Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Espalier og klatreplante

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-23, 19:39   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.944
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Espalier og klatreplante

Jeg skal lage meg et espalier og som skal prydes med en klatreplante, og siden dette er ny-prosjekt i rekken Izzi-gjør-ting-hun-ikke-kan så har jeg spørsmål

Gode naboer ga meg idéen med bruk av armeringsjern. Perfekt størrelse med sine 240x120. Jeg har til og med materialer til rammen liggende, så dette burde gå greit.

Espalier skal festes på siden av terrassen og inntil hytteveggen. Klatreplanten vil plantes på vestveggen. Så ikke superdupermye sol, men på sommeren vil den ha sol fra ca kl 14 ish tenker jeg. Bunn og rot/jord av planten vil skjermes for direkte sol annet enn kveldssol etter kl 20 eller noe sånt.
Når planten klatrer vil den blomstre på begge siden av espalieret? Mye mulig et dumt spm Jeg håper bare at vi også får nyte den fine planten og ikke bare naboene Jeg kan ikke plante den på "vår" side.

Hvilken klatreplante vil jeg ha?

- Den bør vokse fort
- Gjerne vakre blomster så lenge som mulig i sesongen
- Gjerne vintergrønn
- Jeg elsker farger, så gjerne blomster med det
- Tettvoksende
- Må kunne klatre nesten 3 meter

Jeg har også noen store blomsterkasser jeg ønsker å sette espalier i, men de blir naturlig nok ikke så høye Hvilke klatreplante vil jeg ha der? Litt samme spec som over.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no