Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Frokost

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 13:37   #1
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Frokost

Datteren min på 6 klarer ikke å spise om morgen. Hun bare brekker seg og synes mat er ekkelt. Hun spiser bra resten av dagen og er ikke undervektig, men alle sier jo at frokost er viktig for at de skal klare å konsentrere seg på skolen osv. Har dere noen tips? Hun spiser salte kjeks som ritz eller salinas, men det er alt. Ikke knekkebrød, eller frokostblandinger osv. '
Hvor viktig er egentlig den frokosten? Kanskje jeg bare burde slutte å stresse med det?

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:54   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokost.

Hva med yoghurt? Det er jo bedre enn ingenting?

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:15   #3
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Frokost.

Nei, hun vil ikke ha yoghurt heller.. sukk... prøvde med sånne god morgen yoghurter også.

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:23   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost

Liker hun frukt? Smoothie? Havregrøt?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:23   #5
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Frokost

Hva med tørket eller frisk frukt? Nøtter?

Og så har jeg stjålet en oppskrift på frokostpannekake fra lavkarbo.no:

En stor tykk pannekake:

3 egg, 1 dl cottage cheese, 2 ss olje, 1 ss havregryn, 1 ts kanel, 10 dråper vaniljeessens, 1-2 ss søtstoff (Natreen...), litt salt.

Miks med stavmikser, stek i smør i panna på begge sider.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:23   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost

Eller hva med å sende med en banan eller liten ekstramatpakke og be henne spise den i første friminutt, eller til og med når hun kommer frem til skolen, før første time?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:29   #7
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frokost

Frokost er sterkt oppskrytt. Med mindre det er middagsrester a la pizza, gryterett, hamburger ...

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:30   #8
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Frokost

Havregrøt var ikke så dumt, det kan jeg prøve! Hun er ikke så glad i frukt heller, kun eple og appelsin. Men det med en liten ekstra matpakke var også lurt! Takk for tips.
Har noen oppskrift på noen sunne boller? Finnes det?

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:33   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.650
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokost

Jeg ville sendt med litt mat hun kan spise når matlysten kommer.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:36   #10
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frokost

Datteren din er akkurat som meg. Jeg har aldri spist frokost, jeg brekker meg nesten bare ved tanken. Verken som barn eller voksen har jeg spist frokost og har aldri hatt problemer av den grunn. Jeg var skoleflink og bråkte aldri, ingen problemer med konsentrasjon selv om jeg ikke hadde fått i meg mat før jeg gikk. Som regel spiste jeg ikke før til lunch. Og spiste bra resten av dagen.

Nå er jeg blitt litt flinkere, i en alder av godt over 40 år. Bare fordi man liksom skal ha frokost.
Jeg har i meg enten en drikkeyoughert med müsli, en banan, et eple eller litt druer. Og det funker fint uten brekninger. Men brødmat o.l funker ikke.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:37   #11
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost

Jeg har også en sånn. Her har vi ofte vafler, pannekaker/lapper til frokost. Lager røre om kvelden, med flere egg, og en del havregryn i røra. Tidligere brukte jeg Fibramel også. Den "ikke-sultne" gutten spiser ca en vaffel/pannekake, og får da hvertfall i seg noe næring.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:47   #12
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Frokost

Pannekaker/vaffel skal også prøves Må bare finne en sunn og bra oppskrift.

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 15:06   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost

Opprinnelig lagt inn av Klosetta, her.

Pannekaker/vaffel skal også prøves Må bare finne en sunn og bra oppskrift.

Ta utgangspunkt i en vanlig vaffelrøre. Erstatt noe av hvetemelet med Fibramel(fullkornshvetemel) og ha i litt havregryn(det gir god smak som ikke er "korn"), bruk mindre sukker.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 22:49   #14
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Frokost

Opprinnelig lagt inn av Klosetta, her.

Pannekaker/vaffel skal også prøves Må bare finne en sunn og bra oppskrift.

Den pannekakeoppskriften jeg delte ER sunn!

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 10:47   #15
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frokost

Matmuffins?
Kan lages på forhånd og fryses. Kan tines på benken over natta.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 10:59   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost

Snuppa mi klarer heller ikke å spise med en gang hun står opp. Det gjør ikke mannen min heller.

Nå går hun i barnehage hvor de har frokostbuffet (smøre egne brødskiver mellom 8-9), og det passer henne utmerket. Til neste år skal hun begynne på skolen og vi lurer fælt på hvordan vi skal løse det da. Får de anledning til å spise litt på skolen eller er det strengt forbudt?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 17:50   #17
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Frokost

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Den pannekakeoppskriften jeg delte ER sunn!


Jeg så bare at det var greier der som jeg ikke hadde, derfor jeg leita litt etter annen oppskrift.

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 17:53   #18
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Frokost

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Til neste år skal hun begynne på skolen og vi lurer fælt på hvordan vi skal løse det da. Får de anledning til å spise litt på skolen eller er det strengt forbudt?

Jeg spurte læreren til datteren min om dette, og hun sa at de fikk lov til å spise når de ville, men at hun ba de vente til friminutt hvis de klarte å vente.
Jeg har begynt å sende med mer mat, så hun kan spise matpakka i to omganger. Tror jeg bare dropper hele frokosten.

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 18:06   #19
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frokost

Jeg har perioder hvor jeg blir kvalm av tanken på frokost og det eneste som fungerer da er smoothies som jeg kan drikke. Lager de gjerne med litt havregryn, solsikkekjerner, linfrø, avokado og yoghurt i tillegg til frukt så da blir det et fint lite måltid av det.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 20:08   #20
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost

Smoothie, prøvd det? Feks: Med frosne jordbær, 1/2 banan, 1 neve lettkokte havregryn, epeljuice og yoghurt eller jordbærbiola.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no