Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-10, 14:59   #81
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Avsporing: Hvilket dørskilt hadde du hatt lyst å ha?

Jeg har en sånn litendrøm om å få laget et symbiotogram (sånn at det er et ord om man leser ene veien, et annet ord andre veiene, her er et eksempel på True/False) av etternavnene våre og så har jeg lyst å få det skåret ut i metall og så montert det sånn at man kan snurre det. Det hadde vært kult.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:00   #82
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Ungene er jo våre skatter. Våre små gullklumper. Vi bærer dem frem foran oss. Curler vekk alt. De settes foran oss selv. :rørt av meg selv:

Om ungene er foran oss selv, så er det vel de som curler for oss? Det kan jeg like faktisk.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:04   #83
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Vi har dette:

Her bor familien Mellomnavn Etternavn:
Lorien & Helsesnekkern
Stælken, Stuttingen & Snorkfrøken

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:08   #84
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Me har:
Mellometternavn + etternavn i større bokstavar.
Lillebror + Storesøster
Bergensis + Bergensishusbond - fornavna er i litt mindre bokstavar.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:29   #85
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Egentlig, når jeg kjenner skikkelig godt etter, så bruker jeg musikaliteten i navnene til å bestemme rekkefølgen. Og skal jeg være helt ærlig, så passer mannens fornavn best først, så ditt navn, så storebror og så lillesøster. For meg så må vokallydene og antall stavelser passe inn i forhold til hvordan det fungerer å si det. Hva ligger best i munnen når man skal si det.

Nemlig!

Forøvrig har jeg bestilt. Ikke spør hva det ble.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:32   #86
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om ungene er foran oss selv, så er det vel de som curler for oss? Det kan jeg like faktisk.



Ikke helt fornøyd Mei?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:33   #87
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Jeg kan jo strengt tatt bare skylde meg selv da. Det er jeg som bestiller og betaler.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 16:52   #88
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:20   #89
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Hva gjør man når mannen bare har ett etternavn, mens de 3 andre har 2?

Hun & Han
Storebror
Lillesøster
Mellometternavn
Hovedetternavn

Mannen heter bare hovedetternavn, vi andre har mitt pikenavn som mellomnavn.
Det store spørsmålet er: Skal mellometternavn og hovedetternavn stå på 2 linjer (som over) eller på en linje?
Jeg mener 2, mannen mener 1.
Står det på 1 linje, mener jeg det høres ut som han også heter det, og det gjør han jo ikke...
Synspunkter takk...

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:27   #90
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Vi har et skilt med
Blånn og Blånnmann
Etternavn

Under det et skilt med
Storebror

Så et skilt med
Lillemann

Til slutt skulle det vært et skilt med
Houdini

Men ting tar tid og 5 1/2 år er tydligvis ikke lenge nok. Derfor ligger dørskiltene i glasskapet på stua til a mor får kommet seg i kjeramikk-butikken for å bestille Houdinis skilt...

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 13:22   #91
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Vi har ikke dørskilt ...

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 13:37   #92
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Har berre meining om ein ting, og det er Ho og Han. Dersom to personar (av ulikt kjønn) er eit par, skal alltid ho stå først. Vanlig skikk og bruk. Gjeld også når ein signerer takkekort og diverse. Damen først.

I den grad skikk og bruk er viktig da...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 14:04   #93
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.


I den grad skikk og bruk er viktig da...

Ikke med mindre du har en logisk forklaring jeg kjøper, og ikke kun "fordi det bare er sånn".

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 16:24   #94
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Kvinnens navn skal stå først.

Sånn etikettemessig, er det ikke alltid kvinner først?

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 16:28   #95
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Sånn etikettemessig, er det ikke alltid kvinner først?

Jo.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 16:39   #96
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.217
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva og hvordan skriver vi navnene på dørskiltet?

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Hva gjør man når mannen bare har ett etternavn, mens de 3 andre har 2?

Hun & Han
Storebror
Lillesøster
Mellometternavn
Hovedetternavn

Mannen heter bare hovedetternavn, vi andre har mitt pikenavn som mellomnavn.
Det store spørsmålet er: Skal mellometternavn og hovedetternavn stå på 2 linjer (som over) eller på en linje?
Jeg mener 2, mannen mener 1.
Står det på 1 linje, mener jeg det høres ut som han også heter det, og det gjør han jo ikke...
Synspunkter takk...

Eller hva gjør man når rekkefølgen på etternavnene er forskjellig?
Jeg heter IOA Pikenavn Manneetternavn1.
Mannen heter IOA-mann Manneetternavn1 Manneetternavn2.
Ungene har dobbelt fornavn og Manneetternavn1.

Pappa og mamma hadde samme etternavnproblematikk som du, og valgte å ikke ta med mellometternavnet. Vi var bare familien Hovedetternavn, og så stod foreldre og fire barn ramset opp nedover.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no