUTSATTE KVINNER FOR DÅRLIGE MØDRE?!?!"


Ellers så har jeg ingen prikker til dere som vil prikke Shute, jeg brukte min selv.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:12   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Smilefjes: Nå syns jeg du er ute og sykler. Det må da gå an å si at traumer kan øke en del risikofaktorer, uten at man reagerer med "HVA?!! KALLER DU ALLE VOLDSUTSATTE KVINNER FOR DÅRLIGE MØDRE?!?!"


Ellers så har jeg ingen prikker til dere som vil prikke Shute, jeg brukte min selv.

Ja, den språkbruken sto virkelig i forhold til det jeg skrev, du.

  Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:17   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verre enn krig

Jeg leste deg sånn, Smilefjes, og ny gjennomlesing endrer ikke det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:18   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verre enn krig

Njanei, LITT parafrasert, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:19   #28
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verre enn krig

Veldig bra skrevet, Shute.

Og Smilefjes: jeg leser deg også slik som Polyanna og synes Carolin holde seg godt innenfor riktig side av linja.

Det er en relevans, det ser jeg ofte i jobben min, selv om det selvsagt ikke betyr at alle blir voldsutøvere.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:21   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Veldig bra skrevet, Shute.

Og Smilefjes: jeg leser deg også slik som Polyanna og synes Carolin holde seg godt innenfor riktig side av linja.

Det er en relevans, det ser jeg ofte i jobben min, selv om det selvsagt ikke betyr at alle blir voldsutøvere.

Hvem blir voldsutøvere? Voldsutsatte kvinner?

  Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:23   #30
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Hvem blir voldsutøvere? Voldsutsatte kvinner?

Nei, det er selvsagt ikke så enkelt. Men barn utsatt for ulike former for omsorgssvikt, som fører til tilknytningsvansker har større sjanse for å selv å komme til kort som omsorgsgivere.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:24   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg aner ikke hva Carolin mener, men det å ha vært utsatt for vold er en stor belasting som er en risikofaktor i forhold til alle funksjoner. Det er selvfølgelig ikke det samme som at det er et 1:1 forhold mellom å ha blitt usatt for vold og ha svekket omsorgsevne.

Javel. I forhold til alle funksjoner? Hva bygger du dette på?

Er det en oppfatning at alle som har vært utsatt for vold har svekket omsorgsevne? Eller lider av PTSD? Eller forstår man ikke at det er en forskjell på å være syk av PTSD og på å ha vært utsatt for vold?

Jeg mener det er viktig å ikke anklage alle voldsutsatte kvinner for dårlige funksjoner på typ alle funksjoner, omsorgssvikt og lignende. Det bidrar til å øke terskelen for å be om hjelp.

  Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:26   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Nei, det er selvsagt ikke så enkelt. Men barn utsatt for ulike former for omsorgssvikt, som fører til tilknytningsvansker har større sjanse for å selv å komme til kort som omsorgsgivere.

Det er jeg helt enig i. Jeg bare er ikke enig i at det er en automatisk kobling mellom å ha blitt utsatt for vold og å gi barna sine dårlig omsorg.

Med forbehold om rimelig lange tær.

  Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:26   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verre enn krig

Det er da milevid forskjell på å si at "å bli utsatt for vold kan medføre en risiko for dårligere omsorgsevne senere" og å si at "voldsutsatte har svekket omsorgsevne". Ser du ikke det?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:27   #34
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Javel. I forhold til alle funksjoner? Hva bygger du dette på?

Er det en oppfatning at alle som har vært utsatt for vold har svekket omsorgsevne? Eller lider av PTSD? Eller forstår man ikke at det er en forskjell på å være syk av PTSD og på å ha vært utsatt for vold?

Jeg mener det er viktig å ikke anklage alle voldsutsatte kvinner for dårlige funksjoner på typ alle funksjoner, omsorgssvikt og lignende. Det bidrar til å øke terskelen for å be om hjelp.

Men det er jo det vi sier, Smilefjes. At det er en risikofaktor betyr jo ikke at det gjelder alle. Men det er en risikofaktor.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:31   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Vi vet mye i dag om hvordan vold og traumatiske hendelser kan påvirke et menneske og i mange tilfeller også redusere deres omsorgsevne. Uansett en trist sak men jeg håper og tror at det er barnas beste som har vært utslagsgivende her.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg aner ikke hva Carolin mener, men det å ha vært utsatt for vold er en stor belasting som er en risikofaktor i forhold til alle funksjoner. Det er selvfølgelig ikke det samme som at det er et 1:1 forhold mellom å ha blitt usatt for vold og ha svekket omsorgsevne.

Jeg tolker disse utsagnene som at man ser skrått på voldsutsatte kvinners omsorgsevne, og sågar høynet til deres samtlige funksjoner. Det er fint om det ikke er det som menes. Forklar gjerne hva som menes.

  Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:33   #36
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verre enn krig

Det er en sammenheng mellom det at mennesker opplever traumatiske ting og at de kan komme til å få svekket evne til å gi god omsorg til barna sine.

Det blir veldig vanskelig å diskutere slik i plenum når det blir personlig for noen. Det er ingen her som sier at det gjelder alle som har opplevd vold, heller ikke at det er en indikator som i at man bør "følge ekstra med på" mødre som har vært i voldelige forhold eller opplevd krig eller hva-har-du i et barnevernperspektiv.

Forskning, blant annet den Carolin viser til, viser en sammenheng. Det er i grunn ganske logisk: Man har en viss kapasitet. Om mye av den kapasiteten bindes opp i bearbeiding av egne traumer eller det å underkue egen angst, vil man ha mindre kapasitet til rollen som den trygge, trøstende, omsorgsgivende. Mange får bearbeidet opplevelsene tilstrekkelig, mange har kapasitet til å håndtere alle rollene og behovene, en del reagerer ikke med ettervirkninger. Noen vil få så store problemer som følge av egne traumer at de også får vanskeligheter med å fungere optimalt som omsorgsperson. (Erfaringsmessig gjelder dette også mange uten noen PTSD-diagnose, men det hender vel en lurer på om denne kanskje settes alt for sjelden og om de som trenger det mest ikke kommer dit de bør i helsevesenet (og når de kommer dit så gjør de det uten tolk ) )

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:34   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verre enn krig

Jeg snur det, Smilefjes:

Mener du at det å bli utsatt for vold ikke har noen skadelige effekter på sikt? At det ut over å være ubehagelig/farlig der og da, ikke har noen negative langtidseffekter for den voldsutsattes mentale helse eller relasjoner eller noe? Bortsett fra en og annen knekt tann og eventuelle kroppslige arr?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:34   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verre enn krig

Jeg kjenner at som forhenværende mishandlet mamma så bør jeg trekke meg fra diskusjonen. Det er helt klart et poeng her som blir følendes utrolig vondt for meg å se skrevet. Jeg vet at dere ikke kaller meg en dårlig mor. Men jeg føler det litt sånn likevel.

  Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:36   #39
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Verre enn krig

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Det er jeg helt enig i. Jeg bare er ikke enig i at det er en automatisk kobling mellom å ha blitt utsatt for vold og å gi barna sine dårlig omsorg.

Med forbehold om rimelig lange tær.

Det er overhode ikke en automastisk kobling mellom disse faktorene. Men, det å ha vært voldsutsatt f eks som barn er en risikofaktor (blant mange) når det gjelder risiko for nedsatt omsorgsevne. På den andre siden har man ulike faktorer som veier opp mot risikofaktorene, slik at det helhetlig kan jevnes ut. Kvello er en forsker som har etablert et system/metode for dette basert på tung internasjonal forskning. Hans metode benyttes endel innen barnevernet. Her er en link hvis du vil lese mere om dette :
http://www.bydel-grunerlokka.oslo.ko...-%20Kvello.pdf

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:36   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verre enn krig

Det forstår jeg, SF.

Men les dette også, fra Shute:

Sitat:

Mange får bearbeidet opplevelsene tilstrekkelig, mange har kapasitet til å håndtere alle rollene og behovene, en del reagerer ikke med ettervirkninger.

Ja?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no