Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Tog til Syden

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-07, 21:22   #21
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tog til Syden

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Skinnene ligger jo der, over hele Europa, og det finnes nok av teknologi som kan gjøre togene både raskere og mer komfortable (jf. vidunderlige Japan! ).

Det er fantastisk å ta tog i Japan!

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 12:23   #22
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tog til Syden

Hurtigtog eller tog som har attraktive stoppsteder underveis kunne jeg vurdert dersom vi skulle på en lengre reise sydover i Europa. Men dersom vi skal være bort en uke eller langhelg vil det bli fly, da skal vi ha raskeste vei fra A til B.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 13:33   #23
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

Jeg synes dette høres spennende og interessant ut. Det må nok gjøres mer ifht togbytter før jeg ville vurdert en slik tur. Fem bytter en vei er for mye.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 18:40   #24
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tog til Syden

Veldig veldig gjerne Jeg har sånn flyskrekk at Syden er uaktuelt som destinasjon for oss, kan jeg finne alternativ hvor toget kan transportere meg så er det i aller høyeste grad aktuelt. Men, 5 togskifter, høres ikke fryktelig fristende ut. Ut fra hva som stod i den ene artikkelen så virker det som om man må ta med i bergningen at det kan bli en del forsinkelser også.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 18:51   #25
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

Skalvise ...
Etter å ha tatt tog fra Tsjekkia til Hellas, så litt buss, og ferge og tog fra sydspissen av Italia, innom Sicilia og til Ungarn via Østerrike, så har jeg litt fobi for øst-europeiske tog, men jeg regner med at det har endret seg litt de siste 10 årene, så hvorfor ikke? Det er jo en fin måte å reise på.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 22:00   #26
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Tog til Syden

Nei! Orker ikke tanken på å bytte tog 5 ganger for å komme seg fra et sted til et annet!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 22:12   #27
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

Jeg liker godt å kjøre med tog, og kan godt velge det som reisemåte på ferie. Men jeg er redd det har vært så mange spennende steder på veien at jeg aldri hadde kommet så langt som til "syden"

Vi flyr som oftes til feriemålet, men vi reiser alltid rundt kollektivt, fortrinnsvis med tog, i stedet for å leie bil og kjøre rundt selv.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 22:21   #28
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

Jeg lurer på om 2 uker i sydenlandet da blir gjort til 18-20 dager for å ta med reisetid. Gidder å reise i et par dager for så å få mindre tid på stedet.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:24   #29
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tog til Syden

Jeg synes det er et fantastisk alternativ til fly!

Før vi fikk barn reiste mannen og jeg alltid med tog i Europa, den gode gamle interrailbilletten kan brukes til så mye, og billig er den også!

Akkurat nå, når minstemann er rundt året, kan jeg ikke tenke meg å reise med tog i så mange timer. Men om et par år derimot håper jeg at vi kan begynne å bruke det igjen.

Jeg tror at det meste har med menneskenes innstilling til selve reisen å gjøre. At man tar selve togturen for å være en del av reisen, ikke bare en transport fra A til B. En opplevelse i seg selv, med mulighet for å hoppe av underveis, se mere, gjøre mer og lære mer. Jeg kan ikke tenke meg en bedre måte å reise på. Når det i tillegg er miljøvennlig er det i hvert fall en vinn-vinn situasjon.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:33   #30
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tog til Syden

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg kjører mer enn gjerne tog lange distanser hvis det kan gjøres med akseptable overganger og ikke altfor kronglete trasé.

Signerer og legger til:

Jeg synes ofte at reisen er en del av ferie-opplevelsen og kunne gjerne tenke meg dette.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:49   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

I Sentral-Europa har vel tog overtatt mye av business-flyingen allerede? Mine kolleger fra Belgia og Nederland tar stort sett alltid toget til Paris, så vidt jeg vet. Og engelskmennene også stadig oftere. Hvis man kan troppe opp 15 min før avgang og reise fra sentrum til sentrum begynner det straks å lukte fugl. I tillegg kan man jobbe, ringe, gå rundt og spise ordentlig mat.

Fra Norge er det unektelig klart verre. Spesielt hvis man ikke bor i Oslo og omegn. Terskelen hadde vært høy for å starte reisen med en 7 timers togtur fra Bergen før et døgn til nedover - alternativt til en direkte 6-timers flytur.

Hvis man får tidene nedover, høres det absolutt ut som et godt alternativ for meg. Tenk å legge seg med barna i en god nattkupé på Oslo S og våkne når toget tøffer inn i Milano, f.eks.?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:50   #32
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tog til Syden

Gardasjøen er nyydelig!

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:12   #33
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tog til Syden

Jeg liker ikke togreiser. På hver stasjon hviner bremsene og jeg blir vekket om jeg har sovekupe og vil sove. Nei, jeg tar heller fly.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:17   #34
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg fikk spørsmål en gang hvorfor jeg valgte å ta tog til Oslo da billettene på fly var omtrent samme pris. Det høres veldig kjapt ut at det tar 45 min til Oslo sammenlignet med toget som tar 5,5 time. Da jeg regnet ut tidsbruken totalt viste det seg å ta omtrent like lang tid hvis jeg inkluderte buss, flybuss, fly, flytog.

Nettopp. Dessuten er mye hyggeligere å reise med tog (hvis det ikke er altfor fullt), det er bedre plass (både mens man sitter og hvis man vil opp og gå litt), og så er det det psykologiske ved at hele reisetiden faktisk går med til å reise, i stedet for å stå i køer og vente på flyplassen.

Om jeg ville reist med tog et par dager i stedet for å fly i 4-5 timer vet jeg riktignok ikke - jeg er blitt mer gnien på feriedagene mine enn jeg var som student. Men en lang togtur med flere stopp underveis høres ut som en fin ferie for meg. Langt bedre enn f.eks. bilferie (som jeg ikke synes høres særlig forlokkende ut).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:35   #35
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tog til Syden

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg synes det er et fantastisk alternativ til fly!

Før vi fikk barn reiste mannen og jeg alltid med tog i Europa, den gode gamle interrailbilletten kan brukes til så mye, og billig er den også!

Akkurat nå, når minstemann er rundt året, kan jeg ikke tenke meg å reise med tog i så mange timer. Men om et par år derimot håper jeg at vi kan begynne å bruke det igjen.

Jeg tror at det meste har med menneskenes innstilling til selve reisen å gjøre. At man tar selve togturen for å være en del av reisen, ikke bare en transport fra A til B. En opplevelse i seg selv, med mulighet for å hoppe av underveis, se mere, gjøre mer og lære mer. Jeg kan ikke tenke meg en bedre måte å reise på. Når det i tillegg er miljøvennlig er det i hvert fall en vinn-vinn situasjon.

Jeg ser absolutt poenget med togreiser som for reisens skyld, med stopp noen dager underveis osv. Dette dreier seg imidlertid om toget som transportmiddel for transportens skyld. Dvs. som et alternativ til flyet fra A til B. Er det et attraktivt alternativ bare for å komme seg fra Oslo til Gardasjøen ?(som er et av stedene hvor StarTour vil tilby togreise).

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:39   #36
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg ser absolutt poenget med togreiser som for reisens skyld, med stopp noen dager underveis osv. Dette dreier seg imidlertid om toget som transportmiddel for transportens skyld. Dvs. som et alternativ til flyet fra A til B. Er det et attraktivt alternativ bare for å komme seg fra Oslo til Gardasjøen ?(som er et av stedene hvor StarTour vil tilby togreise).

Det kommer an på togene. Hvis toget hadde vært bra, med et bra lekerom for barn, gode sovekupeer, koselig restaurantvogn med god mat etc, hadde det slått flyet langt ned i støvlene hva komfort angikk. Hvis da reisen hadde først og fremst gått over natta, hvor jeg hadde hatt en sovekupe med ok seng, og prisen hadde vært god, hadde det helt klart vært noe jeg ville vurdert.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:41   #37
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tog til Syden

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg ser absolutt poenget med togreiser som for reisens skyld, med stopp noen dager underveis osv. Dette dreier seg imidlertid om toget som transportmiddel for transportens skyld. Dvs. som et alternativ til flyet fra A til B. Er det et attraktivt alternativ bare for å komme seg fra Oslo til Gardasjøen ?(som er et av stedene hvor StarTour vil tilby togreise).

Ja, det synes jeg.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:55   #38
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

Jeg elsker tog, og ville heller tatt det enn fly, tross lang tid og to barn. For en opplevelse!

…men hvor pokker'n er Syden? Hva heter hovedstaden?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:56   #39
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg elsker tog, og ville heller tatt det enn fly, tross lang tid og to barn. For en opplevelse!

…men hvor pokker'n er Syden? Hva heter hovedstaden?

Har du ikke lest den tråden?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 14:02   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog til Syden

Så nærmere på linkene, og kikket på Star Tour og NSB. Jøss. Dette blir den neste ferien!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no