Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Frysing av krydderurter.

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-06, 13:15   #1
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frysing av krydderurter.

Ja, hvordan gjør dere det?

Har en noen store krydderurtplanter ute i kassa nå som bør høstes før frosten kommer. Leser i en av våre ørti kokebøker at de skal fryses i vann eller olje. At de bevares bedre i olje, og at man da kan skrape av det man vil ha - fordi oljen ikke blir helt hard.

Erfaringer? Kan man ikke fryse de rett ned i en pose f.eks? *blond*

Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 18:26   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare hakker dem og fryser dem, jeg. Persille og dill fryser jeg i store glass, som jeg bare tar ut av frysen og med en skje skraper jeg det jeg trenger rett i maten. Det har jeg lært av mor.

Å fryse i olje har jeg ikke prøvd. Du kunne kanskje prøve å kjøre urter og smaksnøytral olje til mos og fryse i isbitbeger?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 18:40   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg bare hakker dem og fryser dem, jeg. Persille og dill fryser jeg i store glass, som jeg bare tar ut av frysen og med en skje skraper jeg det jeg trenger rett i maten. Det har jeg lært av mor.

Å fryse i olje har jeg ikke prøvd. Du kunne kanskje prøve å kjøre urter og smaksnøytral olje til mos og fryse i isbitbeger?

Ja, det er på den måten du har gjort jeg tenkte at vi skulle gjøre nemlig. Har gjort det før med gressløk blant annet, men jeg tenkte kanskje det ikke var alle urter som egnet seg. Det med isbiter sto som forslag til å fryse ned urter i vann, i den boka jeg nevnte. Tror kanskje vi prøver oss på ulike metoder jeg, så finner vi ut hva vi liker best. Det med å mose urtene i olje hørtes jo smart ut!

Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 12:03   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg har tørket det jeg føler for av urter lager jeg urtegeléer og urtesmør (med mye urter i forhold til smør) for vinteren. Urtesmøret holder seg fin i fryseren, jeg lager en rull i matpapir, og skjærer av en bit/skive med varm kniv ved behov. F.eks når jeg skal lage hvit saus i stedet for vanlig smør, en liten klatt på en fiskefilét før den havner i ovnen osv. Smaker nesten som friske urter.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no