Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

All PR er god PR? Kontroversiell reklame

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 21:18   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

All PR er god PR? Kontroversiell reklame

Jeg sa noe tidligere i dag om at all PR er god PR. Innafor ei viss grense mener jeg at dette fortsatt stemmer. Men det går altså ei grense et sted.

Help reklamebyrå har hengt opp plakater som gir seg ut for å være barns etterlysninger av foreldre. Jeg bor ikke i Oslo og har ikke sett disse. Så jeg er usikker på om jeg ville ha skjønt poenget eller blitt bestyrtet dersom jeg så disse, eller barna mine så dem.

Hva synes dere?

Lenke til NRK-artikkelen:
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7970787

__________________


Sist redigert av torsk : 26-01-12 kl 22:15.
tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 21:55   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Jeg har ikke sett dem, men jeg tror ikke all pr er god pr. Man skal treffe målgruppen og oppleves relativ for dem. IKEA har en veldig bred målgruppe, og kan derfor tillate seg mer enn om man skal treffe en smal gruppe. Hvis advokatene disse ønsker oppfatter dem som useriøse kan de risikere å få søkere som ikke passer og da har kampanjen mislyktes.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:47   #3
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Det blir galt når man spiller på følelser tenker jeg. At folk blir lei seg eller bekymret, så skulle det egentlig bare være festlig. Not good.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:51   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Jeg har sett dem, og tenkte først at det var noe tragisk som lå bak. Så leste jeg resten, og en tilsvarende lenger borti gaten, og da tenkte jeg at dette må være et slags stunt og at det egentlig var ganske smakløst. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva de vil oppnå, egentlig.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:59   #5
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Storesøster på 6 la merke til begge disse på samme lyktestolpe i går og lurte veldig på hva det var - det sto jo "Pappa savnet". Jeg kjente jeg ble litt uvel først, men skjønte at det var noe muffins da jeg så den med mammaen henge på andre siden. Syns ikke dette var noen god reklamekampanje.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:59   #6
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Det er forskjell på PR og reklame.

Når det gjelder PR og publisitet stemmer det til en viss grad at all PR er god PR.

Reklame er noe annet. PR er ikke reklame. All reklame er ikke god reklame.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 23:07   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Maz, en dårlig reklame kan føre til dårlig pr.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 23:15   #8
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Maz, en dårlig reklame kan føre til dårlig pr.

Tja, men du får publisitet og kan få oppmerksomhet. Rekame som oppfattes som dårlig kan likevel være god. Dersom god reklame defineres som at den selger produktene.

Spørsmålet er vel om negativ omtale, som dårlig PR, på lang sikt er negativ, eller er oppmerksomheten det får på lang sikt positiv likevel. Jeg sier ikke at jeg er enig her, for jeg tror publisitet kan være negativ.

Poenget mitt er jo at utsagnet om at all PR is good PR ikke kan oversettes til all reklame er god reklame.

Reklame og PR er ikke det samme.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 23:20   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Nei, menni denne tråden er det absolutt på sin plass å snakke om PR. Og du sier at til en viss grad finnes det ikke dårlig pr. Jeg er uenig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 15:29   #10
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Smakløst og spekulativt. Dessuten husker jeg ikke hva firmaet heter eller hva det gjør, selv om jeg leste artikkelen tidligere

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 10:22   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Smakløst og spekulativt. Dessuten husker jeg ikke hva firmaet heter eller hva det gjør, selv om jeg leste artikkelen tidligere

Men det kan være du hadde husket det om du var på leit etter noen av produktene de tilbyr. Eller etter å ha lest om saken enda flere ganger, i ulike aviser.

Når det er mye støy rundt et firma eller et produkt, så ender man gjerne opp med å sjekke ut produktet for å se om det er så ille eller bra, som alle sier.

Jeg vil gjerne høre mer om definisjonsforskjellen på PR og reklame. PR er mer generelt forhold til publikum, kjøpere. Mens reklame er spesifikk informasjon om produkt eller firma. Med tanke på at jeg også kan gå til bake til butikken og reklamere på dvs klage på et produkt?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 10:36   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All PR er god PR? kontroversiell reklame

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg vil gjerne høre mer om definisjonsforskjellen på PR og reklame. PR er mer generelt forhold til publikum, kjøpere. Mens reklame er spesifikk informasjon om produkt eller firma. Med tanke på at jeg også kan gå til bake til butikken og reklamere på dvs klage på et produkt?

Kortversjonen:

I mitt hode er reklame vanligvis forbundet med annonsering og ren markedsføring: reklameplakater, avis- og web-annonser, kino-, radio- og TV-reklame mm. Dette er ting man har laget selv, vanligvis betaler for å få lov til å vise frem og som man stort sett har full kontroll på utseende, tekst og budskap på.

PR er mye større. Det omfatter alt som publikum leser, hører og lærer om bedriften/produktet og som bidrar til å forme publikums oppfatning av bedriften/produktet eller hva det nå er man har PR om: det omfatter for eksempel informasjonsbrosjyrer, firmaets nettsider, "stunts" man gjør for å få oppmerksomhet, alt som skrives eller sies om firmaet/produktet i media, på sosiale medier eller andre steder hvor folk snakker sammen. Åpenbart er dette langt vanskeligere for en bedrift å kontrollere.

Reklame er, for ordens skyld, altså en del av bedriftens PR-arbeid.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no