Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Er det sant at database skal uttales sånn?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-06, 14:50   #21
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales snånn?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg trodde det, ja. Det meste av IT har jo sitt utspring i USA.

Men det hadde jo fungert ganske bra å si det på norsk? Eller burde vi begynne å si "deijdais " for at det skal bli helt riktig? Jeg har problemer med logikken i dette ordet.

Hm, mulig jeg burde lagt det opprinnelige innlegget rett på flisepikkeri, i stedet for her?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 15:16   #22
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales snånn?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Jeg har problemer med logikken i dette ordet.

Ordet er sammensatt av data + base. Det ordet omtaler kan være en av 2 ting: en samling data eller programmet/plassen samlingen data er lagret i.

Når jeg bruker ordet database så snakker jeg om programmet som lagrer dataene mine, enten det er mysql, oracle, postgresql eller sqlite. Jeg, og mine kollegaer bruker database(n) og base(n) om hverandre. Derfor er det naturlig for meg å vektlegge database.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 15:24   #23
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales snånn?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg, og mine kollegaer bruker database(n) og base(n) om hverandre. Derfor er det naturlig for meg å vektlegge database.

Det var logisk. Takker og bukker.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 16:30   #24
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales sånn?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men om trykket skal være på data, hvordan uttaler man da:
databaseadministrator ?

Sånn sier jeg det.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 13:53   #25
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales sånn?

Jeg sier dataBAse (og for den saks skyld dataBAseadministrator). Jeg har aldri hørt noen som sier noe annet. Det er vel lånt inn i norsk med det trykket, da, det er ikke verre enn det.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 21:39   #26
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales sånn?

Det er en fornorsking av et engelsk ord - som så mye annet i dataspråket. Og den gangen database var noe nytt og ukjent som ingen visste hva var - så var det nok ingen som tenkte på om det språklig sett er mest riktig med DAtabase eller dataBAse..... tror jeg da.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 14:51   #27
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales sånn?

Har alltid hørt det uttalt med trykk på andre stavelse.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 18:32   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales sånn?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg sier dataBAse (og for den saks skyld dataBAseadministrator). Jeg har aldri hørt noen som sier noe annet. Det er vel lånt inn i norsk med det trykket, da, det er ikke verre enn det.

Jeg sier også det, og alle jeg kjenner som jobber med data ser det samme, men det er snodig at det uttals slik, for betydningsmessig burde det vært trykk på data. (Det er en base med data. Prøv for eksempel å uttale ordbase eller erfaringsbase.) Og på engelsk uttales det database, med trykk på første ord.

Så hvordan dette ordet har fått uttalen database på norsk, har alltid vært et mysterium for meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 12:20   #29
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales sånn?

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Har alltid hørt det uttalt med trykk på andre stavelse.

Andre stavelse? Du mener vel andre "ledd", altså tredje stavelse - ikke daTAbase?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 21:44   #30
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales snånn?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg sier database. Men det har kanskje noe med min dialekt å gjøre.

Jeg også.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no