Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Krydderbruk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-06, 14:10   #1
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Spørsmål

Krydderbruk

Jeg har hyllene fulle av forskjellige krydder, men vet så altfor lite hvordan jeg kan bruke dem. Følger nesten alltid oppskrifter når jeg krydrer maten med de mest eksotiske. Kunne noen gitt meg en liten innføring i f.eks:

Gode krydderblandinger

Hva passer ikke sammen

Hvilket krydder til hvilket kjøtt?

Tar også gjerne imot tips om bruk av urter.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 21:45   #2
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Spørs jo litt til hvilke type kjøtt og tilbehør. Merian passer godt til lam, sammen med basilikum og timian. Svinekjøtt synes jeg er godt med en krydderblanding med litt futt i, chili, paprika osv. Hvitløk passer til det meste. Ellers gir jo grønnsaker en god smak til kjøtt ved steking.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 01:18   #3
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Koriander brukes til alt meksikansk. MEN- den skal være fersk!

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 01:47   #4
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Takk for tipsene. Etterhvert som det (forhåpentligvis) kommer flere bidrag her kan vi samle dem i en oversikt.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 13:47   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Timian - passer godt sammen med tomater. F.eks i tomatsuppe, tomatsaus, på gratinerte tomater osv.
Salvie - er godt til svin, både røkt og urøkt. Glasere en svinestek med hjemmelaget salviegelé for eksempel....
Rosmarin - er godt til lam, og til vilt. Veldig kraftig smak, så bør brukes med forsiktighet sammen med andre urter.
Estragon - er godt til fisk, men tørket estragon smaker veldig lite i kjøttretter.
Basilikum - nydelig i salater, f.eks i gresk salat med tomater, agurk, feta og litt rødløk. I pesto. I lyse sauser til fisk kan basilikum gi både nydelig smak og farge hvis man har i fersk basilikum og så bruker stavmikser eller blender.
Oregano - pizza, andre tomatbaserte retter. Også godt for å friske opp kjedelige kremete pastasauser fra pose og sånt.

Både basilkum og estragon gjør lite av seg tørket. Når jeg har tørket det jeg føler for av urter lager jeg urtegeléer og urtesmør (med mye urter i forhold til smør) for vinteren. Urtesmøret holder seg fin i fryseren, jeg lager en rull i matpapir, og skjærer av en bit/skive med varm kniv ved behov. F.eks når jeg skal lage hvit saus i stedet for vanlig smør, en liten klatt på en fiskefilét før den havner i ovnen osv. Smaker nesten som friske urter.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no