Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-06, 20:07   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Nabodama mi fikk fjernet blindtarmen for noen år siden.
Hun påstår hardnakket at den var full av tyggis - så hun nekter jenta si å svelge tyggegummi.

Trodde det bare var myte, jeg...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:10   #22
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

http://gammel.viover60.no/helse/art.01/tyggis.html

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:11   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Ami, her.

Det er nok ikke sikkert, men jeg vil tro den kan sette seg i blindtarmen. Slik som appelsinsteiner, druesteiner og slikt. Min blindtarm er borte, så her går druesteiner ned på høykant. Tyggiser spyttes ut.

Jeg har en venninne som er kirurg, og som sier at det er bare tull, det med druesteiner i blindtarmen. Hun hadde ledd av en kollega som kom med akkurat den bekymringen og spurt ham hvor mange blindtarmer han hadde fjernet i sitt liv, og om han noen gang hadde sett druesteiner i noen av dem. Han hadde ikke det, gitt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:14   #24
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har en venninne som er kirurg, og som sier at det er bare tull, det med druesteiner i blindtarmen. Hun hadde ledd av en kollega som kom med akkurat den bekymringen og spurt ham hvor mange blindtarmer han hadde fjernet i sitt liv, og om han noen gang hadde sett druesteiner i noen av dem. Han hadde ikke det, gitt.

Men det finnes en annen veldig god grunn til å ikke spise druesteiner: Det gjør så innihampen vondt når de skal ut igjen.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:18   #25
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Hm.. det høres jo helt naturlig ut.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:33   #26
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.840
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Jeg har alltid fått høre at om man svelger tyggisen kommer den ikke ut igjen. I stedet legger den seg nederst i magen. Der forsteines den, og om man svelger flere tyggiser vil man til slutt sitte med en diger tyggegummistein nederst i magen.

Kilden er selvfølgelig min gamle, kloke bestemor, som også mente at hvis man tygde på håret sitt kom håret til å samle seg som svære hårballer i magen, og man var bare heldig hvis man klarte å gulpe opp hårballene igjen. - Det hadde hun lest i bla', så da måtte det være sånn.

Og ja, jeg svelger tyggisen og spiser på hårtuppene mine.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:36   #27
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Sitat:

Jeg har en venninne som er kirurg, og som sier at det er bare tull, det med druesteiner i blindtarmen. Hun hadde ledd av en kollega som kom med akkurat den bekymringen og spurt ham hvor mange blindtarmer han hadde fjernet i sitt liv, og om han noen gang hadde sett druesteiner i noen av dem. Han hadde ikke det, gitt.

Betryggende.

Sitat:

Men det finnes en annen veldig god grunn til å ikke spise druesteiner: Det gjør så innihampen vondt når de skal ut igjen.

Det er så lenge siden jeg har spist druer, at jeg sannelig ikke husker om jeg har opplevd dette...

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:01   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Men det finnes en annen veldig god grunn til å ikke spise druesteiner: Det gjør så innihampen vondt når de skal ut igjen.

Ke?

Du blander ikke med ferskensteiner vel?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:04   #29
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Jeg har hørt at det vokser tyggegummitrær i magen og klarte nesten å overbevise en niendeklassing om det for ei stund siden.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:05   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Men det finnes en annen veldig god grunn til å ikke spise druesteiner: Det gjør så innihampen vondt når de skal ut igjen.

Det har jeg aldri merket noe til. Og jeg svelger alltid druesteiner (og eplekjerner og melonkjerner også, for den del). Orker ikke drive og pirke dem ut.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:05   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ke?

Du blander ikke med ferskensteiner vel?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:06   #32
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Er konklusjonen at det er en myte at det er farlig å svelge tyggis?

Vil det si at jeg kan fortsette med det?

Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:08   #33
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Er konklusjonen at det er en myte at det er farlig å svelge tyggis?

Vil det si at jeg kan fortsette med det?

Hvis du har gjort det til nå og ikke tatt skade av det, ser jeg ikke noen grunn til å la være.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:08   #34
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Tyggegummi er generelt sett ekkelt. Tenk å tygge på gamle matrester i en gummiklump. Yummi!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:25   #35
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke svelge tyggis?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det har jeg aldri merket noe til. Og jeg svelger alltid druesteiner (og eplekjerner og melonkjerner også, for den del). Orker ikke drive og pirke dem ut.

Jeg har svelget kirsebærstein i minst tjue år nå, så drue-, eple og melonsteiner kjenner jeg ikke engang når de glir ned.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no